داروی آسپرین (مسکن) + فواید و عوارض

داروی آسپرین بیشتر برای جلوگیری از حملات قبلی استفاده می‌شود.

داروی آسپرین (مسکن) + فواید و عوارضبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، داروی آسپرین موجب کاهش و تسکین درد، التهاب و تب می‌شود. از این دارو برای جلوگیری از حملات قلبی، سکته مغزی و آنژین استفاده می‌شود.

نحوه استفاده:

میزان مصرف برای بزرگسالان (استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید و اریتماتوز سیستمیک): ۳ گرم در روز و در دوز‌های تقسیم شده

میزان مصرف برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال (تب و درد): ۳۰۰ تا ۶۵۰ میلی گرم هر ۴ تا ۶ ساعت بنا به نیاز

احتیاط ها:

دارو را برای کودکان با علائم آنفولانزا و آبله مراغان استفاده نکنید. مصرف این دارو می‌تواند موجب سندرم ریه شوند که گا‌ها می‌تواند کشنده باشد.
احتمال این که استفاده از کپسول، برای نوجوانان زیر ۱۸ سال بی تاثیر باشد. بهتر است از کپسول برای زیر ۱۸ سال استفاده نشود.
دوز مصرفی برای سالمندان، نسبت به بزرگسالان میزان کمتری است. چرا که ممکن است عملکرد کلیه و دفع دارو در سالمندان، نقص داشته باشد.
اگر در گذشته سابقه خون ریزی معده و روده، هموفیلی یا آسم شدید بعد از مصرف آسپرین نباید از این دارو استفاده کنید.
در صورتی که به آلرژی فصلی، زخم معده، بیماری کبدی و کلیوی، اختلال خون ریزی، نقرس، بیماری قلبی، فشار خون و نارسایی قلبی مبتلا هستید، ممکن است دارو برای شما مضر باشد. اگر به این بیماری‌ها مبتلا هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.
مصرف دارو در دوران بارداری می‌تواند موجب خون ریزی مادر و نوزاد، هنگام زایمان می‌شود. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
دارو را با یک لیوان آب کامل بخورید، مگر این که پزشک مصرف مایعات را محدود کرده باشد.
آسپرین را می‌توان همراه یا بدون غذا مصرف کنید.
اگر در ۷ روز گذشته عمل حراجی دهان انجام داده اید، از آسپرین استفاده نکنید. مگر این که تحت نظر پزشک از آن استفاده کنید.
در حین استفاده از این دارو، نباید به نوزاد شیر دهید. این دارو به شیر مادر منتقل می‌شود و می‌تواند به نوزاد آسیب برساند.
اگر از قرص جویدنی استفاده می‌کنید، قرص را قبل از بلعیدن بجوید و اگر از حالت بلعیدنی آن استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان آن را نجوید.
اگر جراحی دارید، قبل از جراحی به پزشک خود اطلاع دهید که از آسپرین استفاده می‌کنید.
از آن جایی که آسپرین، در صورت نیاز استفاده می‌شود، احتمال از دست دادن دوز مصرفی کم است، ولی اگر تحت درمان آسپرین قرار گرفتید و یک دوز مصرفی را از دست دادید، به محض یادآوری دارو را مصرف کنید. اگر زمان یادآوری، به زمان مصرفی بعدی نزدیک بود، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید.
علائم مصرف بیش از حد شدید عبارت است از: معده درد، استفراغ، اسهال، مشکلات بینایی و شنوایی، تنگی نفس و سردرگمی. اگر دچار این علائم شدید، سریعا به اورژانس مراجعه کنید.
در هنگام مصرف دارو، الکل ننوشید. نوشیدن الکل در حین مصرف دارو، می‌تواند موجب خون ریزی معده شود.
در صورتی که از دارو‌هایی نظیر ایبوپروفن، آمفتامین، ناپروکسن، دیفن هیدارمین، کافئین، روزوواستاتین، کدئین، گاباپنتین، هیدروکودون، انسولین، لاکسیکس، آتورواستاتین، متوپرولول، لیتیوم، نکسیم، ترامادول، استامینوفن، وارفارین و زارلتو استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است دارو‌های مصرفی شما، با آسپرین ایجاد تداخل کند.
اگر از محصول گیاهی خاصی استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. دارو‌ها و مکمل‌های گیاهی می‌توانند با آسپرین تداخل دارویی ایجاد کنند.
علائم رفتار آلرژیک عبارت است از: کهیر، بثورات پوستی، تنگی نفس و تورم زبان، گلو و صورت. در صورت مشاهده این علائم سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

محل نگه داری:

دارو را در دمای اتاق، به دور از نور و رطوبت نگه داری شود. دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار داده شود.

عوارض جانبی شایع:

خون ریزی، سوء هاضمه و کبودی.

عوارض جانبی جدی:

معده درد و احساس سوزش در معده، مدفوع سیاه و سفید، ادرار خونین، کاهش آگاهی نسبت به اطراف، درد قفسه سینه، گیجی، یبوست، تشنج، کاهش حجم ادرار، اسهال، تنگی نفس، خواب آلودگی، غش، تنفس سریع، تب، خستگی و ضعف، سوزش قلب، سر درد، عطش، بی اشتهایی، عدم هوشیاری، کمر درد، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، استفراغ، عصبی بودن، بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا، تنفس سریع، بی قراری، تشنج، گرفتگی معده، کبودی غیر معمول، استفراغ خونی، افزایش ناگهانی وزن و زرد شدن رنگ پوست و چشم ها.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.