شرکت‌های دانش بنیان بر سکوی افتخار/ شکست دشمن در تحریم ایران نمایان‌تر شد

یازدهمین نمایشگاه دستاورد‌های صنعت نفت ایران با حضور درخشان شرکت‌های دانش بنیان در نمایشگاه بین المللی اهواز برپا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در سال‌های اخیر از گوشه و کنار جهان حرف از تحریم ایران و وارد آوردن فشار‌های گوناگون است، با وجود این اخبار اما از ایران پرافتخار صدای چرخ دنده‌های تولید و اقتصاد مقاومتی به گوش می‌رسد.

شرکت‌هایی که چرخ تولید آنها با بازوان توانمند جوانان ایرانی در گردش است و همگان را انگشت به دهان کرده است، ملت‌ها و دشمنانی که فکر می‌کردند با تحریم‌های گوناگون می‌توانند ایران و ایرانی را به زانو در بیاورند، حالا از راهی وارد می‌شوند تا این ملت قدرتمند و توانمند را شکست دهند و شاید روزی در خواب‌های رنگارنگ ایران را زیر سلطه خود تصور می‌کردند، اما با توان ایرانیان نه تنها به آرزو‌های شوم خود نرسیدند، بلکه کابوس شکست خود را می‌بینند.

شرکت‌های دانش بنیان بر سکوی افتخار/شکست دشمن در تحریم ایران نمایان‌تر شد

این روز‌ها نمایشگاهی از دستاورد‌های صنعت نفت ایران در خوزستان برپا شده است تا باری دیگر پرچم افتخار را به اهتزار در آورند و تیری در دل دشمنان نشانه روند.در این نمایشگاه با تولیدکنندگان مختلف گفت‌وگو کردیم و با روند کار و وضعیت ساخت و حتی صادرات محصولات تولیدی آنها آشنا شدیم.

ترویج و تدوین بومی سازی صنعت داخلی نفت

سید عبدالله موسوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: همه تولیدکنندگانی که اقدام به تولید قطعات مورد استفاده در صنعت نفت کرده اند، درحال ترویج و تدوین این موضوع هستند که باید به دنبال بومی سازی صنعت داخلی حرکت کنیم.

او با بیان اینکه مسیر تولید و بومی سازی قطعات و صنعت داخلی را ادامه خواهیم داد، افزود: شرایط فعلی الزاما این مساله را مضاعف می‌کند که حتما در مقابل شرکت‌ها و تحریم‌های ظالمانه‌ای که ایجاد کرده اند ایستادگی کرده و اتکا به خارج از کشور را کاهش دهیم.

شرکت‌های دانش بنیان بر سکوی افتخار/شکست دشمن در تحریم ایران نمایان‌تر شد

موسوی ابراز امیدواری کرد: یک تا ۲ سال آینده، اتکا به واردات قطعات بطور کامل قطع خواهد شد، چراکه برای اداره صنعت نفت ایران مشکلی نداریم و شاید در یکی دو مورد از تولز‌ها دچار مشکلات باشیم، چرا که چیدمان و اداره تولید در صنعت نفت ایران و شرکت ملی حفاری، شرکت مناطق نفت خیز جنوب، اروندان و ... است.

اختیار تولید به اندازه نیاز را در دست داریم

این مقام مسئول اظهار داشت: درحال حاضر خودمان برای تولید تصمیم گیری می‌کنیم و به اندازه نیازمان تولید می‌نماییم و در صورتی که تقاضا از خارج کشور داشته باشیم، برای صادرات هم تولید خواهیم کرد و به اندازه نیاز وارد عمل می‌شویم.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران وجود مشکلات مختلف را ناشی از خباثت آمریکا و همدستان او دانست و بیان کرد: صنعت نفت ایران همچون ۴۰ سال گذشته با مدیریت و مهندسی ایرانی اداره شد، در آینده هم خودمان آن را اداره و هدایت خواهیم کرد.

تعامل شرکت ملی حفاری خوزستان با ۱۰۶ شرکت دانش بنیان

او اذعان داشت: شرکت ملی حفاری ایران در خوزستان با ۱۰۶ شرکت دانش بنیان و سازنده داخلی تعامل، ارتباط و قرارداد دارد و در زمینه کمبودی احساس نمی‌شود.

سید عبدالله موسوی تصریح کرد: کمبود‌های احتمالی را با سعه صدر و اتکا به صنعت داخلی و توان جوانان ایران و خوزستان می‌توانیم رفع نماییم.

شرکت‌های دانش بنیان بر سکوی افتخار/شکست دشمن در تحریم ایران نمایان‌تر شد

او افزود: از زمانی که تعامل بیشتری با مراکز علمی کشور و استان خوزستان ایجاد کرده ایم، جرات تولید هم افزایش یافته است، به این صورت که اعضای مراکز علمی می‌توانند کمک‌های فکری در جهت تدوین برنامه‌ها داشته باشند.

موسوی بر اعلام نیازمندی‌ها به مرکز علمی-پژوهشی تاکید و اظهار کرد: براساس داده‌های ما، این مراکز باید مطالعات لازم را انجام دهند.

او در خصوص مخازن نفت و گاز گفت: شرکت‌های ایرانی و برخی از مراکز علمی که خارج از مناطق نفت خیز فعالیت دارند، درحال مطالعه بر مخازن موجود در استان هستند که معنای این اقدام این است که مطالعات درخصوص نفت محدود به استان‌ها و مناطق دارای مخازن نفت و گاز نیست و از مرز‌ها فراتر رفته است.

رویکرد شرکت ملی حفاری، رویکردی تعاملی است

این مقام مسئول رویکرد شرکت ملی حفاری را رویکردی تعاملی عنوان کرد و اذعان داشت: اگر چه ممکن است در ساخت یک قطعه زمان بیشتری نیاز باشد یا اینکه استفاده از آن محدودیت‌های قانونی داشته باشد که باید آنها را مدیریت کرد.

او افزود: راه ورود به شرکت ملی حفاری ایران برای تمامی شرکت‌های دانش بنیان و تولیدکنندگان داخلی باز بوده و است و خواهد بود، چراکه به دانش آن‌ها متکی هستیم.

شرکت‌های دانش بنیان بر سکوی افتخار/شکست دشمن در تحریم ایران نمایان‌تر شد

سید عبدالله موسوی اظهار داشت: از زمانیکه رویکرد به سمت استقلال صنعتی و داخلی حرکت کرد، استفاده از کالا‌های ساخت داخل را ملاک قرار دادیم، بطوری که درحال حاضر از ۲۲ هزار قلم کالای تولیدی سازندگان داخلی و شرکت‌های دانش بنیان استفاده می‌کنیم.

بهینه کردن هزینه ها، راه عبور از تحریم‌ها است

او بهینه کردن هزینه‌ها را راه عبور از تحریم‌ها دانست و گفت: علاوه بر استفاده از صنعت و دانش داخلی، باید مدیریت مالی هم داشته باشیم. این درحالی است که در یک سال گذشته آنچه کار کرده ایم از کارکرد دکل‌های نفتی بوده و بودجه‌ای از دولت دریافت نکرده ایم.

یکی از تولیدکنندگان حاضر در یازدهمین نمایشگاه دستاورد‌های صنعت نفت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ما جزء یکی از شرکت‌های فناور و دانش بنیان در پارک علم و فناوری خوزستان هستیم.

او افزود: با علم و دانشی که داریم با استفاده از فرآیند‌های خاص، علم را به ثروت تبدیل کرده و نتیجه آن راه اندازی یک شرکت دانش بنیان است.

این تولید کننده اظهار داشت: قطعا سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی باید به این اتفاقی که در شرکت رخ می‌دهد، بیشتر بها دهند و کشور را از مسیر واردات محور خارج کرده و به سمت تولید محور حرکت کنند.

شرکت‌های دانش بنیان بر سکوی افتخار/شکست دشمن در تحریم ایران نمایان‌تر شد

او بیان کرد: بسیاری از نیاز‌های کشور در داخل قابل تامین است، چراکه شرکت‌های دانش بنیان با استفاده از فناوری و دانش خود می‌توانند کالا‌ها را بومی سازی نمایند یا نمونه‌های و درخواست‌هایی که دارند را طراحی کرده و خودکفا شوند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: شرکت کاچار ابزار برای اولین در ایران موفق به تولید محصولات هیدورلیک حساس و محصولاتی که در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود با کیفیت قابل رقابت با محصولات اروپایی و آمریکایی شده است.

او افزود: در سال‌های گذشته، این کالا‌ها با هزینه بسیار بالا به کشور وارد می‌شد، این در حالی است که با موفقیت در تولید آن با کیفیت بالا، از واردات آن و خروج ارز از کشور بی نیاز شده ایم و در این زمینه خودکفا هستیم.

شرکت‌های دانش بنیان بر سکوی افتخار/شکست دشمن در تحریم ایران نمایان‌تر شد

مسئول شرکت مهندسی سطح دومان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: این شرکت سازنده قطعات یدکی دست ساز دوار نفت شامل: گیربکس ها، چرخ دنده ها، پوپنینگ‌ها و صنایع و قطعات داخل برج است که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ آغاز کرده است.

او افزود: درحال حاضر بیش از ۵۰ مشتری اعم از گاز، نفت، پتروشیمی و پالایشگاه نفت است و همچنین جز وندور شرکت ملی نفت به شمار می‌رود.

این تولیدکننده اظهار کرد: درحال حاضر با بسیاری از پتروشیمی‌ها و صنایع فولاد خوزستان همکاری و تعامل داریم، ضمن اینکه تمامی قطعات تولید مهندسی معکوس می‌شوند، همچنین قطعات مخصوص مهندسی معکوس داریم که مخصوص چرخ دنده، گیربکس هستند و توانسته ایم در این زمینه به خودکفایی و خوداتکایی برسیم.

اینجا ایران است، همان کشوری که با دستان خالی در ۸ سال دفاع مقدس اقتدار خود را نشان داد و نگذاشت ذره‌ای از خاک پهناور و زرخیز به دست دشمن بعثی برسد حتی به قیمت رنگین شدن خاکش به خون شهدا و ایثارگران.

آری تولید کنندگانی که در هر فصل تحریم، عقب نشینی نکردند و هر لحظه با تحمل سختی‌ها خود را در میدان دفاع بیش‌تر نمایان کردند، فرزندان ایران هستند، آمده اند تا ثابت کنند که هرچه تحریم‌ها سخت‌تر شود، آن‌ها نیز سخت‌تر می‌شوند.

ادامه این مسیر مقدس در جنگ اقتصادی، نیازمند حمایت از تولیدکنندگان است تا به واردات کالا‌های مورد نیاز از جمله صنعت نفت کشور دست رد بزنیم و به کشوری تولید محور و صادرات محور تبدیل شویم.

 

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار