باهدف صلح وآشتی؛

خانه فرهنگ مهر و آشتی در کرمان راه اندازی می‌شود

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان از تاسیس خانه فرهنگ مهر و آشتی در شهر کرمان با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری و با هدف ترویج فرهنگ صلح وسازش در جامعه خبر داد.

خانه فرهنگ مهر و آشتی در کرمان راه اندازی می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان مهدی تقی زاده صبح امروز در اولین جلسه شورای فرهنگی شورای حل اختلاف که با حضور معاون فرهنگی شهردار کرمان برگزار شد گفت: خوشبختانه از شهریور ماه سال جاری و بعد از ابلاغ بخش نامه ریاست قوه قضائیه، ۶۰ درصد پرونده‌های کیفری ارجاع شده به شورا‌های حل اختلاف استان کرمان با صلح و سازش مختومه شده اند.

او افزود: در زمینه دعاوی و اختلافات خانوادگی بایستی خانواده‌ها آستانه تحمل خود را بالا ببرند و بزرگان و والدین طرفین دعوا را به صبر و گذشت توصیه کنند.

تقی زاده با اشاره به اینکه شورا‌های حل اختلاف در حال حاضر به دو شیوه رایی و صلحی کار می‌کنند، تصریح کرد:در دوران جدید ریاست قوه قضائیه، حضرت آیت الله رئیسی بر حل وفصل دعاوی با استفاده از ظرفیت صلح وسازش تاکید دارند، لذا می‌طلبد دستگاه‌های فرهنگی استان در زمینه ترویج فرهنگ صلح وسازش ورود نمایند.

او بیان کرد: در بسیاری از پرونده‌ها مشاهده می‌شود علت و ریشه بسیاری از نزاع‌ها و اختلاف ها، مسائل کوچک وپیش پا افتاده است که اگر طرفین در همان لحظات اولیه بتوانند بر خشم خود کنترل داشته باشند تبعات بعدی گریبانگیر آن‌ها نخواهد شد.

او ادامه داد:به طور مثال در یک تصادف جزئی که می‌شود با خویشتن داری و پیگیری از طریق قانون به راحتی مسئله حل وفصل شود، اما گاهی بدلیل پایین بودن آستانه تحمل افراد، با رفتار ناشایست طرفین تبدیل به یک نزاع می‌شود و در ادامه چندین پرونده به عناوین اتهامی مختلف از جمله ضرب وجرح عمدی، توهین و... در این رابطه تشکیل می‌شود.

رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان گفت:لذا لازم است در راستای ترویج فرهنگ صلح وسازش با همکاری دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی شهر و شهرداری، دوره‌های آموزشی متنوع و مختلفی را برای شهروندان برگزار شود.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان با اعلام اینکه شورا‌های اجتماعی محلات در کرمان فعال هستند، گفت:این شورا‌ها با ظرفیت مناسبی که دارند می‌توانند در کنار مشارکت در امور شهر و محله خود، اقدام به ترویج فرهنگ صلح وسازش کنند.

 جهانشاهی در دیدار با رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان و اعضای شورای فرهنگی این نهاد اظهار داشت: تاسیس خانه فرهنگ مهر و آشتی گامی موثر در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر کرمان خواهد بود.

او تاکید کرد: تبلیغات شهری بستر مناسبی است و شورا‌های حل اختلاف با همکاری شهرداری می‌توانند از این ظرفیت در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی و ترویج فرهنگ صبر و گذشت استفاده کنند.

جهانشاهی با اشاره به اینکه در دوران مدیریت آقای مهندس عالم زاده، شهرداری اهتمام ویژه‌ای به مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد، بیان کرد: شهرداری کرمان تلاش می‌کند ضریب نفوذ اقدامات فرهنگی و اجتماعی خود را در تمام نقاط شهر گسترش دهد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری کرمان تصریح کرد:دادگستری کرمان و شهرداری در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی یک هدف مشترک را دنبال می‌کند و آن هم داشتن شهری زیبا و عاری از آسیب‌های اجتماعی است که امیداست بتوانیم در این زمینه گام‌های موثری را برداریم.

جهانشاهی افزود:طبق نظر کارشناسان تشکیل بسیاری از پرونده‌ها در سیستم قضائی ناشی از عدم آشنایی افراد به مسائل حقوقی است، لذا امیداوریم با تاسیس خانه فرهنگ مهر و آشتی و آموزش مسائل حقوقی به مردم و همچنین تبیین و تشریح مباحث مرتبط با حقوق شهروندی، گامی موثر در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی در شهر کرمان برداشته شود.

گفتنی است صبح امروز با حضور تقی زاده، رئیس شورا‌های حل اختلاف استان کرمان اولین جلسه شورای فرهنگی این شورا با حضور معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمان برگزار شود.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: صلح و سازش ، فرهنگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار