کابوس‌ها در مرحله خواب REM اتفاق می‌افتند

یک دکترای روانشناسی گفت: کابوس‌ها در مرحله خواب REM اتفاق می‌افتند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی سپه‌وندی  با بیان اینکه کابوس به رویا‌های ترسناکی گفته می‌شود که فرد را از خواب می‌پراند، اظهار کرد: همه ما در طول زندگی خود کابوس را تجربه کرده‌ایم، این تجربه تلخ همراه با از خواب پریدن و ضربان قلب به شدت بالا و تعریق نیز می‌تواند اتفاق بیفتد و بعد از بیدارشدن هم خوشحال از این که اتفاقات در بیداری رخ نداده است.

وی ادامه داد: کابوس‌ها می‌تواند توسط بسیاری از عوامل از جمله استرس یا اضطراب ناشی از تنش‌های عادی زندگی روزمره ایجاد شوند.

سپه‌وندی اضافه کرد: همچنین در برخی موارد گروهی از دارو‌ها از جمله دارو‌های ضد افسردگی خاص، دارو‌های فشار خون و ... می‌توانند باعث کابوس شوند.

این دکترای روانشناسی خاطر نشان کرد: کابوس‌ها ممکن است در هر زمانی از شب رخ دهند، ولی معمولاً در اواخر شب و در مرحله خواب REM (خوابی که همراه با حرکات سریع چشم است) اتفاق می‌افتند.

وی یادآور شد: اگر کابوس شبانه در عملکرد روزانه فرد اختلال شدید ایجاد کند یا منجر به افسردگی شخص شود به درمان دارویی نیاز دارند.

سپه‌وندی گفت:استرس در اوقات بیداری یکی از مهم‌ترین عواملی است که موجب تشدید کابوس دیدن می‌شود. تشخیص عوامل ایجاد استرس و نگرانی و نیز یادگیری مدیریت استرس می‌تواند به کاهش دیدن کابوس و رویای بد کمک کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب ها: کابوس شبانه ، خواب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار