عزم منطقه آزاد ماکو برای توسعه شهرک های کشاورزی

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: توسعه شهرک‌های صنعتی و ایجاد کشت و صنعت در منطقه آزاد ماکو را با اهتمام ویژه پیگیری می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه،محمدرضا عبدالرحیمی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو روز چهارشنبه در دیدار با سعید جفایی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی آذربایجان غربی افزود؛ بعد از حمل و نقل و لجستیک، مهمترین مزیت منطقه آزاد ماکو کشاورزی، دامپروری و صنایع وابسته آن است.

او با اشاره به ضرورت استفاده بهینه از ظرفیت اراضی حاصلخیز منطقه اظهار داشت: تا کنون شیوه‌های سنتی در کشاورزی نتایج مطلوبی نداشته است و سبب مهاجرت و تغییر شغل فعالان عرصه‌های کشاورزی شده لذا رویکرد دولت مدرنیته و علمی کردن فعالیت‌های کشاورزی است.

عبدالرحیمی، زمین را ارزشمندترین دارایی هر کشوری عنوان کرد و ادامه داد: رویکرد سازمان منطقه آزاد ماکو صنعتی کردن حوزه کشاورزی از تولید تا بعد از تولید و استفاده از تمام ظرفیت‌های این حوزه است لذا برای احداث شهرک‌های صنعتی و توسعه کشت و صنعت گام‌های خوبی در منطقه برداشته شده است.

این مقام مسئول افق منطقه آزاد ماکو را برمبنای الگویی برای سرزمین اصلی در تمامی زمینه‌ها دانست و تصریح کرد: با اجرای کشت و صنعت نمونه در منطقه آزاد ماکو می‌توان یک نمونه موفق از صنعت کشاورزی منطقه آزاد ماکو به سرزمین اصلی ارائه کرد.

مدیر شهرک‌های کشاورزی جهاد کشاورزی نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های این شهرک گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه کشت گلخانه‌ای در استان انجام شده که مهمترین آن‌ها شهرک گلخانه‌ای سریل آباد بوکان، درشک سلماس، خانشان ارومیه، میاندوآب، دریاس مهاباد، مهلذان خوی و شهرک شیلاتی آغ چای می‌توان نام برد.

منطقه آزاد ماکو مستعدترین منطقه در زمینه احداث شهرک‌های کشاورزی است

سعید جفایی منطقه آزاد ماکو را مستعدترین منطقه آزاد برای سرمایه گذاری در زمینه گلخانه‌ای، دامپروری و شیلات دانست و تصریح کرد: اگر سرمایه گذاران بخش کشاورزی از این ظرفیت بی بدیل مطلع شوند قطعا برای سرمایه گذاری در این حوزه درنگ نخواهند کرد.

او ایجاد اشتغال به ازای هر هکتار برای ۱۰ الی ۱۲ نفر بصورت مستقیم را از مزایای سایت گلخانه‌ای دانست و افزود: در این نوع کشاورزی راندمان محصول ۴ الی ۸ برابر نسبت به فضای آزاد افزایش می‌یابد و از منابع آب وخاک استفاده بهینه خواهد شد.

مدیر شهرک‌های کشاورزی آذربایجان غربی عبور از مرحله سنتی به صنعتی را در حوزه کشاورزی نیازمند سواد و دانش دانست و اضافه کرد: اولین مشکل در حوزه کشاورزی، کم سوادی بهره برداران است و دومین مشکل در تولید و بعد از تولید است چرا که زنجیره تولید و ارزش بخوبی ایجاد نمی‌شود.

شایان ذکر است تعداد ۹۱ شهرک‌های گلخانه در کشور احداث شده که از این تعداد ۹ شهرک در آذربایجان غربی واقع است و ۲ هزار و ۸۰۰ نفر بصورت مستقیم در شهرک‌های گلخانه‌ای آذربایجان غربی فعال هستند.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.