استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا:

حمله موشکی ایران حساب شده بود/ بعید است ترامپ نیروهایش را از خاورمیانه خارج کند

کارل کالتنتالر با بیان اینکه حمله انتقام‌جویانه ایران حساب شده بود و به افزایش تنش منجر نشد، گفت: در حال حاضر، سطح اعتماد آنقدر پایین است که بسیاری از کشور‌ها در بین این دو کشور گرفتار شده‌اند.

حمله موشکی ایران حساب شده بود/ بعید است ترامپ نیروهایش را از خاورمیانه خارج کند/ اروپایی‌ها نمی‌خواهند تهران یا واشنگتن را خشمگین کنندبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کارل کالتنتالر (Kaltenthaler,Karl) استاد علوم سیاسی دانشگاه آکران آمریکا است. حوزه تخصصی وی علوم سیاسی، امنیت سیاسی، خشونت سیاسی و تروریسم است. وی به صورت تخصصی در مورد کشور‌های ایران، عراق، پاکستان و سوریه تحقیق و بررسی کرده است. کالتنتالر در نظرات خود را در مورد تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا بیان کرده است.

بعید است ترامپ نیرو‌های خود را از خاورمیانه خارج کند

کارل کالتنتالر درباره وعده ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از خاورمیانه گفت: این وعده برای عملی شدن دشوار است. واضح است که ایالات متحده تمام نیرو‌های خود را از خاورمیانه خارج نکرده است. با توجه به منافع استراتژیک ایالات متحده، این اتفاق خیلی بعید است به این زودی رخ دهد. در حقیقت، حضور کلی نیرو‌های آمریکایی در منطقه در چند ماه گذشته افزایش یافته است. با ادامه تنش‌ها با ایران، انتظار ندارم که ترامپ تعداد نیرو‌ها را در عربستان سعودی یا احتمالاً عراق کاهش دهد.

مشخص نیست سیاست‌های ترامپ به نتیجه منجر شود

وی در مورد سیاست خارجی ترامپ درباره تاثیر سیاست‌های خارجی ترامپ گفت: این یک سوال بزرگ است. به وضوح ابعاد بسیاری برای سیاست خارجی ایالات متحده وجود دارد. او تصمیم گرفته است که بر چین و ایران سختگیری کند مشخص نیست که آیا این سیاست‌ها نتیجه‌ای را که او می‌خواهد به او می‌دهند یا خیر.

بسیاری از آمریکایی‌ها در مورد حضور در خاورمیانه تردید دارند

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر حضور آمریکا بر ثبات در خاورمیانه گفت: شکی نیست که حضور آمریکا در خاورمیانه منبع ثبات و بی‌ثباتی بوده است. به عنوان مثال، حمله ایالات متحده به عراق یک واقعه بسیار بی‌ثبات کننده بود که هنوز هم در منطقه بازتاب دارد. ایالات متحده همچنین نقش تثبیت‌کننده را ایفا کرده است، به عنوان مثال، فعالیت خود برای متوقف کردن گسترش و نهایتا تضعیف داعش را ادامه داد و با داعش مبارزه کرد نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد که ایالات متحده باعث بی‌ثباتی در منطقه شده است. من فکر می‌کنم این تجربه با نتایج بسیار متفاوت از سیاست ایالات متحده در منطقه همراه است برای همین هم تعداد فزاینده‌ای از آمریکایی‌ها در مورد حضور آمریکا در خاورمیانه تردید دارند.

وی در مورد ترور سردار سلیمانی گفت: برای من سخت است که بفهمم چرا ترامپ دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد. از گزارش‌های مطبوعاتی در آمریکا، به نظر می‌رسید که وی به دنبال متوقف کردن حملات تحت حمایت ایران به نیرو‌های آمریکا در عراق بوده است. ممکن است این تلاش برای منحرف کردن دادگاه استیضاح وی بوده باشد که نتیجه‌ای هم نداشت.

حمله موشکی ایران حساب شده بود بسیاری از کشور‌ها در میان ایران و آمریکا گرفتار شده‌اند.

کالتنتالر هم چنین در مورد حمله انتقام‌جویانه ایران نیز گفت: واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی بررسی شده و حساب شده در سطحی مناسب بود و تنش‌های منطقه را افزایش نداد.

این استاد دانشگاه در مورد مکانیزم حل اختلاف نیز گفت: در حال حاضر، مهمترین مساله این است که ایالات متحده و ایران تلاش خود را برای ایجاد گفتگو آغاز و اعتماد را بین یکدیگر ایجاد کنند در حال حاضر، سطح اعتماد آنقدر پایین است که بسیاری از کشور‌ها در میانه این دو کشور گرفتار شده‌اند.

اروپا در میان تنش ایران و آمریکا گرفتار شده است

وی در ادامه در مورد سرنوشت برجام گفت: اروپا، تا حدی، در وسط نبرد بین ایران و آمریکا گرفتار شده است. اروپا تا حد زیادی تحت تاثیر اقدامات سیاسی ایالات متحده و ایران است. تصمیم‌گیری‌های سیاسی برای اروپا تقریبا غیرممکن است چراکه اروپایی‌ها نمی‌خواهند دولت ایران یا دولت ترامپ را خشمگین‌تر کنند.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.