مدیرکل پایش فضای مجازی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر مطرح کرد؛

اعتراضات مردم درباره قطعی اینترنت به فرکانس‌های صداوسیما ربطی ندارد؛ اپراتور‌ها از حداکثر فرکانس‌های خود استفاده نمی‌کنند

همایونی درباره کاربرد فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ صدا و سیما توضیح داد.

فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ صدا و سیما چه کاربردی دارند؟به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، نوید همایونی مدیرکل پایش فضای مجازی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره چگونگی استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ که هم اکنون در اختیار صدا و سیماست توضیحاتی ارائه داد. مدتی است که این فرکانس ها در اختیار صدا و سیما قرار داشته، اما به تازگی موضوعاتی درباره انتقال این فرکانس‌ها به وزارت ارتباطات برای افزایش سرعت اینترنت مردم مطرح شده که به صورت تخصصی مورد بحث و تامل است.

کاربرد فرکانس‌های باند UHF تلویزیونی و تاریخچه تخصیص آن به سازمان صدا و سیما

همایونی گفت: طبق توصیه تخصیص باند اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU) فرکانسی UHF بخش ۴۷۰MHz-۸۶۲MHz برای پخش تلویزیونی تعریف شده بود و برای پخش برنامه‌های تلویزیونی که قبلا به صورت آنالوگ به مردم ارائه می‌شد و یا چیزی که امروزه به صورت دیجیتال ارائه می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد به این صورت که برنامه‌های تلویزیونی در فرکانس‌ها تعریف شده است. در کل دنیا این پهنای باند در اختیار رادیو و تلویزیون بوده است و از ابتدای شروع رادیو و تلویزیون ایران بخش برودکست باند‌های فرکانسی MW، HF، VHF و UHF تخصیص پیدا کرده و مدیریت آن‌ها در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارد؛ فرکانس‌های خارج از این بخش‌ها در اختیار سازمان تنظیم مقررات رادیویی است که در هر کشوری این سازمان وجود دارد.


بیشتر بخوانید: توضیح باشگاه خبرنگاران جوان درباره حواشی گزارش فرکانس‌های ۷۰۰ و ۸۰۰ صدا و سیما


فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ صدا و سیما چه کاربردی دارند؟

افزایش کیفیت شبکه‌های تلویزیونی چه تاثیری در استفاده از این فرکانس‌ها دارد؟

همایونی ادامه داد: باند فرکانسی UHF در اختیار صدا و سیما برای ارائه برنامه‌های شبکه دیجیتال استفاده شده و در حال حاضر حداکثر ۱۰ شبکه SD تلویزیونی در یک کانال با پهنای باند ۸ مگاهرتزی امکان ارائه دارند ، اما با افزایش کیفیت شبکه‌ها به HD و یا ۴K4K امکان ارائه تعداد کمتری شبکه بر روی کانال وجود دارد و به تبع نیاز به تعداد کانال های فرکانسی افزایش می‌یابد؛ بنابراین توسعه کیفیت تمام شبکه‌های صدا و سیما، که خواسته طبیعی همه مخاطبین نیز می باشد ، لزوم استفاده از کلیه کانال های فرکانسی باند UHF برودکست در این سازمان افزایش می‌یابد.

امکان دریافت شبکه‌های HD بر روی تمام فرکانس‌های فعال در شهر‌های کشور

مدیرکل پایش فضای مجازی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر افزود: در حال حاضر فرکانس‌های فعال در تمام شهر‌های کشور امکان ارائه کیفیت‌های HD را دارند، اما مسئله اصلی این است که باید شبکه‌های تلویزیونی با این کیفیت ارائه شوند تا فرستنده‌ها بتوانند آنرا ارائه کنند و البته تعداد فرستنده بیشتری برای ارائه کلیه شبکه‌های فعلی مورد نیاز است که در برنامه توسعه دیده شده است.

فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ صدا و سیما چه کاربردی دارند؟

اپراتور‌ها از ظرفیت باند‌هایی که در اختیار دارند به طور کامل استفاده نمی‌کنند

همایونی تصریح کرد: امروزه بخش زیادی از اعتراضات به قطعی اینترنت مربوط به اینترنت ثابت خانگی است نه اینترنت موبایل. چراکه در شرایط قرنطینه خانگی مردم کمتر در تردد هستند تا از ایننرنت موبایل استفاده کنند و بیشتر از طریق WiFi به مودم ADSL یا ثابت خود متصل میشوند؛ لذا شکی نیست که اعتراضات مردم درباره قطعی اینترنت ثابت ربطی به فرکانس‌ها نداشته و مربوط به زیرساخت‌های ارائه شده توسط وزارت ارتباطات است. به طور طبیعی افزایش فرکانس‌هایی که در اختیار اپراتور‌ها برای ارائه اینترنت وجود دارد می‌تواند به سرعت آن کمک کند، در صورتیکه که زیرساخت ارتباط Backbone و ارتباط با اینترنت جهانی افزایش یابد، اما مسئله اصلی این است که تعدادی از باند‌های در دسترس اپراتور‌ها در حال حاضر به صورت کامل زیر بار استفاده نرفته و امکان استفاده کامل از این باند‌ها وجود دارد و حتی در آن شرایط بهینه سازی طراحی شبکه و جانمایی بهتر نود‌های موبایل ضمن کاهش اثرات مخرب سیگنال موبایل به عنوان یک راهکار اصلی است. از طرفی پیش بینی میشود بیش از ۹۰ درصد از موبایل‌های مردم امکان استفاده از اینترنتی که از سوی اپراتور‌ها با به کار گیری فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ ارائه شود را نداشته و مردم برای استفاده از این اینترنت باید با هزینه زیاد موبایل‌های خود را تعویض کنند که با یک حساب سرانگشتی قریب ۴۰ میلیون موبایل خواهد بود، اگرچه هزینه توسعه شبکه موبایل و حدود چند سال زمان برای ایجاد زیرساخت را نیز باید به آن افزود

فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ صدا و سیما چه کاربردی دارند؟

فناوری 5G می‌تواند برای پخش برنامه‌های تلویزیونی استفاده شود

وی بیان کرد: استفاده از فرکانس‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ مگاهرتز برای فناوری ۵G باید با بررسی سود و زیان آن همراه باشد؛ در حال حاضر شاید بیش از ۸۰ درصد از ترافیک اینترنتی شبکه موبایل مربوط به محتوای چند رسانه‌ای است. در فناوری ۵G امکان پخش شبکه تلویزیونی نیز درنظر گرفته شده به این معنا که درصورت استفاده از فناوری ۵G، مسلما صدا و سیما می‌تواند به عنوان بهره بردار اصلی آن باشد. استفاده از این فرکانس‌ها برای فناوری ۵G موثر است، اما الزامی برای استفاده از آن توسط اپراتور‌ها وجود ندارد بلکه می‌تواند در راستای پخش شبکه‌های تلویزیونی توسط صدا و سیما مورد استفاده قرار گیرد که در این صورت برای فناوری جدید HbbTV که زیر ساخت آن در صدا و سیما برنامه ریزی شده قابلیت توسعه بهتری فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
فرکانس را خدا آزاد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
از روزی که وزیر گفته می خوان سرعت اینترنت همه رو16 کنن اینترنت ما همش قطعه وسرعتش نصف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
مخابرات خودش خط pcm میفروشه به مردم و نمیگه تا وقتی که میخوای اینترنت بگیری میگن خط قابلیت دریافت اینترنت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
قطعی اینترنت به معنایی اتمام زمان استفاده از بسته ها واین به معنای واقعی کلاهبرداری اپراتورها از مردم
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۶:۳۶ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
بیش از پنج سال در یک شرکت مطرح خدمات اینترنتی کار کردم. گرانی تجهیزات و کاهش سود, باعث شده که اغلب در مراکز مخابراتی مختلف مشکلاتی داشته باشند. همچنین مجبور به کاهش نیروهای فنی و پشتیبانی برای جبران زیانها هستند که اینهم باعث افت بیشتر در کیفیت خدمات آنها میشود.
وزارت ارتباطات اگر میخواهد کمکی به ارتقا کیفیت اینترنت کاربران در کشور داشته باشد, باشد تجهیزات سخت افزاری و معافیتهای مالیاتی و ... را برای شرکتهای فعال در نظر بگیره وگرنه روز به روز کیفیت اینترنت خانگی کمتر میشه.
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۱:۰۳ ۲۱ فروردين ۱۳۹۹
سیاسی کاری وزارت ارتباطات با خاک خوردن سرورهای تلگرام طلایی و مدیر عامل رایتل و... قبلا مشخص شده بود آنها عمدا این بحث رو راه انداختند که فرار به جلو کنند، قبلا هم که قرنطینه نبود اینترنت ضعیف رو چند برابر حساب می کردند الان که برخی ادارات و کارخانه ها تعطیل و یا نیمه تعطیل است چرا پهنای باند اینترنت آنها رو به خانگی ها نمی دهد، امیدواریم مجلس انقلابی جلوی این سیاسی کاری ها رو با شهامت بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۴ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
لازم نیست 5G راه بیندازید . به اندازه کافی سرطان در کشور داریم .
آخرین اخبار