در اولین همایش ملی بهره‌وری مدیریت شهری مطرح شد؛

سوزن زدن حناچی به دولت جهت تصویب لوایح مدیریت شهری

حناچی بر اهمیت تصویب لوایح ارائه شده به مجلس جهت افزایش بهره‌وری و ارتقای عملکرد مدیریت شهری تأکید کرد.

سوزن زدن حناچی به دولت جهت تصویب لوایح مدیریت شهریبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در اولین همایش ملی بهره وری در مدیریت شهری با اشاره به سابقه تاریخی ایران گفت: ما در کرمانشاه و در بیستون کتیبه‌ای داریم که به ۳ زبان ثبت شده است و در آن دعایی آمده که در آن دعا در یکی از بند‌ها گفته‌ شده «خدا این کشور را از خشکسالی حفظ کند».

وی افزود: با توجه به میزان بارش‌ها و موقعیت کشور در منطقه موضوع خشکسالی یکی از موضوعات مهمی است که سال‌ها ایران با آن درگیر است و من می‌خواهم با کمک از این موضوع به اهمیت بهره‌وری اشاره کنم.

حناچی ادامه داد: شیوه مدیریت در کشور دارای خشکسالی خاص است و یکی از سوء مدیریت‌ها که در چند سال اخیر اتفاق افتاد، قناتی بود که با سوء مدیریت‌ها به بخشی از فاضلاب متصل شد و باید گفت متاسفانه ما به تاریخ سرزمین خود این گونه برخورد کردیم.

او با اشاره به وجود قنات ۲ هزار ساله در کشور گفت: طول شبکه قنات در کل کشور بیش از ۲۱ هزار و ۷۰۰ کیلومتر است و در سرزمین خشک و کم آب اقدام موثری در استفاده حداکثری از ظرفیت و توانایی کشور نشده است.

شهردار تهران ادامه داد: یکی دیگر از موارد سوء مدیریت در منطقه گناباد برای احداث کارخانه ذوب آهن بود و از آنجا که می‌دانید ذوب آهن از آن دست صنایعی است که به آب احتیاج دارد و در آن بازه زمانی که ما در حال رد این پیشنهاد بودیم همزمان ۶ مجوز دیگر به آن صنعت در آن منطقه داده شد.

حناچی با تأکید بر اینکه موضوع صرفه جویی در مصرف انرژی از موضوعات مهم است، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد روزانه ۳۳ درصد اتلاف انرژی رخ می‌دهد که ارزش این رقم معادل ۳۰۰ هزار بشکه نفت است و می‌توان گفت هزینه‌ای که ما برای اتلاف انرژی پرداخت می‌کنیم رقم درشتی است.

او تصریح کرد: برای جلوگیری از این هزینه ما باید در صنعت ساختمان سازی به تمام مواردی که موجب افزایش بهره‌وری می‌شود توجه کنیم و پرسش من این است که تا امروز چه میزان برای بهره‌وری و ارتقا آن تلاش کرده‌ایم؟

شهردار تهران ادامه داد: باید بررسی شود در نظام مدیریتی چقدر تلاش می‌کنیم و این تلاش ما چه میزان در زندگی شهروندان تأثیرگذار است.

حناچی با اشاره به ۲ لایحه ارائه شده در مجلس جهت بهبود وضعیت مالی مدیریت شهری گفت: یکی از لوایح با هدف حل مشکل شهرداری‌ها ارائه شده است و من امیدوارم با رایزنی‌های انجام شده هر ۲ لایحه به صورتی سودمند به تصویب برسد و در کنار آن باید به این نکته اشاره کنم که در شرایط سخت زمانی که ما مطالبه‌ای از دولت داریم و سوزنی به دولت می‌زنیم برای ارتقا بهره‌وری نیز باید یک جوالدوز به خودمان بزنیم.

او گفت: تجربه‌های خوبی در دنیا وجود دارد که یکی از آن‌ها سیاست ۳ R در کشور ژاپن است که در تمام بخش‌ها از این ۳ R استفاده می‌کنند.

حناچی ادامه داد: در کشوری مانند ژاپن شما زمانی که یک بطری آب خریداری می‌کنید حتی هزینه پسماند و امحای آن را محاسبه می‌کنند و همان ابتدا از شما می‌گیرند و این مصداق بارزی است برای این گفته که کیفیت اکتسابی نیست و برای دست یابی به آن باید وقت هزینه کنیم.

شهردار تهران با اشاره به اهمیت مدیریت انرژی جهت افزایش بهره‌وری گفت: میزان روز‌های آفتابی در آلمان قابل قیاس با ایران نیست، اما باید بگویم که از همان میزان کم نیز کشور آلمان جهت تولید انرژی استفاده می‌کند و سطل‌های زباله‌ای وجود دارد که با استفاده از نور خورشید زباله‌های ریخته شده در سطل‌های مکانیزه شهر‌های آن فشرده می‌شود.

حناچی با اشاره به نقش سرمایه انسانی گفت: نسل جوان و تحصیل کرده امیدواری بسیاری را برای ما در مدیریت شهری ایجاد می‌کند، اما اگر امروز از مردم بپرسید وضعیت خدمت رسانی شهرداری چگونه است و آیا نسبت به گذشته بهبود پیدا کرده است یا خیر؟ جواب مردم خیر است، این در حالی است که در گذشته تعداد نیرو‌های شهرداری بسیار کمتر از حال حاضر بود که ۶۵ هزار نیرو در شهرداری فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار