حاج‌تقی و تهیه ۱۱ هزار جهیزیه

در روز احسان‌و‌نیکوکاری به سراغ خیر قزوینی رفتیم تا از تلاش‌های ۲۰ ساله‌اش برای فرستادن بیش از ۱۱ هزار نوعروس بی‌بضاعت به خانه بخت بگوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک، دو، هزار، ۱۰ هزار! شاید باورکردنی نباشد، اما پیرمردی در همین کشور خودمان هست که بیش از ۱۱ هزار نوعروس را با کمک خیران، جهیزیه داده و راهی خانه‌بخت کرده است. این روزها، چشم نزدیک به هزار تازه عروس دیگر هم به دست‌های او و موسسه خیریه‌اش است تا شاید روزی به آرزویشان برسند و با همسرشان، زیر یک سقف بروند. اما کار حاج تقی میرزایی، این پیرمرد قزوینی دوست‌داشتنی به همین جا ختم نمی‌شود. او یک سالی می‌شود که برای تامین مسکن زوج‌ها هم دست به کار شده و در تمام این سال‌ها به آموزش‌های فرهنگی زوج‌های جوان نیز اهتمام ویژه‌ای داشته است.

حاج‌تقی و تهیه ۱۱ هزار جهیزیه

در خور ذکر است که بعد از پخش گوشه‌ای از فعالیت‌های او در این سال‌ها در اخبار ۲۰:۳۰، مقام معظم‌رهبری هم در سخنرانی‌شان به این فرد اشاره کردند و فرمودند: «من در تلویزیون چند شب قبل از این دیدم یک مرد محترمی را نشان داد که نه میلیاردر بود، نه مدیر مؤسسه‌ای بود، نه پول بی حساب و کتابی داشت، اما توانسته بود با تلاش و کوشش و جمع کردن اعانت‌های (کمک‌های نقدی یا غیر نقدی که برای انجام کار خیر جمع‌آوری می‌شود) این و آن، صد‌ها زوج را جهیزیه بدهد؛ انبارش را نشان دادند و بنده در تلویزیون نگاه می‌کردم؛ بله، این‌ها را باید ترویج کرد، این انسان‌ها را باید ترویج کرد، این جور کار‌ها را باید ترویج کرد. ترویج فضایل یکی از وظایف همه آحاد جامعه و کسانی است که می‌توانند این کار را انجام بدهند.» (منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی مقام‌معظم رهبری) در روز احسان و نیکوکاری به سراغ او رفتیم که این روزها، سرش خیلی شلوغ‌تر از گذشته است، چون کمتر فردی در قزوین پیدا می‌شود که حاج تقی را نشناسد. موسفیدی که از ۲۰ سال پیش با جیب خودش شروع به تهیه جهیزیه برای تازه عروس و داماد‌های نیازمند کرد و این کار خیرش، امروز تشکیلات بزرگی شده است.


از کودکی، دغدغه کمک به نیازمندان داشتم
موسسه خیریه «بنیان ازدواج» استان قزوین از سال ۸۲ راه‌اندازی شده است، اما تلاش‌های حاج تقی برای کمک به زوج‌های جوان، محدود به همین ۱۰، ۱۵ سال اخیر نیست. او در این باره می‌گوید: «اصالتا بچه قزوین هستم. الان ۷۴ ساله هستم. چهارتا بچه دارم. همه‌شان ازدواج کردند. تا قبل از حضور در این موسسه خیریه در کار تولیدی پارچه بودم. من از شش یا هفت سالگی که به مدرسه می‌رفتم، بعدازظهرهایش در مغازه پدرم، شاگردی می‌کردم. آن زمان، پدرم به من دو زاری یا بعضی روز‌ها پنج زاری می‌داد. ولخرج نبودم و همه آن‌ها را پس‌انداز می‌کردم. مقداری را هم به فقرا کمک می‌کردم و دلم برایشان می‌سوخت. سال ۵۳ ازدواج کردم و به همراه همسرم، تصمیم گرفتیم تا در حد توان‌مان برای خرید جهیزیه به نوعروسان کمک کنیم. در جوانی و در منزل شخصی‌مان، بین افراد علاقه‌مند برای کمک به دیگران و نیازمندان، واسطه می‌شدیم تا این‌که از سال ۸۲، این موسسه خیریه راه‌اندازی شد.»

لذت کمک به دیگران، وصف‌نشدنی است
فردی که سال‌هاست، وقت و توان خودش را وقف کمک به نیازمندان کرده است باید توصیف قابل‌تاملی درباره لذت کمک به دیگران داشته باشد. حاج تقی در این باره می‌گوید: «اگر خداوند پول زیادی به یک آدمی می‌دهد، ان شاءا... دلش را هم بدهد که در راه خیر هزینه کند. البته لذت کمک به دیگران، وصف‌نشدنی است. کمک کردن، حس عجیبی به انسان می‌دهد به خصوص برای ازدواج جوانان که بنا به فرموده پیامبر (ص)، نصف دین انسان را کامل می‌کند. وقتی به دختری جهیزیه می‌دهم و او به جای تشکر، فقط گریه می‌کند، حرف زیادی در همان اشک‌هایش است. دختری بود که چهار یا پنج سال به دلیل نداشتن جهیزیه در عقد مانده بود و بعد از دادن وسایل برای شروع زندگی‌اش، باورش نمی‌شد که مشکلش حل شده است و مدام گریه می‌کرد. نمی‌توانم احساس کمک کردن به این دختر را توصیف کنم.»


نیت من از این کار شادی روح والدینم است
او تمام همتش را به کار گرفته است تا بتواند جوان‌هایی که توان تهیه کالا‌های اساسی زندگی را ندارند و به همین دلیل از ازدواج بازمانده‌اند سر و سامان دهد. این خیر قزوینی می‌گوید: «همان‌طور که گفتم از جوانی در منزل‌مان با عیالم در صدد تهیه برخی کالا‌های اساسی برای نوعروس‌های بی‌بضاعت بودیم. چندین سال این کار را در منزلم انجام می‌دادم و سالانه برای ۷۰ تا ۱۰۰ عروس و داماد جهیزیه تهیه می‌کردم. از ابتدا این کار را به نیت پدر و مادرم آغاز کردم و اکنون نیز با همین نیت آن را ادامه می‌دهم و خدا را شاکرم که حضور در کار‌های خیر را قسمت من و خانواده‌ام کرده است. اولویتم برای دادن جهیزیه در تمام این سال‌ها به افراد بی‌سرپرست بوده است.»

حاج‌تقی و تهیه ۱۱ هزار جهیزیه



کالای ایرانی می‌خریم تا به اقتصاد کشور هم کمک شود
تصاویر منتشر شده از انبار کالا‌های جهیزیه حاج‌تقی نشان می‌دهد که همه آن‌ها، ایرانی هستند. از او در همین باره می‌پرسم که می‌گوید: «ما به دختر‌هایی وام می‌دهیم که نمی‌توانند وام ازدواج بگیرند. به طور مثال، ضامن ندارند، پدر ندارند و کسی نیست برای‌شان جهیزیه تهیه کند؛ بنابراین می‌رویم عقدنامه‌شان را می‌بینیم و بعد در نوبت قرارشان می‌دهیم. افراد زیر نظر بهزیستی، کمیته امداد و ... هم که مشخص هستند. به تازگی خانواده‌ای بود که شش دختر داشت و پدرشان فوت کرده بود. فقط یکی از این دختر‌ها ازدواج کرده که او هم نتوانسته بود به خانه خودش برود. جهیزیه او را دادم، بعدش بقیه دختر‌ها هم ازدواج کردند. همچنین یکی از مسائلی که در خرید جهیزیه برای نوعروسان مدنظر قرار می‌گیرد، اصرار بر خرید کالا‌های ایرانی است. ما در خرید کالا برای نوعروسان تاکید داریم که حتما کالا‌های ایرانی تهیه شود تا بتوانیم به اقتصاد کشور کمک کنیم.»


از ۴ قلم تا جهیزیه کامل به نوعروس‌ها می‌دهیم
از این پیرمرد خیر درباره روال تشخیص نوعروس‌هایی که واقعا به این کمک نیاز دارند و این‌که تا چند کالا به آن‌ها برای جهیزیه می‌دهد، می‌پرسم که می‌گوید: «تا چند سال پیش که موسسه‌مان معروف نشده بود، بیشتر موارد را خود مردم به ما معرفی می‌کردند، اما هر سال تعداد افرادی‌که به آن‌ها جهیزیه می‌دادیم، بیشتر و بیشتر می‌شد. از سال ۸۶ به بعد، هر سال حدود ۷۰۰- ۶۰۰ پرونده دریافت می‌کردیم که حدود ۴۰۰ تا از این پرونده‌ها به جهیزیه و پرداخت وام منتهی و برخی از پرونده‌ها نیز در تحقیقات و بازرسی‌ها رد می‌شد. کم‌کم کار در سطح بالاتری ادامه یافت تا این‌که از اهدای چهار، پنج قلم کالا به هر نوعروس، رسیدیم به این‌که جهیزیه کامل به نوعروسان بی‌بضاعت بدهیم. دادن جهیزیه، بستگی به وسع افراد دارد، ولی گاهی همه چیز می‌دهیم. حتی تا ۴۰ قلم هم برای یک جهیزیه تهیه کردیم، اما در بیشتر موارد، پنج، شش یا حداکثر هفت قلم اصلی را می‌دهیم.»

حاج‌تقی و تهیه ۱۱ هزار جهیزیه

اجاره‌خانه برای نوعروس‌ها ماهی ۵۰ هزارتومان است
یکی از اصلی‌ترین مشکل جوانان امروزی که خرید خانه برای‌شان تبدیل به رویایی دست‌نیافتی شده، هزینه زیاد اجاره و رهن به خصوص در کلان شهرهاست. حاج تقی برای حل این مشکل هم، دست روی دست نگذاشته است و می‌گوید: «ماجرای خانه‌دار کردن بعضی جوان‌ها توسط موسسه ما، هنوز برای خودمان هم باورکردنی نیست! نمی‌دانم چطور شد که موفق به این کار شدیم. ما این‌جا یک مجتمع ساختیم که قرار نبود در آن خانه‌ای ساخته شود، اما بعد از این که سه طبقه برای انبار جهیزیه ساختیم، ۱۲ واحد هم بالای آن ساختیم برای عروس و داماد‌هایی که مشکل مسکن دارند. قرارمان با این زوج‌ها برای یک سال، ماهی ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان بود. الان نزدیک به یک سال‌و‌نیم از شروع این طرح گذشته و، چون خداوند به بیشتر این زوج‌ها بچه داده است، علی‌الحساب با دو ساله شدن قراردادهایشان موافقت کردیم. چه کار کنیم الان؟ اسباب‌ها و جهیزیه‌شان را هم خودمان دادیم و آن‌قدر نو نگه داشته‌اند که دل‌مان نمی‌آید به آن‌ها بگوییم که اسباب‌کشی کنند، اما متقاضی هم بسیار زیاد است؛ بنابراین برای برخی نوعروسان هم که جا نداشته باشیم، می‌گوییم بروید خانه اجاره کنید، ما ماهی ۵۰۰ هزار تومان به‌عنوان کمک‌اجاره به شما پرداخت می‌کنیم. به این ترتیب نوعروس‌ها را اسکان می‌دهیم که مشکل مسکن هم نداشته باشند یا مشکل‌شان کمتر شود.»


برای تازه عروس و داماد‌ها، کلاس سبک زندگی ایرانی - اسلامی می‌گذاریم
یادگیری اصول همسرداری و چگونگی مدیریت روابط زوج‌ها در زندگی‌مشترک از مسائل مهمی است که خوشبختی را تضمین می‌کند. حاج تقی در کنار کمک‌های مادی، از این مسئله مهم هم غافل نشده است: «بالاخره همه زن و شوهر‌ها با هم مشکل دارند، حتی میلیاردرهایش با هم اختلاف نظر دارند و گاهی تحمل شرایط برای‌شان سخت می‌شود. البته بین این زن و شوهر‌هایی که ما سر و سامان می‌دهیم، تا حالا هیچ موردی نشنیدم که به طلاق ختم شده باشد که این هم دلیل دارد. ما قبل از این‌که جهیزیه بدهیم از عروس و داماد می‌خواهیم که به مدت یک هفته در کلاس‌های آموزشی ما شرکت کنند. کلاس‌های سبک‌زندگی ایرانی-اسلامی‌مان هم خیلی پربار است. هرچند همه این زوج‌ها تمام تلاش‌شان را می‌کنند که کلاس نروند یا به قول خودشان کلاس‌ها را بپیچانند و جان ما را برای شرکت در این دوره‌ها در می‌آورند! جالب‌تر این‌که قبل از رفتن به این کلاس‌ها، مدام می‌گویند که می‌شود ما این دوره را نگذرانیم، بی خیال شوید، ما با هم خوبیم و ...، اما بعد از گذراندن دوره، می‌گویند که نمی‌شود چند جلسه دیگر شرکت کنیم و هفته آینده هم بیاییم و .... ما در کلاس‌ها به همه این تازه عروس و داماد‌ها می‌گوییم که اگر مشکلی در زندگی‌تان به وجود می‌آید، نگذارید که سنگین، بزرگ و غیرقابل تحمل بشود و زودتر با ما در میان بگذارید تا به کمک مشاورها، آن را حل کنیم».

تا حالا ۷۹۰۰ جهیزیه داده‌ایم و ۳ هزار وام
حاج تقی در پاسخ به این سوال که تا امروز، گره از زندگی چند نو عروس باز کرده است، می‌گوید: «من از سال ۸۶ مدیرعامل موسسه خیریه بنیان ازدواج شدم. البته از زمانی که این بنیاد در سال ۸۲ تشکیل شد، به این جا آمدم و از روز اول برای پیشرفت آن تلاش کردم. در این شهر، خیر‌ها زیاد هستند. گاهی هم خودمان از طرف موسسه به مساجد، حسینیه‌ها و ... می‌رویم، طرح را توضیح می‌دهیم تا کمک‌های مردمی را دریافت کنیم. تا امروز و با کمک مردم، به بیش از ۱۱ هزار زوج کمک کرده و آن‌ها را به خانه بخت فرستاده‌ایم. به طور دقیق‌تر باید بگویم که تا امروز ۷۹۰۰ جهیزیه داده‌ایم و سه هزار وام و کمک هزینه برای خرید جهیزیه. اکنون نیز ۵۴۰ نوعروس در نوبت دریافت جهیزیه هستند که ۲۰۰ نفر از آن‌ها از نعمت پدر و مادر محروم هستند.»


بعد از صحبت‌های آقا، فعالیت‌های‌مان بیشتر شده است
حاج تقی درباره میزان کمک‌های خیر‌ها در چند سال اخیر می‌گوید: «نزدیک ۱۵۰۰ خیر به موسسه بنیان ازدواج کمک می‌کنند. افرادی هم هستند که در گلریزان‌هایی که در ماه رمضان و عید نوروز در مسجدالنبی (ص) قزوین برگزار می‌شود، با توجه به بضاعت‌شان کمک‌های کوچکی در حد حتی هزار تومان به موسسه می‌کنند. الان خیر داریم از ۲۰۰ تومنی، هزاری و ۱۰ هزار تومانی می‌دهد تا ۵۰ و حتی ۱۰۰ میلیون تومان. هم اکنون این بنیاد در قزوین جا افتاده است. به خصوص بعد از این‌که حضرت آقا درباره این بنیاد صحبت کردند، هم کمک‌های مردمی به ما بیشتر و هم توفیقات‌مان برای خدمت به مردم بیشتر شده است. بیایید هر کدام از ما، دست یک فقیر، مریض، بی‌سرپرست و ... را بگیریم. راحت ننشینیم در خانه. ما باید به داد این‌ها برسیم، چون اگر یکی از آن‌ها خلافی بکند، همه ما مسئول هستیم. اگر به همین مسئول بودن مان باور داشته باشیم، هیچ وقت خواب آسوده‌ای نخواهیم داشت.»

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعید گازرانی
۱۶:۰۸ ۱۸ مرداد ۱۴۰۱
من تازه ازدواج کردم نه خانه دارم ونه جهیزیه کمکم کنید خانه هم ندارم برای زندگی ودر طبس هم منشینم
Iran (Islamic Republic of)
مرضیه شیرمردی
۰۵:۳۳ ۰۵ تير ۱۴۰۱
سلام من تازه ازدواج کردم جهیزیه ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۲:۰۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام خسته نباشید من دارایی چهار فرزندم ۳تاشون دختران ویک پسر ۲ساله شوهرم هم ناتوانی کمرشون جراحی کردن توان کار ندارن دوتا از دختران دم بختن یکیشون عقد کرده بخاطر جهاز هنوز سرزندگیش نرفته لطفاً کمکمون کنید باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
سلام ممنون میشم بتونید بهم کمک کنید یک ماه که عقد کردیم نمیتونم وامو ازدواج بگیرم چون من فقط مادرم کار میکنه میره میوه چینی و خونه مردم کار میکنه پدرم مریض نمیتونه کار کنه میتونید تشریف بیارید حتی وظیعت زندگیمون ببینید تروخدا کمکم کنید ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۹ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
سلام به شما عزیزان خیر راستش من نیازمند نیستم ولی برای کمک به ازدواج پسرم که دو سال هست عقد کرده مانده ومن به دلیل اینکه یک آپارتمان کوچک برایش تهیه کردم وصد ملیون بد هکارم شرایط گرفتن عروسی را ندارم ولی خانواده عروس اسرار به عروسی دارند ومی گویند یا عقد شان را بهم می زنیم یا یک سال دیگر صبر کنند بخاطر همین از شما تقاضا دارم به عنوان قرض برای مدتی هر چقدر که برایتان مقدور است به من کمک کنید که زندگی این دو جوان که خیلی هم به همدیگر علاقه دارند بهم نخورد من تعهد کتبی می دهم در اولین فرست به شما عزیزان بر گردانم حتا بیشتر از کمکی که شما کردید خدا عوض خیر به شما عزیزان بده ان شا الله
Iran (Islamic Republic of)
صالحی
۱۰:۲۶ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
سلام ، من هم ۱سالی نامزد دارم و عقد هستم پدر هم ندارم ، طی این مدت بسکه استرس جهیزیه داشتم و غصه خوردم مریض شدم و سیستم ایمنی بدنم ضعیف شده و سلول های پیش سرطانی در بدنم فعال شده که از استرس زیاد حتی تاوان کار کردن ندارم بخاطر این مریضی، من موندم و این زندگی بلاتکلیف ک بخاطر شرایط مالی و وجود این مریضی نمیتونم برم سر زندگیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من پدرم فوت کرده داداشام زندان مادرم مریضه عقد کردم ولی جهیزیه ندارم همسرم هم پدر مادر ندارد ممنون میشم به ما کمکی بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من یکساله عقد کردم الان ۱۶ سالمه بخاطر وضعیت مالی پدرم تا راهنمایی درس خوندم و بخاطر همین منو شوهر داد چون پول نداشت الان هم من موندم چیکار کنم واسه جهزیه و عروسیم فامیل شوهرم میگن میخایم عروسی کنیم ولی ما پول نداریم تورو خدا کمک کنیین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام من دوساله که نامزدم ولی حتی یه چیز کوچیک هم نگرفتم پدرم که وضعیت خوبی نداره تورو خدا اگه می تونید کمکم کنید از طرف خانواده شوهرم خیلی تیکه می شنوم تورو به هرکی میپرستن قسمتون میدم کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
طاهره کلکوهی
۰۱:۴۵ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
سلام من چند ساله عقد هستم از شما خواشمندم شماره تماس حاج اقا را برام بفرستین تو رو خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۲۴ فروردين ۱۴۰۱
سلام یکسال و نیم هست عقد کردم نتونستم جهیزیه مو تهیه کنم اگر کسی هست و پیگیری میکنه و براش مقدوره کمک کنه انشالله تو این ماه عزیز خدا هرچی میخاد بهش بده امروز تولدمم هس خوشحالم کنین اگ میتونین دست یه بنده خدا رو هم بگیرین چن وقت دیگ عروسیمه از خجالت نمیدونم چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
حلیمه دولتی
۱۵:۰۲ ۱۷ فروردين ۱۴۰۱
خواهش میکنم شماره حاج آقا رو واسم بفرستین
Iran (Islamic Republic of)
عبدالطیف اسماعیلی
۰۷:۴۴ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما خیرمحترم بنده بیمارضایع نخاع هستم و از پای راست فلج شودم ضمن درصورت نیاز تمام مدارک پزشکی و نام ازکارافتادگی رابرایتان ارسال می کنم دختری دارم که تو عقد هست وامسال عروسی اش هست برای جهزیه اش مانندم بااین گرانی ها چکار کنم ازشما خواهش میکنم دست منو بگیرید تا از شرمنده دخترم نشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
سلام
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۶:۵۹ ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
سلام من تازه عقد کردم و هیچی ندارم بابام فوت کرده نان آور 6نفر هستم از شما تقاضای کمک دارم لطفاً دست مارو بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۰ اسفند ۱۴۰۰
سلام من مادر داماد هستم پسرم هیچی نداره هیچی نداریم براش عروسی کنم یا جهزیه بخریم هیچی نداره از شما کمک میخام از اقبلیه هستم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۹:۵۵ ۲۷ دی ۱۴۰۰
سلام من دختری هستم 21ساله بخاطر وضع مالی پدرم تا راهنمایی بیشتر نخوندم ازدواج گردم 3سال نیم هستش بخدا قسم شبانه روز غصه میخورم چه جوری جهیزیه بگیره بابام ماوضع مالی خوبی نداریم بخدا یعنی برای جهیزیم موندم چیکار کنم که میشه کمکی بکنید ثواب داره بخدا خجالت میکشم یعنی هیچی ندارم برم خونه زندگیم لطفاً به داد دل جوونا برسین
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۲:۵۴ ۱۱ دی ۱۴۰۰
با عرض سلام من ۲۴ساله اهل استان یزد هستم یه چند وقتی هست عقد کردیم ولی زنم پدرش فوت شده و مادرش هم توانایی خرید جهاز رو نداره اگه یکی پیدا بشه و کمکی بکنه واقعا دل یه یتیم رو شاد کردین
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۰۰ ۰۹ دی ۱۴۰۰
سلام من دو ساله نامزد کردم به خاطر بی پولی که نمیتونم جهیزیه بخرم نمیتونم نه خونه دارم بعد خرجی یت خواهر با مادرم هم گردنمه میرم ثذرگری ماهی دو یا سه تومان نه به خرجی میرسه نه میتونم چیزی بخرم لطفا کمکم کنید در حد توانتون خواهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۰۷ دی ۱۴۰۰
سلام من هرچند میدانم کسی نیست این پیام را بخواند در کمال ناامیدی این پست را مینویسم من کارگر هستم تو ساختمانهای درحال ساخت میخوابم همجور مشگل جسمانی از سردو گرمی فصلها میکشم اگر برایتان مقدور هست در اسکان این بنده حقیر کمک کنید
Iran (Islamic Republic of)
زهره حسنپور
۲۲:۲۲ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سلام مادر داماد هستم نیاز به کمک شما دارم باید جهزیه بخرم که ندارم بخرم ماندم سرگردان چکار کنم اول خدا دوم شما یه فکر به حال ما کنید از قزوین هستم حسنپورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۳ دی ۱۴۰۰
سلام من مادر داماد هستم باید جهزیه خودم بخرم پول ندارم مشگل زیاد دارم یه دختر معلول دارم الان ۲۰ سالش است احتیاز به تخت خاب داره از قزوین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
با سلام و خسته نباشید یک ماهه که دخترم را عقد کرده خودم کارگر هستم وشغلم آزاده یه هفته کار میکنم یه ماه بیکارم چشمامو عمل کردم زانو هام درد میکنه توان کار کردن ندارم
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی بیات پور
۰۵:۰۳ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
با سلام خدمت شما بزرگواران نمیدانم از کجا شروع کنم مردی سی وهفت ساله هستمتا حالا موفق با ازدواج نشده ام بخاطر مشکلات مالی و چون شغلم صیادی هست نتونستم پولی هم پس انداز کنم برای خرید خان بخدای واحد شبها تا صبح بیدار هستم و به مز روانی رسیدهم از اینکه نمیتونم همسری اختیار کنم خیلی درد میکشم ،بخدا صدها باز در صد جایی که میشناختم رفتم همه میگویند وام بگیر در آخر هدف سنگ اندازی هست چون هروامی که میخوای بگیری ده تا ضامن میخوان ،نمیدونم به کدوم یکی از بندگان خدا رو بزنم تا درد من رو بفهمه و کمکم کنه ،بخدای واحد بعد کم کم به کمک خداوند اون کمکی که بهم کرده ان رو با کار کردن بهشون پس میدم ،ولی متأسفانه مشکل من کسی بهش توجه نمیکنه و مهم نیست مگه من کی هستم که کسی بخواهد دستم رو بگیره ،یاعلی دست خدا بهمراهتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
شماره حاج تقا میفرستین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۹ آبان ۱۴۰۰
توروخدا کمک منم کنید من سه تایتیم دارم خودمم ام اس وقلبمم عمل کرده به خدای احددو واحد صاحاب خونم دیروز باماموراومد درخونه حکم تخلیه گرفته چرااااا مااینقد بدبختیم هنوز یه روزخوش به خودمون ندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه میمندی
۱۲:۲۲ ۲۷ مرداد ۱۴۰۰
سلام.لطفا شماره تماس حاج اقا رو برایم بفرستید.
Iran (Islamic Republic of)
مرجان
۰۱:۰۶ ۰۴ خرداد ۱۴۰۰
سلام ارایشگر هستم ۵سال سابقه کار در شهر کرمان
دراینجا خواستم بگم حمایت میکنم از عروسانی که هزینه میکاپ عروسی را ندارند بدون هیچ هزینه ای کار میکاپ عروسی شونو رایگان بعنوان کمپین حمایتی خودم انجام میدم اگر کسی خواست با مدرک بی بضاعتی مالی خود و بازرسی از ان شخص بازرسی زندگی و نگاهی به زندگیشون مقبول دار میشوم
لطفا با من هماهنگ شود
سپاس
Sweden
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۱ فروردين ۱۴۰۰
سلام خسته نباشید دخترم نامزد خودم مستجرهستم وهزینه ی جهازیه دخترم راندارم اگه کسی هست وبراش مقدوره کمکم کنه ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
عسگری
۲۰:۴۷ ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
کمک جهیزیه عاجزنه بخاطر جهیزیه نمیتونم برم سرخونه زندگیم پدذم تحت پوشش،کمیته ست بامادرم پیرم کمکم کنید توردخدا ب اون خدابی ک میپرستین موندم بدون جهیزیه کارم فقظ شده گریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام اسماعیل هستم چند ماه هست عقد کردم خودم وخانمم مریض هستیم وهردو ازبیماری تاسمی هستیم که با هم ازدواج کردیم توان گرفتن وام نداریم اجزانه ازشما خواهش میکنم کمک کنید من مشکل جهیزیه دارم ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۱:۱۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
سلام من ۱ سال و ۴ماهه عقد کردم نمیتونم عروسی بگیرم خواهش میکنم هر چی در حد توانتان بود بهم کمک کنید حتی کمک خیلی کم
Iran (Islamic Republic of)
Nahid
۰۲:۲۲ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام. الهی گره از کار همگی باز بشه.منم پدرم 50 سالشه و بیمار قلبی که تنها 10 درصد قلبش کار میکنه.مادرم دیابتی و خانه دار.مستاجریم در پایین شهر و با کلی مشکل. نمیدونم غصه پول پیش بخورم که داره بخاطر دیرکرد اجاره تموم میشه یا مریضی بابام یا بی جهازی خودمو..زندگی سختی شده خیلی سخت.خداکنه تا به نا امیدی نرسیدم خدا دستمو بگیره
Iran (Islamic Republic of)
خانم حق دوست
۲۰:۰۲ ۱۶ دی ۱۳۹۹
کمک هزینه تهیه وسایل نو عروس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۱۵ دی ۱۳۹۹
سلام من چند ماه دیگه عروسی م هست اما هنوز هیچی جاهاز نگرفتم یعنی توان مالی خرید جاهاز نداریم پدرم یه کارگر اوضاع مالی مون خیلی خوب نیست لطفا کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
صدیقه
۱۴:۵۰ ۰۶ دی ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من دنبال جهیزیه عروس هستم هیچ پولی ندارم ترو خدا اگه میشه یه کمک کوچیکی به ما کنین ترو خدا واقعا نیازمندم خاهش میکنم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۰۲ ۰۵ دی ۱۳۹۹
من هم تازه عقد کردم وضعم خوب نیس واقعا دستم تنگه از صفر شرو کردم.خیر هس ب ما کمک کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۴ دی ۱۳۹۹
سلام من به جهیزیه احتیاج دارم و در شرایط سختی هستم اگر کسز میتونه کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه کریم زاده
۲۲:۵۷ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
سلام من ۴ساله که عقد کردم و هنوز عروسی نکردم به خاطر جهیزیه پدرم پیره و دیگه نمیتونه کار کنه یه برادر مریض مریض هم تو خونخ داریم که زیر نظر بهزیستی هست پدرم پولی نداره که برام جهیزیه بخره وهمین شده بزرگترین نگرانی و ناراحتی تو زندگیم لطفا کمک کنین بخاطر خدا...
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۰:۰۸ ۳۰ مهر ۱۳۹۹
یکی هم بیاد به ما کمک کنه پس کجان این خیرها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
حاجی
۱۷:۱۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
اجرکم‌عندالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
قزوین؟؟؟