با میمون دماغ سربالا آشنا شوید

محققان چینی در زمان تعیین توالی ۳۸ میمون دماغ سربالا متوجه شدند که یکی از آن‌ها چهره‌ای بسیار محزون دارد و او را غمگین‌ترین میمون جهان نامیدند.

با میمون دماغ سربالا آشنا شویدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سالیان گذشته گونه‌ای جدید از میمون در جنگل‌های شمال برمه پیدا شد. این جانور، به خاطر شکل صورتش گرفتار مشکلی است که زندگی را برای او سخت کرده است.

پس از آن که اوایل امسال شکارچیان محلی گزارش کردند که در این منطقه جانوری را دیده اند که قبلا ندیده بودند، دانشمندان کشف کردند که این جانور گونه‌ای از میمون است که تا حال ثبت نشده بود.

آنچه در باره این میمون دم دراز سیاه با گوش‌های سفید عجیب است، شکل بینی سر بالای اوست.

بینی این میمون چنان به طرف بالا قرار گرفته که سوراخ‌های آن نیز کاملا رو به بالا و مشهود است.

این شکل دماغ به این معنی است که وقتی باران می‌آید قطرات آب مستقیم وارد سوراخ‌های دماغ میمون می‌شود و جانور شروع می‌کند به عطسه کردن و آن هم بدون وقفه.

ساکنان محلی که در نزدیکی محیط زیست این میمون در استان کاچین زندگی می‌کنند، می‌گویند عطسه‌های او باعث می‌شود خیلی راحت در فصل بارندگی رد آن گرفته شود.

نام رسمی و علمی این میمون "راینو پیته کوس استرایکری" است، اما به زبان محلی "میمونی با چهره‌ای از خود راضی" خوانده می‌شود.

گزارش شده که این میمون برای این که عطسه نکند روز‌های متوالی سرش را بین دو پای خود می‌گذارد و می‌نشیند.

بنا به تخمین دانشمندان احتمالا این گونه از میمون به شدت رو به انقراض است و از جمعیت آن فقط سیصد و سی عدد به جای مانده است که در ناحیه‌ای کوچک در اطراف رودخانه "ماو" زندگی می‌کنند.

محیط زیست این میمون به دلیل قطع درختان جنگی و جاده و سد سازی توسط شرکت‌های چینی در حال از بین رفتن است.

نام این میمون داماغ سربالاست. میمون‌های دماغ سربالا دربخش‌های مختلف آسیا زندگی می‌کنند و نامشان را از بینی کوتاه سربالایشان گرفته اند. میمون‌های دماغ سربالا ساکن جنگ‌های کوهستانی هستند ودر زمستان به اعماق مناطق دورافتاده میروند. آن‌ها بیشتر عمرشان را روی درختان می‌گذرانند ودر گروه‌های بسیار بزرگی که تا ۶۰۰ عضو دارند زندگی می‌کنند. آن‌ها گاهی به صورت تکی و گاهی گروهی آواز میخوانند.

محققان چینی در زمان تعیین توالی ۳۸ میمون دماغ سربالا متوجه شدند که یکی از آن‌ها چهره‌ای بسیار محزون دارد و او را غمگین‌ترین میمون جهان نامیدند.

صورت آبی‌رنگ و نگاه خیره بی‌احساس این میمون، ظاهری ناامید یا ناباور به آن داده است.

این در حالیست که خانواده وی دارای ظاهر شادی هستند.

محققان در این تحقیق با بررسی میمون‌های دماغ سربالا با نام علمی "Rhinopithecus"، ژن‌ها و فرآیند‌های مرتبط با سازش‌پذیری با ارتفاع بالا را در آن‌ها شناسایی کردند.

دسته میمون‌های دماغ‌سربالا شامل پنج گونه مرتبط است که در ارتفاعات ۸۰۰ تا ۴۵۰۰ متری زندگی می‌کنند. محققان دریافتند گونه‌های Rhinopithecus bieti، Rhinopithecus roxellana و Rhinopithecus strykeri که در ارتفاعات بالاتر زندگی می‌کردند، از ژن CDT ۱ برخوردار بودند که سلول‌ها را در برابر تابش فرابنفش مقاوم می‌کند.

اسکن‌های ژنومیکی در دو سویه میمون دماغ‌سربالا آثار انتخاب ژنی را در میان جمعیت‌ها نشان داد که در عملکرد‌های مرتبط با سازگاری با ارتفاع بالا دخیل بودند. این نتایج می‌تواند درک ارزشمندی از سازگاری به ارتفاع بالا را در میمون‌ها ارائه کند.

منبع: میزان

انتهای پیام/

برچسب ها: میمون ، حیاط وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روح الله
۱۱:۲۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۹
خخخخخ