چالش‌های دیاب برای تشکیل کابینه لبنان/ سناریوی کارشکنی حریری بر سر راه دولت

پس از معرفی حسان دیاب از سوی رئیس‌جمهور لبنان برای تشکیل کابینه، سعدحریری در پیامی خطاب به طرفدارانش اعلام کرد شکست را پذیرفته و از آن‌ها خواست به اعتراضات خیابانی خود پایان دهند.

چالش‌های دیاب برای تشکیل کابینه لبنان/ سناریوی کارشکنی حریری بر سر راه دولتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه برخی رسانه‌ها پیام این درخواست را به معنای قبول شکست و پایان نقش‌آفرینی سیاسی حریری برداشت کردند، اما همان زمان بر اساس گزارشی که منتشر شد، مشخص شد این پیام حریری به معنای قبول عملی شکست نیست و حریری و المستقبل با عدم مشارکت‌شان در تشکیل کابینه به تنش‌آفرینی در لبنان ادامه خواهند داد.

در حال حاضر با گذشت ۳ روز پس از معرفی دیاب، شاهد تجمعات اعتراضی در بیروت و برخی دیگر از شهر‌های لبنان هستیم. در برخی موارد حتی معترضان راه‌های مواصلاتی به بیروت را هم مسدود کردند و درگیری‌های محدودی با نیرو‌های ارتش داشتند.

پایگاه خبری العهد در گزارشی اعلام کرد محافل سیاسی لبنان معتقدند صحنه کنونی اعتراضات در کشور و تحرکاتی که به اقدامات خشونت‌آمیز میان تظاهرات‌کنندگان وابسته به جریان المستقبل و نیرو‌های امنیتی در مناطقی مانند کورنیش کشیده شد، تاثیر بدی بر روند تشکیل دولت خواهد گذاشت.

این محافل همچنین اعلام کردند بیم آن وجود دارد سعد حریری برای کنار زدن حسان دیاب و بازگشت به قدرت به یک روش جدید رو آورده باشد، بویژه که هویت این تظاهرات‌کنندگان بر کسی پوشیده نیست و همه آن‌ها وابسته به جریان المستقبل هستند. محافل مذکور اضافه کردند اینگونه میادین اعتراضات در حال تشدید بوده و هیچ اثری از تحرکات مدنی در میان آن‌ها دیده نمی‌شود.

محافل سیاسی لبنان با اشاره به اینکه طبق اطلاعات امنیتی، تحرکات ادامه خواهد داشت و از تظاهرات‌کنندگان خواسته شده از شمال و بقاع به بیروت بیایند، تاکید کردند تلاش حریری برای آرام کردن اوضاع جدی نیست و بازگرداندن آرامش به خیابان‌ها از طریق توئیت گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی حاصل نمی‌شود.

این در حالی است که حسان دیاب در تلاش است با رایزنی‌های فشرده حداکثر تا یک ماه و نیم آینده دولت را تشکیل دهد. دیاب در این مدت علاوه بر رئیس‌جمهور با رئیس مجلس دیدار داشته است. همچنین سمیر جعجع رهبر، حزب مسیحی القوات البنانی و سعدحریری، رئیس حزب المستقبل طی دیدار کوتاهی که با دیاب داشتند، رسما عدم مشارکت خود را در تشکیل کابینه اعلام کرده‌اند.

به نظر می‌رسد حریری و جریان المستقبل در روز‌های آینده وارد فضای جدیدی از کارشکنی خواهند شد و حریری با استفاده از سناریویی که در زمان استعفا در پیش گرفته بود، با پیام‌های دو‌پهلو در پی افزایش تنش‌ها برخواهد آمد. از آنجا که حریری و المستقبل در برابر ابتکاری که پارلمان از خود نشان داد دست بسته شدند و به نوعی رهبری احزاب سنی را از دست دادند، سعی دارند از طریق اقدامات فراقانونی و با حمایت جریان‌های خارجی آشفتگی وضعیت اقتصادی لبنان را پیچیده‌تر کنند.

منبع: وطن امروز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.