تشریح مواضع ترکیه در قبال سوریه از دیدگاه مقام سابق تُرک

سیاستمدار سابق ترکیه هدف نهایی کشورش از حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه را کناره گیری بشار اسد از قدرت عنوان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، یاشار یاکش، وزیر خارجه سابق ترکیه در مصاحبه‌ای به چگونگی تغییر مواضع آشکار کشورش از ابتدای جنگ داخلی در سوریه تاکنون پرداخت.

یاشار یاکش، سیاستمدار برجسته ترکیه در این مصاحبه به عملیات نظامی همزمان کشورش در سوریه و لیبی اشاره کرد و در ادامه هدف آنکارا از این اقدام را اینگونه توضیح داد: ترکیه در ابتدا قصد نداشت که در سوریه علیه نظامیان این کشور بجنگد، اما در ادلب، جائیکه از گروه‌های مسلح دفاع می‌کند، بسیار فعالانه اقدام کرد. در عین حال اکنون ترکیه قصد ترک گروه‌های مسلح را ندارد و همچنان به حمایت از آن‌ها ادامه می‌دهد.

اما چرا ترکیه از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت می‌کند؟

وزیر خارجه سابق ترکیه معتقد است هدف از اینکار اینست که آنکارا بتواند بر اوضاع در سوریه تاثیر گذاشته و به جایگاه محکمی در مذاکرات مربوط به روند دموکراتیک این کشور دست یابد.

این دیپلمات ترک یادآور شد که هدف نهایی آنکارا فراتر از این موارد است: ترکیه به دنبال کناره گیری بشار اسد از قدرت است.

اما چه کسی قرار است جانشین اسد شود؟ بنا به گفته یاکش، ترکیه به دنبال آن است تا گروه‌های نظامی با عقاید میانه رو که فلسفه مشترکی با اخوان المسلمین دارند، در سوریه به قدرت برسند. اما آیا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه راهبردی را برای خروج از جنگ سوریه در نظر دارد؟

این سیاستمدار ترکیه در پاسخ می‌گوید ما دقیقا نمی‌دانیم استراتژی خروج از بحران سوریه چیست، اما در حال حاضر ما در حال مذاکره در خصوص ایجاد منطقه‌ای در مرز دو کشورهستیم که توسط آنکارا کنترل شود و به پناهندگان اجازه استقرار در آنجا را دهد. دولت ترکیه در محدوده ۴۰-۳۰ کیلومتری در امتداد مرز با سوریه اقدام به خانه سازی خواهد کرد.

با این حال بنا به گفته یاکش، میزان حمایت از سیاست‌های اردوغان در قبال سوریه در داخل ترکیه خود مسئله ساز شده است: مدت هاست که میزان حمایت‌های داخلی از سیاست‌های دولت اردوغان در قبال سوریه به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. به عقیده من تنها ۳۰ درصد از مردم ترکیه از این سیاست‌ها حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین اخیرا از موضوع جایگزینی گشت‌های هوایی روسیه در آسمان سوریه با هواپیما‌های ترک صحبت به میان آورده، اما سوالی که همچنان بدون پاسخ می‌باشد اینست که هدف از چنین اظهارات بی پروایانه‌ای از سوی اردوغان چیست؟

وزیر خارجه سابق ترکیه این دسته از اظهارات اردوغان را نوعی چانه زنی از سوی او توصیف می‌کند. به گفته او در اصل، احزاب همیشه با مواضع مستحکم و حداکثری شروع می‌کنند. این می‌تواند همان هدفی باشد که ترکیه به دنبال آن است. هر چند این سیاستمدار ترکیه‌ای بعید می‌داند که چنین رویکردی از سوی روسیه پذیرفته شود.

وزیر خارجه سابق ترکیه در پاسخ به این سوال که چرا نیرو‌های ترک به طور همزمان در حال جنگیدن و دادن تلفات به همراه گروه‌های تروریستی سوری در لیبی هستند، بر این باور است که شاید ترکیه به دنبال حل همزمان هر دو مسئله است.

یاکش می‌گوید شاید ترکیه به دنبال با یک تیر دو نشان را زدن باشد. اول از همه یافتن جایی برای شبه نظامیانی که در ادلب گیر افتاده اند و دوم استفاده از این شبه نظامیان در لیبی در جهت مقاصد ترکیه.

انتهای پیام/

برچسب ها: بشار اسد ، ادلب سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار