تکواندوی ایران با ۲ نماینده در توکیو/ اتفاقات المپیک ۲۰۰۴ در ژاپن تکرار خواهد شد؟

با حذف مردانی از رقابت‌های گرنداسلم چین، تکواندو ایران در المپیک توکیو ۲ نماینده خواهد داشت.

به گزارش  خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،  رقابت‌های تکواندو گرنداسلم چین از روز چهارشنبه آغاز شد و در حالی که سجاد مردانی کاپیتان تیم ملی تکواندو کشورمان برای کسب سهمیه المپیک به طلای این مسابقات نیاز داشت، پس از یک دور استراحت در بازی اول به مصاف تکواندوکاری از کشور میزبان رفت و  بازی را در هر ۲ راند واگذار کرد تا با ناکامی در کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو، نتواند برای دومین بار پیاپی در این رویداد مهم شرکت کند.


بیشتر بخوانید: مسابقات تکواندو گرنداسلم/ حذف مردانی با شکست در گام نخست


با حذف مردانی، شانس کسب سهمیه سوم برای تکواندو ایران از دست رفت؛ بنابراین آرمین هادی پور و میرهاشم حسینی که در فینال گرندپری سهمیه شان را مسجل کردند، ۲ هوگوپوش کشورمان در المپیک ۲۰۲۰ توکیو خواهند بود.  

با این وجود کاهش تعداد سهمیه‌های ایران در المپیک توکیو نسبت به دور قبلی این مسابقات،   ملاک جامعی برای قضاوت درباره عملکرد تکواندو ایران در ۴ سال گذشته نیست و معیار اصلی، تعداد مدال‌هایی است که نمایندگان ایران در المپیک کسب می‌کنند، زیرا المپیک برای رشته‌های انفرادی همچون تکواندو به مثابه فینال است.


بیشتر بخوانید: هادی پور: برای کسب سهمیه المپیک ۴ سال عذاب کشیدیم/ قدر حضور در المپیک را می‌دانیم


از طرف دیگر تمام ورزشکاران رشته‌های المپیکی، مسیر سخت و ۴ ساله‌ای را برای کسب سهمیه المپیک طی می‌کنند و با وجود سختی‌های فراوانی که در این راه متحمل می‌شوند، کار اصلی آن‌ها پس از کسب سهمیه آغاز می‌شود و در فاصله باقی مانده تا المپیک باید برای حضور قدرتمند در این مسابقات آماده شوند تا مزد زحمات چند ساله خود را با ایستادن روی سکوی المپیک و کسب مدال این مسابقات بگیرند.


بیشتر بخوانید: عسگری: برای کسب سهمیه مسیر سختی را پشت سر گذاشتیم/ تعجب می کنم برخی ها با کدام اطلاعات نظر می دهند


تجربه ۵ دوره حضور در المپیک نشان داده که سهمیه‌های بیشتر هیچ وقت ضامن مدال آوری بیشتر نبوده و چه بسا که تکواندوی ایران با تعداد سهمیه کمتر نتایجی به مراتب بهتر گرفته است.   نمونه آن را هم می‌توان در المپیک ۲۰۰۴ آتن دید که هادی ساعی و یوسف کرمی به عنوان نمایندگان تکواندو کشورمان در بخش مردان، یک طلا و یک برنز گرفتند، اما در المپیک ۲۰۱۶ ریو، ترکیب سجاد مردانی، مهدی خدابخشی و فرزان عاشورزاده که در آن سال برترین بازیکنان اوزان خودشان به شمار می‌رفتند و پیش از المپیک مدال‌های زیادی در مسابقات بین المللی کسب کرده بودند، در ریو توفیقی نداشتند و وداعی زودهنگام با این رقابت‌ها داشتند.

باتوجه به ایجاد تغییرات گسترده در رنکینگ و سخت‌تر شدن رقابت در تکواندو، کسب ۲ سهمیه عملکرد بدی نیست هر چند که  از خوب بودن آن هم نمی توان تعریف کرد زیرا تعریفی ندارد_ اما این عملکرد زمانی به یک نتیجه خوب منتهی می‌شود که با کسب مدال در المپیک همراه باشد. به ویژه پس از ناکامی در ریو که برای نخستین بار از زمان المپیکی شدن رشته تکواندو، دست هوگوپوشانی ایرانی از مدال این مسابقات کوتاه ماند؛ بنابراین کادرفنی تیم ملی و فدراسیون باید با درس گرفتن از اشتباهات گذشته، ۲ تکواندوکار جوان و شایسته کشورمان را به بهترین شکل ممکن برای المپیک توکیو آماده کنند.


بیشتر بخوانید: پولادگر: برای کمک به تیم ملی جلوی هیچکس را نمی گیرم/ المپیک جایگاه شایسته ترین ها است


در این میان کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان نقش زیادی در روند آماده سازی هادی پور و حسینی دارند و باید در  فاصله کوتاهی که تا المپیک باقی مانده، از کادرفنی و بازیکنان المپیکی به خوبی حمایت کنند تا آن‌ها با پیش بردن برنامه هایشان بتوانند در توکیو  نتیجه‌ای در شان تکواندوی ایران کسب کنند.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار