تشریح جزئیات برگزاری هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران»/ صمدیان: دولت حمایت کند، نه دخالت!

نشست خبری هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» صبح امروز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

تشریح جزئیات برگزاری هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران»/ صمدیان: دولت حمایت کند، نه دخالت!به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران»، صبح امروز دوشنبه (۴ آذرماه) با حضور سیف‌الله صمدیان، اسماعیل عباسی، مسعود زنده‌روح کرمانی و مجید فروغی در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

صمدیان رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران، درباره فعالیت این انجمن و دیگر انجمن‌های عکاسی در کشور گفت: بجز انجمن عکاسان ایران، شش انجمن دیگر در رشته عکاسی داریم که متشکل از انجمن میراث فرهنگی عکاسان تئاتر، سینما، مطبوعات، صنعتی، انقلاب و دفاع مقدس است. این در حالی است که انجمن‌های هنری مختلف دارای چندین انجمن نیستند و این موقعیت خاصی است که انجمن عکاسان ایران دارد.

صمدیان افزود: تا دوره هفتم «۱۰ روز با عکاسان ایران» انجمن‌ها را به شکل خانواده‌ای متحد دور هم جمع کردیم که ابتکار مهمی برای انجمن عکاسان ایران بود؛ اما خوشبختانه در این دوره به انجمن‌های دیگر امکان خودباوری داده شد. از این رو، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در دل هفت دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران»، بررسی سالانه رویداد‌های فتوژورنالیستی ایران را انجام داد.

رئیس هیئت مدیره انجمن عکاسان درباره تغییرات رویکردی «۱۰ روز با عکاسان ایران» بیان کرد: در این دوره قرار است آثاری که روی دیوار می‌روند، توسط خود هنرمند و تیم کارشناسی بررسی شوند. ما می‌خواستیم روز اول آذر مجمع عمومی انجمن را به صورت آنلاین برگزار کنیم که به دلیل قطعی اینترنت این اتفاق نیفتاد و رویداد با تأخیر برگزار شد.

وی با بیان اینکه در عرصه عکاسی جوان خوش فکر زیاد داریم و عکاسی هنری جوان گرا شده است، ادامه داد: انجمن عکاسان فقط مسئول رسیدگی به امور ۱۸۰۰ نفر عضو خود نیست؛ بلکه باید پاسخگوی تمام فریم‌هایی که گرفته می‌شود باشد. با توجه به اینکه انجمن عکاسان تنها انجمنی است که گستردگی زیاد دارد، امیدواریم با اتصال اینترنت این مجمع تا پایان آذر برگزار شود.

صمدیان اظهار کرد: دوشنبه‌های عکاسی که چهار روز آن در خانه هنرمندان برگزار شده است، به خوبی مسائل روز هنر عکاسی، عملکرد و کار‌های یک عکاس، عکاسی در جهان و ... را بررسی می‌کند و ما در تلاش هستیم که این جلسات ادامه دار باشد.

وی افزود: در حال حاضر مسائل مالی انجمن عکاسان فاجعه است؛ هنوز ارگانی پیدا نشده که بخواهد بودجه‌ای را به انجمن‌های ما اختصاص دهد. امسال کمیته فرهنگی شورای شهر قول داد که کمک‌هایی را برای برگزاری هرچه بهتر «۱۰ روز با عکاسان ایران» در نظر بگیرد.

دبیر جشن تصویرسال گفت: ما در حال حاضر به حمایت دولت دلخوش هستیم نه دخالت آن. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید در برگزاری دوسالانه‌ها دخالتی داشته باشد.کل بودجه‌ای که ارشاد به بینال‌های هنری (دوسالانه ها) در رشته‌های مختلف می‌دهد، کمتر از هزینه تولید یک فیلم سینمایی است! با این حال باز می‌گوید بودجه نداریم و بینال‌ها تعطیل می‌شوند.

صمدیان همچنین درباره راه اندازی موزه عکاسی بیان کرد: تاکنون ۴ جلسه در دانشگاه هنر، تهران و سوره برای بررسی راه اندازی موزه عکاسی کشور برگزار شده است؛ اما باید ببینیم نتیجه نهایی آن چه می‌شود.

در ادامه اسماعیل عباسی دبیر هشتمین همایش «۱۰ روز با عکاسان ایران» گفت: در تمامی نمایشگاه ها و سخنرانی‌ها که تا به حال دیده ایم، جای برخی چیز‌ها خالی است؛ تمام جشنواره‌ها و بینال‌های ایرانی در حد یک مسابقه برگزار می‌شود و ما در برگزاری این مسابقه‌ها درجا می‌زنیم. تحلیل و تحقیق پشت برنامه هایی که انجام می‌شود، وجود ندارد. لازم است از این قاب بیرون بیاییم. «۱۰ روز با عکاسان ایران» نگاهی ریز به اتفاق‌هایی که می‌افتد، خواهد داشت.

عباسی با بیان اینکه نمایشگاه‌های ما تاکنون ایده محور نبوده اند، گفت: قرار است «۱۰ روز با عکاسان ایران» در سال‌های آینده با یک نوع نظارت هنری یا کیوریتوری برگزار شود.

وی ادامه داد: در این دوره از بین ۲۸۰ پروژه‌ای که به دست ما رسید، ۴۰ پروژه از ۴۰ عکاس انتخاب شد. در ۱۰ روز برگزاری این برنامه هنری، نشست‌هایی را داریم و ۳۴ هنرمند صاحب اثر پنل گفت‌وگو دارند. هادی آذری، صیاد نبوی، فواد نجم الدین، نجف شکری، حمیدرضا صبری و رهام شیراز به صورت روزشمار نمایشگاه را بازدید و بررسی خواهند کرد. تمامی ۴۰ عکاسی که پروژه‌های آنها در نمایشگاه «۱۰ روز با عکاسان ایران» ارائه می‌شود، کمتر از ۳۵ سال دارند تا جوان گرایی در عمل هم شکل بگیرد.

دبیر هشتمین دوره «۱۰ روز با عکاسان ایران» اظهار کرد: کتاب این دوره تقریباً ۱۶۰ صفحه ای است. عکس‌ها صرفاً فاین آرت نیستند و مستند هم می‌توانند باشند. همچنین پخش زنده و مستندسازی از برنامه‌ها را خواهیم داشت.

در ادامه مسعود زنده روح کرمانی عضو انجمن عکاسان ایران، در سخنانی اظهار کرد: «۱۰ روز با عکاسان ایران» از ابتدا تاکنون دوبار تغییر کرده است. تغییر اول در دوره سوم و تغییر دوم هم در دوره هشتم رخ داده است. نگاه هیئت مدیره برای دوره سوم به گونه‌ای بود که با همکاری انجمن‌های تخصصی، یک انجمن جامع شکل بگیرد؛ در این دوره هم تغییرات به محتوای همایش مربوط می‌شود.

وی افزود: دوره هشتم دوره گذار است که فضاسنجی کنیم تا متوجه شویم، برای دوره‌های بعدی چه امکاناتی را لازم داریم. یک نکته حائز اهمیت دیگر این است که در پایان دوره هشتم، دبیر دوره نهم معرفی می‌شود.

ما در این دوره بعضی از آیتم‌های دوره‌های پیشین را برگزار نمی‌کنیم و بحث‌های تخصصی را در این همایش مطرح خواهیم کرد. در ۷ روز ۲۱ جلسه گفت و گو با عکاسان را داریم؛ یک جلسه به شورای هنری و دبیر جشنواره اختصاص دارد و ۶ جلسه نقد و بررسی خواهد بود.

وی ادامه داد: امسال برای نخستین بار از وزارت کار اجازه گرفتیم تا مجمع عکاسان به صورت آنلاین برگزار شود. امسال به دلیل تغییر در هیئت مدیره امکان اجرا کردن ایده‌ای که داریم وجود ندارد، اما از سال بعد هنرمندان تمامی شهرستان‌ها می‌توانند در اتفاقات انجمن نظر دهند.

گفتنی است هشتمین همایش «۱۰ روز با عکاسان ایران» از ۸ تا ۱۸ آذر در خانه هنرمندان ایران برپا خواهد شد.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: هنرهای تجسمی ، عکاسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.