نوبخت در صحن علنی مطرح کرد؛

واریز ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حساب سه میلیون ایرانی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: از اسفند ماه برای سه میلیون ایرانی که حقوق ثابت نداشتند، مبلغ ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت کردیم.

واریز ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حساب سه میلیون ایرانیبه گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز (سه‌شنبه ۱۹ فرودین) در جلسه علنی مجلس که درباره شیوع کرونا و تأثیرات آن در کشور برگزار شده بود، اظهار کرد: آثار کرونا تاکنون روی منابع دولت اثر گذاشته است.

او افزود: یکی از مؤلفه‌های تامین منابع در بودجه امسال فروش نفت و فرآورده‌های آن بوده که با عنایت به کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت می‌توانیم اعلام کنیم بیماری کرونا روی منابع ریالی ما تاثیر گذاشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دریافت مالیات در کشور افزود: با توجه به شرایط رکود و تصمیم دولت برای همراهی با بنگاه‌های تولیدی و کسب و کار‌های خرد در این بخش امحال سه ماهه را اعمال کردیم که از نظر درآمد‌های دولت از بخش مالیات این بخش هم با عدم تحقق مواجه شد؛ بنابراین فقط بخش واگذاری دارایی‌های مالی دولت باقی مانده است.

نوبخت تصریح کرد: با منابع فعلی دولت، مخارج غیرقابل اجتناب هم داشته‌ایم که این منابع نه تنها روی خزانه و منابع عمومی و بودجه‌ای تاثیر گذاشته است بلکه باید بگویم ما باید بخشی از تعهدات مان مانند پرداخت ۴۰ و اندی هزار میلیارد ریال یارانه ماهانه و ۳۰ و اندی هزار میلیارد ریال یارانه معیشتی و ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید تضمینی گندم و ۵۳۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از طرح سلامت و ۵۵۰۰ میلیارد تومان سهم دولت برای پرداخت به نهاد‌های حمایتی باید تحقق پیدا کند البته فردا هم قرار است ۴۴۰۰ میلیارد تومن برای یارانه‌ها پرداخت شود ضمن اینکه پرداخت ۱۰ فروردین یارانه معیشتی بنزین هم انجام شد.

او گفت: مصرف بنزین از ۹۰ میلیون لیتر در روز در حال حاضر به ۴۲ میلیون لیتر رسیده است و آنچه می‌توانستیم از محل صرفه جویی بنزین داشته باشیم و بتوانیم به کشور‌های همسایه صادرات کنیم به دلیل وضعیت کرونا در آنجا، امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد:‌ امکان تاخیر در حقوق‌ها و یارانه‌ها وجود ندارد به همین دلیل دولت باید هنر زیادی به خرج داده تا جایی که امکان دارد طرح‌های عمرانی و پروژه‌هایی که مردم انتظار دارند اجرایی و دنبال کنند.

نوبخت گفت: در حوزه سلامت تلاش کردیم ضمن پرداخت اعتبارات این بخش به ویژه اعتبار بیمه سلامت را بدهیم چرا که این بیمه فقط زمانی که اعتبارات لازم را کسب کند می‌تواند به مردم خدمات ارائه کند.

او افزود: سیاست دولت پرداخت صد در صد اعتبارات بیمه سلامت است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امروز یا فردا همه صد در صد اعتباراتی که مربوط به حوزه ردیف‌های بهداشت و درمان است تسویه خواهد شد.

نوبخت افزود: تاکنون ۳۵۶۰ میلیارد تومان به صورت ویژه برای تقویت ستاد ملی کرونا و ستاد کرونای تهران بزرگ و استان‌ها به عنوان تنخواه پرداخت کرده‌ایم، ضمن اینکه ۶۰۰ میلیارد دیگر هم در نظر گرفته‌ایم که به برخی از دانشگا‌ه‌هایی که نیازی به تنخواه مجدد دارند، داده شود.

او تصریح کرد: برای ماه‌های آینده بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات بیمارستانی و به منظور مقابله با کرونا و همچنین برای تامین دارو و برای البسه و پوشاکی که به صورت ویژه کادر درمانی نیاز دارند و برای خرید کیت‌های آزمایشگاهی و همچنین برای جبران کمبود درآمد‌های اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت خواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: کرونا باعث شد تا اقدامات و خدمات درمانی برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی متوقف شود؛ لذا این دانشگاه‌ها انتظار دارند مجدد دولت به آن‌ها کمک کند.

نوبخت گفت: دولت در معرض آسیب سخت کرونا و تبعات آن قرار گرفته، ولی با این وجود ۱۲۴۰۰ میلیارد تومان طراحی کرده، لیست کرده و به همه شرکت‌های داخلی و دانش بنیان اعلام کردیم تا بتوانیم لیست مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان برای خرید آن تجهیزات ارائه دهیم.

او افزود: اگر شرکت‌های دانش بنیان داخلی بتوانند تجهیزات مورد نیاز وزارت بهداشت را تهیه کنند حتی یک سنت از خارج را خریداری نخواهیم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: با اجازه صورت گرفته از مقام معظم رهبری توانستیم یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت خواهیم کرد تا بتوانیم برای ماه‌های آینده وزارت بهداشت به جهت مدیریت و مقابله با کرونا هزینه کنیم.

نوبخت گفت: کسب و کار مردم و مغازه داران هم در اثر کرونا آسیب دیده است، ولی دولت با وجود تحمل همه سختی‌های تامین اعتبارات خود را موظف کرده جامعه هدف را شناسایی کرده و در حد مقدورات خود به آن‌ها کمک کند.

او افزود: ما سه میلیون نفر از افرادی که بر اساس آمار‌های دولت حقوق ثابت نداشتند را شناسایی کرده‌ایم و مالکیت دیگری هم ندارند به همین جهت دولت از ۲۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار تومان در اسفند ماه به این افراد پرداخت کردیم. مرحله دیگر هم تا چند روز آینده در فروردین انجام خواهد شد.

نوبخت اظهار کرد: قرار است دو مرتبه دیگر هم به حساب این سه میلیون نفر یارانه کرونایی پرداخت کنیم که در مجموع دولت در ۴ وعده یارانه‌ای از آنها حمایت خواهد کرد.

او گفت: دولت به سراغ افرادی که حقوق داشتند، اما حقوق آن‌ها روزمزد و یا فصلی درآمد داشتند آمد و به همین دلیل تخمین دولت از این افراد حدود ۴ میلیون نفر بود که برای آن‌ها هم امروز یا فردا به حساب یارانه‌شان بین یک تا دو میلیون تومان واریز خواهیم کرد و با یک تنفس چند ماهه از محل پرداخت یارانه پرداختی به آن‌ها به تدریج ظرف دو سال اقساط آن‌ها را دریافت خواهیم کرد. به همین دلیل حدود ۶ هزار میلیارد تومان منابع مالی لازم را در نظر گرفته‌ایم. این در حالی است که بانک‌ها سود ۱۲ درصدی از این پرداخت مطالبه کرده‌اند، اما دولت اجازه چنین کاری را نداده و اعلام کرد که باید سود این تسهیلات پرداختی ۴ درصد باشد و به همین دلیل سازمان برنامه و بودجه مامور شد که ۸ درصد سود این تسهیلات را پرداخت کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: روز گذشته هم در دولت مصوب شد که برای ۷۸ میلیون نفر مردم یارانه بگیر یک میلیون تومان در صورت متقاضی بودن به کارت خریدشان واریز کنیم. البته بانک‌ها مطالبه ۱۲ درصد سود از این تسهیلات کرده‌اند.

نوبخت گفت: برخی بنگاه‌های اقتصادی هم دچار مشکلات اقتصادی هستند و اگر به وضعیت و مشکلات آن‌ها رسیدگی نکنیم کارگران آن‌ها اخراج خواهند شد. دولت سه میلیون واحد تولیدی را شناسایی کرده است که باید بر اساس تعداد کارکنان و کارگرانشان تسهیلات لازم بدهد که این تسهیلات بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان به ازای هر کارگر است؛ اعتبار در نظر گرفته دولت ۷۵ هزار میلیارد تومان است که دولت بنا دارد با اعطای تنفسی چند ماهه دوره گذار بیماری کرونا و آثار اقتصادی آن را پشت سر بگذارد.

او تصریح کرد: با ۱۰ ردیف و بسته شغلی امهال پرداخت مالیات را برای این قشر در نظر گرفته‌ایم تا به آن‌ها کمک کنیم.

نوبخت گفت: دولت هم اکنون در حال مدیریت تعهداتش به کارمندان و افراد شاغل در پروژه‌ها و کار‌های عمرانی است ضمن اینکه باید نسبت به کسب وکار‌ها هم ایفای وظیفه داشته باشیم و منابع آن‌ها را تامین کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد:‌ دولت به هیچ وجه اظهار عجز و ضعف نخواهد کرد چرا که خداوند یار ماست و ما ان‌شاالله با موفقیت از دوره سخت فعلی عبور خواهیم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Zibanaderwand@q mail.cam
۱۳:۰۲ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من یه خانم کارگر روز مزد هستم. الان که بیکارم کارم نظافتی هست. شما این ۲۰۰ هزار تومان رو به چه کسایی میدید اخه ما هم احتیاج داریم .مگه ما ابرو نداریم که بیایم هی با خجالت وشرمندگی به شما بگیم .مستمر بگیر بهزستی هستم .به بهزیستی مراجعه میکنم میگه دطت دولته دسته ما نیست .چرا ما رو نمی بینید .خدا رو خوش نمی یاد .ماهم منتظر جواب هستم لطفا جواب بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
الهی شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
هر کی بهش پرداخت شده بیاد اینجا بگه. واسه هیچکس نریختن دروغ میگن اینا
آخرین اخبار