حبیبی: تیم ملی هندبال تنها یک بار و به لطف تفاضل گل جهانی شد/ دستمزدی که دریافت می‌کنیم به اندازه شان و منزلتمان نیست

سرمربی تیم ملی هندبال کشورمان گفت: دستمزدی که ما نسبت به سایر رشته‌های توپی دریافت می‌کنیم بسیار اندک است.

علیرضا حبیبی سرمربی تیم ملی هندبال کشورمان پس از پایان کار ملی پوشان در رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جهان در گفت‌وگو با خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: ما در تاریخ ۴۵ ساله هندبال کشورمان فقط یک بار به مسابقات جهانی راه یافتیم و آن یک بار هم موقعی بود که ۹۰ درصد ملی پوشان کشورمان در باشگاه ثامن الحجج سبزوار ۴ سال با بهترین امکانات در کنار هم کار می‌کردند و این تیم در مسابقات لیگ برتر و جام باشگاه‌های آسیا حضور داشت و فقط ۱۰ درصد از ملی پوشان در باشگاه ثامن الحجج بازی نمی‌کردند.

تیم ملی تنها یک بار  و به لطف تفاضل گل جهانی شد

او ادامه داد: تیم ملی کشورمان در آن زمان با بهترین امکانات در مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد و در نهایت به لطف تفاضل گل و با هدایت مربی اسپانیایی موفق شد برای اولین بار در تاریخ هندبال کشورمان سهمیه مسابقات جهانی را بدست آورد. علاوه بر این در ۳ سال گذشته با حضور ۳ مربی خارجی صاحب نام هندبال با صرف هزینه‌های گزاف و اردو‌های متعدد خارجی نتوانستند جواز صعود به مسابقات جهانی را بدست آورند.

حبیبی بیان کرد: تیم ملی هندبال کشورمان سابقه ۱۰ ساله حضور در مسابقات جهانی را نداشته است. ما در حالی این جسارت به خرج دادیم که وضعیت اقتصادی و مالی فدراسیون هندبال مساعد نبود و در شرایطی ما این مسئولیت را قبول کردیم که توانایی جذب مربی خارجی و برپایی اردو‌های خارج از کشور نداشتیم. علاوه بر این پتانسیل اولیه تیم ملی که همانا بازیکنان هستند به خصوص لژیونر‌ها را در روز‌های محدود می‌توانستیم استفاده کنیم و اردو‌ها را باید بدون بازیکنان لژیونر برگزار می‌کردیم.

در مسابقات انتخابی المپیک بدون لژیونر‌ها فوق العاده بودیم

او تصریح کرد: ما در مسابقات انتخابی المپیک با اختلاف نزدیک برابر حریف خود شکست خوردیم و در آن دیدار بدون حضور بازیکنان لژیونرمان بازی کردیم و با شایستگی مقام پنجم بدست آوردیم. قبل از مسابقات انتخابی جهانی باشگاه‌های هندبال درگیر مسابقات لیگ بودند و حدود ۲۵ روز اردویی برای حضور در این رقابت‌ها برگزار کردیم. اردوی ابتدایی تیم ملی با بازیکنان داخلی و بدون بازیکنان لژیونر آغاز شد و بعد در اردوی قطر شرکت کردیم که در این اردو هم چند بازیکن نبودند. همچنین ما ۵ روز در ترکیه اردویی برپا کردیم که یک جلسه تمرین و ۳ بازی تدارکاتی برگزار کردیم و این تنها اردوی ما بود که با همه بازیکنان تیم ملی برگزار شد. به هر حال هماهنگی و انسجام تیمی حرف اول در تیم ملی می‌زند. در اینجا یک سوال مطرح هست که هیچگاه بازیکنان با امادگی فیزیکی و تکنیکی لازم به اردو‌های کوتاه مدت و مقطعی تیم ملی نیامده اند برخی از مربیانی که به عملکرد تیم ملی انتقاد می کنند چطور بازیکنان خود را بدون آمادگی لازم به تیم ملی می فرستند وقتی سطح کیفی لیگ پایین است و تیم‌های قهرمان و نایب قهرمان کشورمان عملکرد و نتایج بسیار ضعیفی را در مسابقات باشگاه‌های آسیا در کره جنوبی کسب می کنند مسلم است که در اولین اردوی امادگی تیم ملی تعداد زیادی از بازیکنان به خاطر عدم توانایی لازم اردو را ترک می کنند همچنین ترکیب تیم ملی از ۵۰ درصد بازیکنان لژیونر، ۳۵ درصد بازیکنان جوان و ۱۵ درصد بازیکنان قدیمی لیگ هندبال تشکیل شده است. ما ۵۰ درصد تیم ملی را اصلا نداشتیم و ۳۵ درصد ازبازیکنان تیم ملی هم جوانان کم تجربه‌ای بودن که برای اولین بار تجربه حضور در تیم ملی را داشتن و برای پشتوانه سازی در اختیار داشتیم.

حبیبی بیان کرد: به هر حال جوانان خوبی در مسابقات انتخابی جهانی ظهور پیدا کردند. با وجود همه این مسائل ما عملکرد خوبی برابر تیم‌های فینالیست رقابت‌های انتخابی جهانی داشتیم و رقابت نزدیکی با این تیم‌ها به نمایش گذاشتیم. ما باید مراحل خوب آماده سازی را طی کرده باشیم تا بازیکن تجربه لازم داشته باشد و در این شرایط قرار گرفته باشد تا تصمیم درستی بگیرد. اینکه انرژی تیم پس از ۴۵ دقیقه بازی پر فشار تحلیل و اشتباهات تکنیکی و تصمیم گیری‌های اشتباه در نیمه دوم بروز می کند را نمی توان به حرف کلیشه‌ای و قدیمی نیمه مربیان نسبت داد بلکه بستگی به نحوه آمادگی تیم دارد و قرار داشتن در همین شرایط سخت در مسابقات تدارکاتی قوی دارد کسی به دنبال توجیه نیست همانقدر که جسارت قبول این مسئولیت سنگین را در بدترین شرایط ممکن داشتم جسارت پاسخگویی و قبول هر گونه مسئولیتی را دارم، ولی برد و باخت برای همه است نه یکنفر با این تفکر فقط صورت مسئله را پاک خواهیم کرد و هیچوقت به عواملی که باعث این ناکامی شده است نخواهیم رسید.

فدراسیون هندبال و کادر و بازیکنان تیم همه در حد توان خود زحمت کشیدند

سرمربی تیم ملی هندبال درباره اینکه بیشتر مسائل تیم ملی بر دوش وی بوده است، بیان کرد: فدراسیون هندبال و کادر و بازیکنان تیم همه در حد توان خود زحمت کشیدند من هم به شخصه تمام تلاش خود را کردم که هر جا کم و کاستی وجود دارد کمک کنم که تیم ملی در بهترین شرایط به آمادگی برسد. مربی تخصصی دروزاه بان‌ها و بدنساز و آنالیزور را من به ایران آوردم و مربی بدنساز فرانسوی و کرواسی را من به تیم ملی آوردم. من به حضور مربیان تخصصی در هندبال اعتقاد کامل دارم.

علیرضا حبیبی سرمربی تیم ملی هندبال کشورمان در خصوص اینکه چرا نفراتی مانند روانشناس و مربی بدنساز تیم ملی را در رقابت‌های قهرمانی آسیا همراهی نکردند و بیان داشت: قبل از هر چیز سوال من این است در بازی‌های آسیایی جاکارتا در سال گذشته با سرمربیگری زوران کدام مربی ایرانی و بدنساز و روانشناس تیم ملی را در مسابقات همراهی می کرد؟ در زمان سرمربیگری عرفان نقش مربی ایرانی در تیم ملی چه بود؟  متاسفانه خیلی‌ها این مسئله را نمی دانند که وزارت ورزش و جوانان فقط مجوز اعزام ۲۳ نفر را در مسابقات می دهد. ( ۱۸ بازیکن و ۵ نفر کادر) تعداد اعزام نفرات محدود است و باید مجوز وزارتخانه در این زمینه وجود داشته باشد و ارتباطی به بنده ندارد به همین دلیل همه نفراتی که مورد نظر و دلخواه است را نتوانستیم همراه داشته باشیم، حتی عکاس و خبرنگاری هم در کنار تیم نداشتیم و در مجموع مجوز ۱۸ بازیکن و ۵ کادر فنی صادر شد.

سرمربی تیم ملی هندبال کشورمان اضافه کرد: بنده همواره اعتقاد زیادی به همفکری دارم و مشورت و نظر دیگران را هم در کار دخیل می‌کنم هیچ گاه به صورت انفرادی نظر ندادم و هر کاری که می‌خواست انجام شود نظر دیگران را هم گرفتم.

دستمزدی که ما دریافت می‌کنیم به اندازه شان و منزلت تیم ملی نیست

علیرضا حبیبی در پاسخ به این سوال که آیا دستمزدی که کادر فنی تیم ملی هندبال ایران دریافت می‌کند مشابه دیگر تیم‌ها است بیان داشت: قطعاً دستمزدی که ما دریافت می‌کنیم به اندازه شان و منزلت تیم ملی نیست.

او در پاسخ به این سوال که آیا در تیم ملی بازیکن سالاری وجود دارد یا خیر بیان داشت: اگر بازیکنی تصمیم به خداحافظی از تیم ملی گرفته است یک تصمیم شخصی است و سرپرست تیم نمی‌تواند با این گونه مسائل برخورد کند، درباره این که می‌گوید نصرتی ابتدا خداحافظی کرد و سپس دوباره برگشت هم باید بگویم ما تصمیم گرفتیم به جای نصرتی از ۲ جوان در اردوی قطر استفاده کنیم که یکی از آن‌ها مهدی زاده و دیگری اورعی بود، اما با وجود نمایش خوبی که اورعی داشت هم نتوانستیم در رقابت‌های انتخابی المپیک از او استفاده کنیم و شاید همین مسئله باعث سوء تفاهم‌هایی شد، درباره الله کرم استکی هم باید بگویم اگر تصمیم به خداحافظی گرفت این مسئله شخصی بود و مورد دیگری در آن دخیل نبوده است.

در سخت‌ترین زمان ممکن هدایت تیم ملی را بر عهده گرفتم

سرمربی تیم ملی هندبال کشورمان در پاسخ به این سوال که با وجود شرایط و نتایج به دست آمده و همچنان در کادر فنی تیم ملی باقی می‌ماند یا خیر عنوان داشت: من در بدترین شرایط ممکن هدایت تیم ملی را بر عهده گرفتم، رئیس فدراسیون تازه به مسند کار نشسته بود، لیگ برتر ما از اسفند ۹۷ تمام شده بود و تا خرداد ۹۸ هم هیچ مسابقه و فعالیتی برای هندبالیست‌های کشورمان وجود نداشت، تیم ملی هم پس از بازی‌های آسیایی تا خرداد ۹۸ یکسال برنامه‌ای نداشت و علاوه بر آن هم مشکلات اقتصادی هم گریبان گیر فدراسیون‌هندبال شده بود با این حال این مسئولیت خطیر را به عهده گرفتم.

او افزود: بنده همیشه به سختی کار کردم و کمتر در باشگاهی مانند سپاهان حضور داشتم که سیستم و ساختار منظمی داشته باشد و اگر به مشهد هم رفتم بعد از ۱۵ سال این تیم را قهرمان کشور کردم، اگر به کاشان رفتم در شهری که هیچگاه در لیگ تیم نداشته است آن را قهرمان کردم، زمانی که رئیس جوان آمد ما هم یا علی گفتیم و کارمان را آغاز کردیم، نکته مهمی که وجود دارد آن است که من به این پست‌ها و سمت‌ها احتیاجی ندارم، من در عرصه بین‌المللی فعال هستم و به عنوان مدرس بین المللی در دوره‌های مختلف مربیگری و ناظر در مسابقات مختلف حاضر می‌شوم، من همیشه در سختی بودم و همواره هدفم این بود که بتوانم کار هایم را به نحو احسن انجام دهم، ولی باید بگویم که در این مقطع زمانی هر کس دیگری که عهده‌دار این سمت می‌شد نمی‌توانست چنین نتیجه‌ای بگیرد، اگر به سنوات قبلی نگاه کنیم می‌بینیم که مربیان خارجی با دریافت چه مبالغ گزافی و چه امکاناتی چه نتایجی گرفته اند خوشبختانه در این دوره زمانی توانستیم همه ملی‌پوشان را جمع کنید و مرتبه دیگر اردو‌ها و شرایط خوبی را برای تیم ملی به وجود بیاوریم.

برخی، انتقاد‌های مغرضانه‌ای انجام دادند

او درباره انتقاد‌های صورت گرفته از تیم ملی گفت: چیزی که مرا خیلی اذیت کرد این مسئله بود که ما انتظار داشتیم تا رسانه‌ها پس از نتایج به دست آمده ما را به نقد بکشند و از ما انتقاد کنند و در عوض جامعه هندبال برای رسیدن به اهداف ما را حمایت کنند، اما می‌توانم بگویم از لحظه‌ای که کار ما آغاز شد و تا لحظه پایان اصحاب محترم رسانه تمام قد و تنها از ما حمایت کردند، اما متاسفانه برخی افراد در جامعه هندبال انتقاد‌های مغرضانه‌ای را مطرح کردند که اگر سازنده بود برایمان بسیار خوب بود، اما برخی از آن‌ها کاملا مغرضانه و همین باعث شد تا حداقل انگیزه بازیکنان و کادر فنی برای بازی آخر مقابل امارات هم از میان برود. در مقابل امارات همه ناراحت بودیم و هیچ کسی انگیزه نداشت من به عنوان یک سرمربی تلاش کردم تا در بدترین شرایط هم روحیه و انگیزه خود را حفظ کنم، ولی حتی من هم در این بازی انگیزه کافی را نداشتم. باید بگویم که من تا جایی که در توانم بود برای تیم ملی کار کردم و در حال حاضر قصد دارم مدتی بعد از فشار‌های اخیری که روی من وجود داشت به زندگی شخصی ام بپردازم.

چطور می‌شود تنها با ۲۰ روز اردو تیم را به مسابقات جهانی برد؟

علیرضا حبیبی سرمربی تیم ملی هندبال کشورمان بیان داشت: سوالی که من از برخی دارم آن است که چطور می‌شود تنها با ۲۵ روز اردویی که همه بازیکنان هم در اختیار نبودند به مسابقات قهرمانی جهان برد؟ ساختن تیم و گرفتن نتیجه پروسه‌ای دارد که باید طی شود، مگر من در این زمان کار بیشتری می‌توانستم انجام دهم؟ هندبال در بحث آموزش هم مشکل دارد و من مگر می‌توان در این زمان هم به امادگی جسمانی پرداخت و هم به آموزش تکنیک ومهارت‌های پایه و هم مسایل تاکتیکی و هماهنگی؟ آنقدر هم شجاعت دارم که مانند سرمربیان خارجی ماهیانه ۱۰ - ۱۵ هزار دلار گرفتند و رفتند و پاسخگو هم نبودند. اما من تا آخر ایستاده ام و پاسخگوی همه اهالی هندبال خواهم بود. همه ما تلاش کردیم ولی وقتی در ۲ دقیقه پایانی بازی با کره جنوبی ۲ گل جلو هستیم و با اخراج دو بازیکنان جدالی نا برابر را با ۴ نفر در مقابل ۶ نفر انجام می دهیم و با تفاضل گل و با بدنشانسی تمام از صعود باز می مانیم مسلما برای اعضای تیم به مراتب دردناک‌تر از دیگران خواهد بود که امیدوارم اهالی هندبال پوزش ما را ببپذیرند و نقدی منصفانه انجام دهند ما در هر جایگاهی باشیم بایستی اشتباه خود را بپذیریم و در جهت رفع آن بکوشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار