برای درمان افسردگی چی بخوریم؟

افسردگی یکی از بیماری‌های شایع‌ اختلالات اعصاب و روان است که این روزها به شدت زیاد شده ،در این مطلب به مواد غذایی که به درمان افسرگی کمک می کند اشاره خواهیم کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یکی از بیماری‌های دیگر که از شایع‌ترین اختلالات اعصاب و روان است می‌توان به افسردگی اشاره کرد. افسردگی از احساس ناراحتی جزیی تا احساس اندوه و پوچی متغیر است.
 
 بیماری افسردگی شامل علائم جسمی و روانی متفاوتی است، این علائم جسمی و روانی با همراهی یک دیگر یک سندرم را تشکیل می‌دهند.
 
 بیماری افسردگی یکی از ناخوشایندترین تجربیاتی است که بیمار می‌تواند آن را تجربه کند. یکی از علل این بیماری پیشرفت‌های امروزی است که همراه می‌شود با استرس و فشار‌های ذهنی و این باعث اختلال در افراد می‌شود. یکی از بزرگترین و دردناکترین نتایج این بیماری خودکشی در بیماران است.

 

مواد مغذی توصیه شده برای درمان افسردگی


ویتامین c: باعث کاهش اثرات رادیکال‌های آزاد می‌شود.

اسیدفولیک: به اصطلاح ویتامین ب ۹، که باعث افزایش سطح سروتونین می شود.

تریپتوفان: یک اسید آمینه ضروری است، که به طور طبیعی باعث آرام شدن شما می‌شود و به ایجاد سروتونین نیز کمک می‌کند.

فنیل آلانین: نوع دیگری از اسید آمینه که ترشح اندروفین را تحریک میکند.

اسید‌های چرب امگا ۳: باعث ثبات ذهنی، بهبود تمرکز و جلوگیری از افسردگی می شود.

برای درمان افسردگی چی بخوریم؟
کلسیم و منیزیم: باعث تولید نوروترانسمیتر‌های شما می‌شود.

پتاسیم: سیستم عصبی شما را آرام میکند، باعث تحریک پذیری و کاهش افسردگی می شود.
 


غذا‌هایی که خلق و خوی شما را بهبود میبخشد و افسردگی را درمان می‌کنند

 

در ادامه خبر به توصیه‌های خوراکی برای درمان افسردگی و رفع اضطراب می‌پردازیم، غذا‌های حاوی مواد مغذی که شما را شاد می‌کنند، می‌توانند به رژیم غذایی دیگری که برای افسردگی نیاز دارید، اضافه شوند.

ماهی‌ها

انواع ماهی‌های دریایی منبع غنی اسید‌های چرب ضروری و پروتئین‌هایی هستند که همراه با کنترل وزن به حفظ سلامت سیستم قلبی هم کمک می‌کنند.
 
ماهی‌ها برای مقابله با افسردگی توصیه می‌شوند چراکه کمبود نوعی از اسید‌های چرب موجود در آن‌ها موجب تشدید علائم افسردگی می‌شود.

سبزیجات برگ سبز

با توجه به محتوای بالای منیزیوم، سبزیجات برگ سبز به شما کمک می‌کند تا سیستم عصبی خود را متعادل کنید بنابراین آن‌ها برای برخورد با اختلالات عاطفی، مانند:اضطراب و افسردگی هستند.

آجیل

آجیل، سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳، اسید‌های آمینه، مواد معدنی، مانند: پتاسیم و منیزیم است، که همگی باعث افزایش سلامتی می‌شوند.

کاکائو و شکلات تیره رنگ برای افسردگی

ماده اصلی در شکلات تیره، یکی از بهترین غذا‌ها در رژیم غذایی است، که برای افسردگی تجویز شده است.
 
برای درمان افسردگی چی بخوریم؟
اسید‌های آمینه باعث بهبود تولید سروتونین می‌شود که انتقال دهنده عصبی از شادی است.

جو دوسر سبوس دار

جو دوسر سبوس دار منبع طبیعی ویتامین‌های گروه B و فیبرهاست که فرایند هضم را تسهیل کرده و سطح قند خون را متعادل می‌کند که مانع از افزایش ناگهانی قند خون که معمولا علت حالات تندخویی و پرخاشگری است می‌شود.

تخم مرغ

تخم مرغ با ویتامین b۱۲ و آمینو اسید خود، یکی از کامل‌ترین غذا‌ها در این رژیم است. مواد مغذی به فعالیت سیستم عصبی شما کمک می‌کنند و از اضطراب و افسردگی جلوگیری می‌کنند.

فلفل

ادویه‌ها حاوی ترکیبی به نام کاپسائیسین هستند که محافظ قوی برای کاهش علائم افسردگی است، زیرا این ماده فعال توانایی تحریک تولید آندروفین دارد که هورمون خوش اخلاقی محسوب می‌شود. انواع فلفل حاوی این ترکیب هستند.

موز

یکی از مهم‌ترین خواص موز مقدار بالای منیزیوم و پتاسیم است که این دو ماده معدنی ترشح کورتیزول که هورمون استرس است را کاهش می‌دهند.

دارچین

دارچین ادویه معطر و بی نظیری است که در تهیه انواع غذا‌ها و دسر‌ها جایگاه خاصی دارد می‌تواند با تنظیم سطح قند خون، با افسردگی مقابله کند.
 


غذا‌هایی که نباید بخورید

 

متاسفانه زمانی که از افسردگی رنج می‌برید، ممکن است به غذا‌های ناسالم علاقه داشته باشید. این غذاها، نه تنها باعث تشدید افسردگی شما می‌شوند، بلکه باعث افزایش وزن و سایر شرایط فیزیکی منفی می‌شوند.

برای درمان افسردگی چی بخوریم؟
سوسیس
قند و شکر و مشتقات آن‌ها
نوشابه و سایر نوشیدنی‌های گازدار
غذا‌های سرخ شده
مقدار بیش از حد کافئین
شیرینی‌های تجاری
پنیر‌های چرب
غلات غنی شده

علاوه بر این‌ها، استفاده از روش‌های دیگر برای مبارزه با افسردگی بسیار مهم است. زیرا، تغذیه‌ی ساده کافی نیست، یک روانشناس حرفه‌ای می‌تواند تعیین کند که چه چیز‌هایی باید برای تکمیل درمان خود انجام دهید.

 

رژیم غذایی برای درمان افسردگی


دارو‌های ضد افسردگی برای درمان این بیماری استفاده می‌شود، ولی احتمال شدید شدن بیماری بسیار زیاد است و اثرات جانبی این بیماری به علت استفاده از دارو‌ها هم زیاد است.
 
آسیب کبدی، افزایش حساسیت، بی خوابی، کاهش فشارخون، توهم، گیجی و تشنج از عوارض این دسته دارویی هستند.

رژیم غذایی بر سلامت روانی انسان اثر زیادی دارد پس با این رژیم غذایی می‌توانیم این بیماری را به صورت طبیعی درمان کنیم.  

مصرف غذا‌های غنی از ویتامین‌های گروه ب مانند غلات کامل، سبزیجات سبز، تخم مرغ و ماهی توصیه می‌شود.  

این بیماران باید از رژیم آب میوه جات مثل سیب، گلابی، پرتقال، گریپ فروت و لیمو استفاده کنند و طول این رژیم سه تا پنج روز است،  تنقیه آب گرم روزانه در این دوره بسیار مفید است.  

بیماران پس از طی این دوره از یک رژیم غذایی متعادل باید بهره بگیرند، این رژیم شامل دانه‌های گیاهی، مغز میوه جات، غلات و حبوبات، سبزیجات و میوه جات هستند.  

تکرار رژیم آب میوه در فواصل یک یا دو ماهه می‌تواند مفید باشد.  

رژیم غذایی را باید به سه وعده در روز کاهش داد. در وعده صبحانه می‌توان از میوه جات به همراه شیر استفاده کرد، یک مشت از دانه‌های گیاهی با مغز میوه جات را می‌توان برای بیمار در نظر گرفت.  

نهار می‌تواند شامل سبزیجات پخته شده باشد، نان گندم کامل هم بسیار مفید است. برای نوشیدنی یک لیوان دوغ توصیه می‌شود.  

شام سالاد سبزیجات سبز و تازه به همراه جوانه یونجه و لوبیا است، پنیر را همراه با این سبزیجات مصرف کنید. برای نوشیدنی از دوغ استفاده کنید.  

نیم لیوان شربت گلاب با عسل، دم کرده گل گاوزبان، زعفران، بادرنج بویه، اسطوخدوس و بهارنارنج در وعده صبحانه و عصرانه بسیار برای این بیماران مفید است.  

مصرف گوشت، چای، قهوه، الکل، شکلات، نوشیدنی‌های دارای کولا، مواد غذایی سرخ شده، غذا‌های تصفیه شده شکر سفید و ارد سفید و محصولات آن‌ها را در این بیماران کاهش دهید. رنگ‌های غذایی و برنج سفید و ادویه جات تند و استعمال دخانیات را در این بیماران حذف کنید.

منبع :سایت نمناک
 
انتهای پیام//ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رومینا
۲۰:۳۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
عالی بود ممنون