کد خبر: ۷۲۷۹۶۶۵
گروه : فارس » شیراز
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
کد خبر : ۷۲۷۹۶۶۵
گروه : فارس » شیراز

هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث ناگوار واکنش نشان می‌دهیم؛ آگاهی از نشانه‌های جسمی و ذهنی اضطراب، نخستین قدم در مدیریت آن است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فریبا رضایی سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: تحریک پذیری، عصبانیت و از کوره در رفتن، بی خوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرکز، اسپاسم عضلانی، تپش قلب و حالت تهوع و دیگر مشکلات گوارشی از نشانه‌های اضطراب است.

او با بیان اینکه در محل کار از روش‌های ساده برای کاهش استرس خود استفاده کنیم، ادامه داد: حرکات کششی و نرمش، قدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق از جمله این اقدامات است.

فریبا رضایی افزود: فرهنگ حمایت و کار تیمی را در محل کار تقویت کنیم، و از افراد در مورد نگرانی هایشان سؤال کنیم و در مورد نگرانی‌های خود نیز به آن‌ها بگوییم.

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: صحبت‌های خود را به موضوع بحران و کار محدود نکنیم و در مورد موضوعات دیگر نیز صحبت کنیم؛ از یکدیگر حمایت کنیم و احوال هم را بپرسیم.

او گفت: بیشتر افراد هنگام استرس زیاد با خطا‌های کوچک دیگران، برخورد‌های بیش از اندازه می‌کنند؛ به یکدیگر بازخورد مثبت بدهیم و تلاش و جدیت افراد را تشویق کنیم.

فریبا رضایی تصریح کرد: لازم است در جریان اطلاعات و اخبار روز باشیم، مواجهه با اخبار به ویژه از منابع غیرموثق و در فضای مجازی را محدود کنیم.

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: بررسی مکرر شبکه‌های مجازی می‌تواند استرس ما را بیشتر کرده و زمان استراحت ما را که برای بازیابی توان و انرژی نیاز داریم، محدود کند.

او ادامه داد: مراقب باشیم که در شرایط بحرانی هم، اصول برخورد حرفه‌ای را در برخورد با بیماران و مسائل آن‌ها حفظ کنیم؛ بخشی از فرآیند بهبود بیماران مربوط به مشاهده حالت کاملا حرفه‌ای کادر درمان است.

فریبا رضایی اظهار کرد: در بحران‌ها موارد زیادی پیش می‌آید که خارج از کنترل ما است، سعی کنیم تنها بر مواردی که در کنترل ما قرار دارد، تمرکز کنیم و بیش از اندازه به بخش‌هایی از بحران که کنترلی بر آن نداریم، فکر نکنیم.

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانوادگی را مدیریت کنیم و با نزدیکان خود در مورد برنامه‌های کاری خود، زمان و روشی که می‌توانند با ما در تماس باشند و همچنین نگرانی هایشان صحبت کنیم.

او تصریح کرد: تلاش کنیم برنامه منظمی برای تماس و صحبت با خانواده و دوستان داشته باشیم و از خود مراقبت کنیم و تا جایی که امکان دارد، خواب و استراحت کافی داشته باشیم.

فریبا رضایی ادامه داد: تغذیه سالم داشته باشیم؛ مصرف کافئین را محدود کرده و مایعات کافی بنوشیم.

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: در صورتی که احساس کردیم به دلیل استرس یا افسردگی برای چند روز متوالی نمی‌توانیم کار‌های روزمره را انجام دهیم یا تحت فشار بسیاری هستیم، از روانپزشک کمک بگیریم.

او افزود: استراحت، خواب کافی و تغذیه مناسب ضروری است؛ در نظر گرفتن زمان‌هایی برای استراحت کوتاه در محلی که سر و صدای کمتری داشته و امکانات مناسب تری برای استراحت داشته باشد، می تواند مفید باشد.

فریبا رضایی اظهار کرد: نشست‌های گفتگو با همکاران راجع به موضوع می تواند مفید و انجام بازگویی روانشناختی می‌تواند کمک کننده باشد تا از فشار وارده کاسته شود.
سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه با رعایت اصول ایمنی در انتقال بیماری، به کاهش استرس خود کمک کنیم، ادامه داد: با همکاران خود راجع به احساسات و تنش هایمان صحبت کنیم (بهتر است همکارانی را برای صحبت کردن انتخاب کنیم که از آرامش بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند با شما همدلی کنند.)

او گفت: در محل خدمت ترتیبی دهیم تا دقایقی را با دیگر همکاران بگذرانیم؛ با هم صحبت کنیم و دقایق شادی را برای هم فراهم بیاوریم و از شوخی و شوخ طبعی استفاده کنیم.

فریبا رضایی تصریح کرد: مراقب سلامت روان دیگر همکارانمان باشیم، در صورتی که هر کدام از نشانه‌های استرس را در همکارانمان مشاهده کردیم، یک شبکه حمایتی برای حمایت از او تشکیل داده و او را همراهی کنیم.

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه مهارت گوش دادن فعال را در خود تقویت کنیم و به صحبت‌های همدیگر گوش دهیم، ادامه داد: به خاطر داشته¬ باشیم که لازم نیست خودمان را به جای افراد بیمار قرار دهیم؛ تنها کافی است با آن‌ها همدلی کنیم.

او با بیان اینکه از پخش عکس‌ها و تصویر‌های صحنه‌های ناگوار و دلخراش از راه شبکه‌های مجازی خودداری کنیم، اظهار کرد: از بیان، انتشار اخبار، اطلاعات اشتباه، غیرموثق و بر اساس حدس و گمان در مورد تعداد بیماران و فوت شدگان در جامعه، به ویژه در شبکه‌های مجازی خودداری کنیم.

فریبا رضایی گفت: از بحث و گفتگو و ارائه مطالب ناخوشایند و ناراحت کننده در خانواده و جمع‌های دوستانه، اداری، آموزشی، درمانی و گروه‌های مجازی خودداری کنیم.

سرپرست مدیریت سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: به شایعات و اطلاعات نادرست توجه نکرده و تنها از وزارت بهداشت اخبار مربوط را دنبال کنیم و برای کمک به سلامت روان خود و دیگران با ارائه درست اطلاعات، در کاهش استرس جامعه سهیم شویم.

انتهای پیام/

اپلیکیشن سیگنال
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن سیگنال
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن سیگنال
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن سیگنال
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن سیگنال
بانک مسکن
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر