تغییر شیوه آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد

برای نخستین بار در کشور، آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد مبتنی بر الگوی ابتکاری مفهومی، آموزشی از شیوه انتقالی به شیوه تبدیلی تغییر یافت.

تغییرشیوه آموزش در دانشگاه فردوسی مشهدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا پیشقدم معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این تغییر روش بنا به ضرورت تغییر شیوه آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد خروج آموزش دانشگاهی از شیوه سنتی به سمت شیوه پیشرفته متناسب با نیاز روز صورت گرفته است.

او ادامه داد: شیوه آموزشی در گذشته به صورت انتقال صرف مفاهیم درسی از استاد به دانشجو بود در حالی که شیوه جدید آموزش مبتنی بر تبدیل دانشجو به یک فرد متفکر خلاق و انتقادی است.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در شیوه جدید آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد، دانشجو می‌آموزد که به جای یک آدم دانشی بودن یک آدم بینشی باشد.

پیشقدم افزود: به منظور تحقق اهداف سند راهبردی دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه آموزش، این معاونت طراحی الگوی مفهومی آموزشی را برای سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری آغاز و آن را در بهمن ماه پارسال در مقابل اعضای هیات علمی رونمایی کرد.

او تصریح کرد: معتقدیم که آموزش دانشگاهی در سال‌های گذشته خیلی کمرنگ، و محدود به آموزش‌های نظری شده و در کلاس‌های درس بیشتر به مباحث نظری پرداخته شده است.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: باید آموزش دانشگاهی مبتنی بر تربیت افرادی باشد که خود، خلاق و کارآفرین هستند و بر همین اساس دیگر آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد مبتنی بر محفوظات نیست.

پیشقدم افزود: کتاب الگوی مفهومی، آموزشی ۲۸۶ صفحه دارد که ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی مشهد از رشته‌ها و گرایش‌های مختلف آن را نوشته اند.

او ادامه داد: الگوی مفهومی آموزش در سه بخش آموزش استاد، برنامه درسی استادان و ارزشیابی و استخدام استادان در دانشگاه فردوسی مشهد اجرایی و عملیاتی شده است.

معاون آموزشی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: این الگو به صورت هدفمند فعالیت‌های آموزشی را با مبانی اساسی نظام تعلیم و تربیت همسو می‌کند و در واقع به مثابه نقشه راهی است که مسیر حرکت کنشگران عرصه آموزش را مشخص می‌کند.

پیشقدم افزود: از این پس کسی که در این دانشگاه استخدام می‌شود باید کتاب الگوی مفهومی آموزش را خوانده و کاملا با الگوی مفهومی آموزش آشنا باشد و بتواند به سوالات مرتبط به آن در مصاحبه پاسخ درست دهد ضمن این که باید هر سال هشت ساعت کارگاه آموزشی بگذارند.

او تصریح کرد: دانشجویان دوره دکتری در دانشگاه فردوسی مشهد نیز باید با مفاهیم الگوی مفهومی آموزش آشنا باشند تا بتوانند در جای دیگر جذب شوند.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.