صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است

هرساله با رسیدن فصل سرما، مردم استان سیستان و بلوچستان با کمبود گاز مایع و صف‌هایی که قرار نیست جمع شوند مواجه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، مردم شمال  سیستان  سالهاست در شروع فصل پاییز و زمستان در کشوری که دومین ذخایر گاز دنیا را دارد با کمبود گاز و صف های طولانی دسته و پنجه نرم می کنند.

مردم رنج کشیده سیستان وبلوچستان هرساله با مشکل کم گازی و صف های چندکیلومتری مواجه هستند و این موجب شده تا هر روزه و اغلب صبح های زود،صف های طولانی برای گرفتن گاز از مردم کپسول به دست در اطراف شهر ایجاد شود.

صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است

با گذشت دو ماه از فصل سرما، استان سیستان و بلوچستان با «کمبود» یا بهتر بگوییم «نبود» سیلندر گاز و همچنین وعده‌های مسئولان  روبرو است.

پهناورترین استان کشور، تنها استانی است که از نعمت لوله‌کشی گاز محروم است؛ استانی که در کنار همه محرومیت‌هایش، سال‌هاست محرومیت بی‌گازی را نیز به دوش می‌کشد.
صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است
 
این در حالی است که در دور افتاده ترین روستاهای استان های همجوار مردم از نعمت گاز برخوردار هستند.

دو سال پیش رئیس جمهور مشعل گاز را در زاهدان روشن کرد و مردم به هوای برخورداری از این نعمت، فریاد شادمانی برآوردند که سال دیگر گاز وارد خانه های ما می شود.

صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است

اما کمبود گاز در استان سیستان و بلوچستان به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ امروز با گذشت دو ماه از فصل سرما،خیابان‌های شهرهای زابل این روز‌ها شاهد صف‌های طویلی است که چشم انتظار ماشین توزیع گاز هستند؛ مردمی که ساعت‌ها به انتظار می‌ایستند و بعد از چند ساعت معطلی دست خالی به خانه برمی‌گردند.

در صف امروز افرادی بودند که دیسک کمر داشتند و به توصیه پزشکان نباید اجسام سنگین حمل کنند و هم افرادی که به تازگی عمل قلب باز کرده بودند، ولی در این صف گرفتن یک کپسول مهمتر از هر بیماری و حفظ سلامتی خود بود.

صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است

محموله ۹۰ تنی گاز مایع  جمعه وارد  زابل شد

روابط عمومی فرمانداری ویژه شهرستان زابل از ورود  ۹۰ تن گاز مایع توسط ناوگان حمل گاز وارد به شهرستان زابل خبرداد.

از این میزان ۷۲ تن (بیش از ۶۵۰۰ سیلندر) با نظارت مستقیم نمایندگان فرماندار و بازرسان ستاد تنظیم بازار در درب جایگاه‌ها و تاسیسات سیلندر پرکنی و نیز مناطق مختلف شهرستان زابل توزیع شده است.

همچنین با اقدامات صورت گرفته از سوی بازرسان ستاد تنظیم بازار و مشارکت‌های مردمی در هفته گذشته، برای ۳۰ مورد تخلف توزیع سیلندر‌های گاز خارج از شبکه قانونی پرونده تشکیل که جهت برخورد قانونی به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

از شهروندان گرامی تقاضا دارد، در صورت مشاهده هرگونه تخلفات توزیع سیلندر‌های گاز، مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ اداره صنعت، معدن و تجارت اعلام فرمایند.

کمبود گاز وجود ندارد 

محبی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری  سیستان وبلوچستان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: در زمینه سهمیه گاز در استان کمبود وجود ندارد در تلاش هستیم با استفاده از ظرفیت ناوگان کمکی در زاهدان و زابل در کنار ناوگان این شرکت ها، مشکل صف‌های طولانی گاز را برطرف کنیم.

صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است

او افزود:  طی بررسی‌های صورت پذیرفته مشکل حمل گاز از مبدا، کمبود ناوگان، و عدم مدیریت مناسب یکی از شرکت‌های توزیع گاز در استان بوده که برخورد قانونی نیز صورت خواهد پذیرفت.

محبی علت طولانی بودن صف‌های طولانی گاز مایع را بروز مشکلاتی در شبکه توزیع عنوان کرد و گفت: شرکت نفت موظف شد با تامین سوخت ناوگان شرکت‌های توزیع کننده، روند حل این مشکلات را تسریع کند.

او  با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی سهمیه گاز شرکت پرسی ایران گاز استان گفت: در ۱۳ روز ابتدای آذرماه بیش از ۲ هزار تن از این سهمیه جذب شده که بیش از هزار تن آن توزیع شده است.

نصب تجهیزات LPG در خودرو غیر قانونی است 

رحمتیام سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان وبلوچستان در جلسه ستاد تنظیم بازار  گفت:مراکز نصب تجهیزات LPG در استان غیر قانونی است و از طریق بازرسان این سازمان و اتحادیه‌ مربوطه جلوی فعالیت آن‌ها گرفته شده است.

او افزود: تمامی خودرو‌های توزیع کننده گاز مایع در استان موظف به داشتن دستگاه کارتخوان می‌باشند و این موضوع نیز در گذشته به شرکت‌ها ابلاغ گردیده است و عدم وجود دستگاه کارتخوان تخلف است.

معاون امور بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن وتجارت نیز در این جلسه افزود: متاسفانه نبود  مدیریت مناسب در یکی از شرکت‌های تامین و توزیع گاز مایع در استان و عدم جذب سهمیه مورد نیاز بر اساس تعهد یکی از دلایل ایجاد مشکل گاز در استان بوده و استفاده غیر مجاز خودرو‌ها از گاز مایع به صورت غیر قانونی و بدون استاندارد لازم بر این مشکل افزود و درخواست داریم مراجع ذیربط در زمینه برخورد قانونی با صاحبان این خودرو‌ها اقدام نمایند.

محمد قاسمی گفت: در صورتی که شرکت توزیع گاز نسبت به تامین و توزیع سهمیه اقدام نکند پرونده تخلف میلیاردی تشکیل و جهت صدور حکم به تعزیرات حکومتی معرفی خواهد شد و این موضوع در رابطه با تمامی شرکت‌ها صدق می‌کند.

با سودجویان گاز مایع در زابل برخورد می شود 

محمد علی مودی رئیس اداره تعزیرات حکومتی شهرستان زابل  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده در توزیع و نحوه عرضه گاز مایع در حوزه سیستان، این اداره کل با همکاری سایر دستگاه‌ها از نزدیک بر روند توزیع نظارت دارند.

صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است

او گفت:به همین منظور هماهنگی لازم با اداره صنعت معدن و تجارت شهرستان مبنی بر تشکیل پرونده برای متخلفین انجام شده است و در تعزیرات حکومتی نیز برخورد شدید با سودجویان را خواهیم داشت.

مودی تصریح کرد: بنا بر شرایط موجود در حال حاضر صرفاً به هر نفر ۲ سیلندر داده می‌شود تا کمبود‌ها برطرف گردد.

او افزود: یکی از مشکلات بزرگ در کمبود گاز مایع، سهمیه کم تخصیص داده شده به حوزه سیستان و نبود گاز مایع به میزان کافی است البته سوء استفاده برخی افراد و استفاده از این سوخت در مخازن LPG نیز از دلایل دیگر است.

رئیس تعزیرات حکومتی شهرستان زابل اضافه کرد: تمام تلاش تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌ها بر رفع مشکل پیش آمده در کوتاه‌ترین زمان است.

توزیع اشتراکی بهترین روش برای توزیع گازمایع در سیستان و بلوچستان است

حدادی مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز ایران نیز در سفر به زاهدان متعهد شد که با قیدفوریت در زمینه مطالبات خواسته شده از سوی مردم و مسئولین اقدام نماید و بیان داشت: توزیع اشتراکی سیلندرگاز مایع بهترین روش برای رسیدن گاز مایع به دست خانوار‌ها و مصرف کنندگان واقعی  است.

صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است

او افزود: شرکت پرسی ایران گاز ۱۰۰ هزار اشتراک در استان دارد که از این ظرفیت می‌توان جهت خدمت رسانی بهتر به مردم استفاده کرد.

حدادی تصریح کرد: بزرگترین مخزن ذخیره سازی ریلی کشور را در زاهدان طی سال‌های گذشته راه اندازی نموده ایم و ۱۵۰ دستگاه نیسان برای توزیع شهری گاز در استان داریم و در کل کشور نیز ۵ هزار عامل توزیع و ۳ هزار نماینده‌ی توزیع در روستا‌ها و بخش‌های عشایری، صنعتی و صنفی کارخدمات رسانی را انجام می‌دهند.

مدیرعامل شرکت پرسی ایران گاز کشور افزود: درقبال تمامی مردم سیستان و بلوچستان مسئولیت داریم و با تمام توان آن را اجرایی خواهیم کرد و از تعداد کل ۶۰ واگن دراختیار این شرکت در سراسرکشور تعداد ۱۵ واگن اختصاص به حمل گازمایع از اصفهان به زاهدان را اختصاص خواهیم داد.

او  تصریح کرد: پس از افزایش قیمت بنزین در کشور مصرف گازمایع ۲ و نیم برابر افزایش پیدا کرد و برای اینکه در سیستان و بلوچستان با توجه به اینکه خودرو‌های زیادی مخازن گازمایع " ال پی جی " نصب کرده اند بتوانیم مدیرت کنیم، باید جایگاه‌های سوخت " ال پی جی " ایجاد گردد تا صف خودرو‌ها از توزیع خانوار‌ها جدا شود.

۲۵ مرکزغیرمجاز شارژ " ال پی جی " خودرو در زاهدان تعطیل شد

محمودرضا رحمتیان سرپرست سازمان صمت استان سیستان وبلوچستان در دیدار با حدادی رئیس شرکت پرسی ایران گاز کشور از تعطیل شدن ۲۵ مرکز غیرمجاز شارژ " ال پی جی " در زاهدان پس از سهمیه بندی بنزین خبر داد.

او گفت:بازدید‌های گسترده‌ای توسط بازرسان این سازمان از سطح بازار و مراکز شارژ " ال پی جی " صورت پذیرفت و بالغ بر ۲۵ مرکز شارژ غیرمجاز " ال پی جی " در این زمینه تعطیل و به ان‌ها ابلاغ گردیده به هیچ عنوان حق شارژ مخازن نصب شده بر روی خودرو‌ها را نداشته و در صورت مشاهده خرید و فروش برخلاف ضوابط با آنها برخورد خواهد شد.

او ادامه داد:باید سیلندرگاز به مشترکین و مصرف کنندگان خانگی به موقع برسد و تمامی شرکت‌های توزیع گازمایع باید به این مهم توجه ویژه داشته باشند.

رحمتیان افزود: شرکت‌های توزیع کننده‌ی گاز مایع در استان اگر نتوانند نسبت به جذب سهمیه گاز آذرماه اقدام کنند پرونده تخلف، عدم اجرای تعهد تشکیل و جهت صدورحکم به تعزیرات حکومتی ارسال خواهد شد.

او ادامه داد: یکی از دلایلی که منجر به طولانی شدن صف های دریافت گاز ال پی جی در زاهدان شده بود ، تغییرمصرف و استفاده گاز در سایرمصارف از جمله گرمایشی و مجهز شدن به سیستم ال پی جی به صورت غیر مجاز بود که می‌تواند خطرات جانی راهم جهت دارندگان این خودرو‌ها داشته باشد.

محدقاسمی معاون اموربازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در این جلسه، ابراز داشت: طی گشت‌های مشترک برگزار شده با حضور نمایندگان فرمانداری، دادستانی، تعزیرات، نیروی انتظامی و استاندار تعداد ۴ دکه فروش غیرمجاز سیلندرگاز با تخلف گرانفروشی به میزان ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال شناسایی شدند و ۸۵ سیلندر ۱۱ کیلویی نیز توقیف و دراختیار شرکت پرسی ایران گاز قرار گرفته است.

واگذاری ۱۱۰ اشتراک جدید گاز در شهر زابل

رضا پنجابی مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، گفت:  تعداد کل مشترکین شرکت ملی گاز سیستان و بلوچستان در شهرستان زابل ۱۱۱ مشترک است که ۱۱۰ مورد از این تعداد اشتراک در ۸ ماهه نخست از سال جاری واگذار شده است.

صف های طولانی گاز در سیستان وبلوچستان به قوت خود باقی است

او  افزود: همچنین مجموع متراژ کل شبکه تغذیه و توزیع اجرا شده در محدوده این شهر ۵۹ کیلومتر بوده که ۹ کیلومتر از آن در سال ۹۸ اجرایی شده است.

پنجابی در ادامه اظهار کرد: در مجموع ۴۶۴ علمک در نقاط مختلف این شهرستان نصب شده که عملیات نصب ۳۸۸ مورد آن در سال جاری صورت گرفته است.

او  با اشاره به تخصیص وام ۵ میلیون تومانی به متقاضیان جهت کمک هزینه لوله کشی و خرید اشتراک، خاطرنشان کرد: تعرفه‌های مرتبط با حق انشعاب مطابق تعرفه شرکت ملی گاز ایران و براساس زیربنای منزل محاسبه شده و قابل پرداخت است که در این مورد برخی معافیت‌ها برای خانواده‌های شهدا، جانبازان، کمیته امداد و بهزیستی اعمال می‌شود.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
چرا دولت به این برادرانمون نمیرسه اینها خیلی فقیر هستن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۲۴ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
مردم در صف ها همچنان گرفتارند.استاندار و فرماندار چه میکنند از پشت میز و صندلی یک تکونی بخودشان بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
ما کارکنان دولت که تا ساعت 3 سر کارمون هستیم کی بریم تو صف گاز؟ کاش یه مسولی کپسول گاز بزاره تو ماشینش به عنوان یه فرد عادی بره ببینه می تونه گاز گیر بیاره یا نه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۹ آذر ۱۳۹۸
ریس جمهور کی کپسول گاز به سیستان و بلوچستان میرسد
آخرین اخبار