فریادشیران: باشگاه، مربی و ایجنت، اضلاع دلالی هستند/ در دوران تاج یک اتوبان برای متخلفان بازگشایی شد

بازرس کانون مربیان فوتبال گفت: در موضوع دلالی، مربیان، باشگاه‌ها و مدیران برنامه، پایه‌های این کار کثیف را تشکیل می‌دهند و پول‌های کلانی به دست می‌آورند.

ناصر فریادشیران، بازرس کانون مربیان فوتبال ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص نامه اخیر وزارت ورزش و جوانان به وزارت اطلاعات مبنی بر بررسی پرونده‌های دلالی در فوتبال ایران، اظهار داشت: خیلی دیر این اتفاق افتاد، اما ماهی را هر وقت از آب بگیریم، تازه است. ما این کار سلطانی‌فر را به فال نیک می‌گیریم و امیدوارم عزمی که به وجود آمده است، به صورت جدی، ادامه داشته باشد. مربیانی وارد فوتبال شدند، که کارشان دلالی بود و به دنبال منافع شخصی شان هستند.

فریادشیران: باشگاه، مربی و ایجنت، اضلاع دلالی هستند/ در دوران تاج یک اتوبان ۸ بانده برای متخلفان بازگشایی شد

دلالی در فوتبال یک چرخه دارد

او ادامه داد: ایجنت‌هایی وجود دارند و پول‌های کلانی به جیب می‌زنند و البته در این بین برخی رسانه‌ها هم با این افراد همکاری می‌کنند. در گذشته به صورت چراغ خاموش کار می‌کردند، اما حالا به صورت علنی فعالیت خود را انجام می‌دهند و پول بیت المال را به جیب می‌زنند. سال‌های پیش امثال محمد مایلی‌کهن و دیگر افراد پاک در فوتبال، اعلام کرده بودند و در گذشته عنوان می‌کردیم که برخی از مربیان، بازیکنانشان را وادار به دوپینگ می‌کنند که در مقطعی این بحث مطرح شد و در نهایت با برخی تهدید‌ها به سرانجام نرسید. داستان دلالی هم، حالا یک چرخه‌ای دارد.


بیشتر بخوانید: قربانی: ممنوعیت قرارداد با بازیکنان خارجی، اذعان به سوءمدیریت است


باشگاه، مربی و ایجنت‌، اضلاع دلالی هستند

فریادشیران درخصوص چرخه دلالی بیان کرد: دلالی، ٣ ضلع دارد. مدیران باشگاه‌ها، مربیان و ایجنت‌ها. این چرخه به دنبال این است که ابتدا بازیکنان خودشان را وارد تیم کنند. مثلا ارزش بازیکنی که ٣٠٠ میلیون تومان است، در قرارداد یک میلیارد تومان قید می‌شود تا همه از این قرارداد نفع ببرند. تصور کنید ١٠ بازیکن به این شکل وارد تیم شود، چه ارقامی رد و بدل خواهد شد.

دلالی باعث سقوط یک تیم خاص می‌شود

وی افزود: همین دلالی‌ها حتی در تبانی‌های شکل گرفته هم نقش پیدا می‌کنند. چرخه دلالی، از یک بازیکن تقاضا می‌کند که در یک بازی مرتکب پنالتی شده تا سال آینده به تیم دیگری منتقل شود. همین حرکات در نهایت منجر به قهرمانی یک تیم خاص هم می‌شود. به صورت خیلی جزئی در گذشته، داوران در زمینه تبانی کار‌هایی انجام داده بودند، اما بخش عمده آن را بازیکن و سرمربی برعهده می‌گرفتند. با همین تبانی‌ها، گاهی ٢ تیم سقوط می‌کنند و تیمی که در چرخه تبانی و دلالی حضور دارد، در لیگ باقی می‌ماند.

در دوران تاج یک اتوبان عریض برای متخلفان بازگشایی شد

فریادشیران خاطرنشان کرد: حدود ۳ یا ۴ سال در زمان علیرضا علی‌پور، عضو گروه کارشناسی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بودم. در آن زمان، تمامی مربیان منشوری و متخلف معرفی شدند، اما در اواخر دوره ریاست مهدی تاج، که علی پور برکنار شد، راه برای مربیان فاسد و منشوری باز و یک اتوبان ۸ بانده برای تخلف بازگشایی شد. در سال ۸۸ به همت علی‌پور و نیرو‌های اطلاعاتی، برخی افراد دستگیر شدند، اما متاسفانه این پروسه ادامه پیدا نکرد.


بیشتر بخوانید: واکنش مدیرعامل سابق تراکتور به قانون منع جذب بازیکن خارجی در استقلال و پرسپولیس


مدیرعامل و مربی با هم قرار می‌گذارند

بازرس کانون مربیان ایران تصریح کرد: اگر آن پروسه ادامه پیدا می‌کرد، حالا مجبور نبودیم که راجع به دلالی دوباره صحبت کنیم. اما حالا می‌شنوم که مدیرعامل باشگاه با سرمربی هماهنگ می‌کند، در صورتی تو را سرمربی تیم می‌کنم که چهار بازیکن خارجی و چهار بازیکن ایرانی به انتخاب من در فهرست تیم باشند.

فریادشیران: باشگاه، مربی و ایجنت، اضلاع دلالی هستند/ در دوران تاج یک اتوبان ۸ بانده برای متخلفان بازگشایی شد

در تیم نفت، یک شخصی با همین رفتار‌ها ۸۰۰ میلیون تومان در یک سال به دست آورده بود

فریادشیران در خصوص مصداق‌های دلالی در سال‌های اخیر در فوتبال ایران بیان کرد: زمانی که در تیم نفت تهران بودم، یک شخصی چند بازیکن را با انتخاب خودش وارد تیم جوانان کرده بود. متوجه شدم که دو تن از این افراد وارد لیست بزرگسالان هم شده اند. با معاون و سرمربی تیم آکادمی صحبت کردم و متوجه شدم که پدر یکی از این بازیکن‌ها ۸۰ میلیون تومان به شخص مورد نظر پول داده بود. در پایان متوجه شدم که این شخص در آن سال چیزی حدود ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون تومان از برند باشگاه نفت تهران به واسطه گرفتن پول از چند بازیکن، به صورت دلالی درآمدزایی کرده بود.

برخی از بازیکنان با دادن پول، از رده‌های پایه به تیم بزرگسالان اضافه می‌شدند

وی بیان کرد: پدر یک فوتبالیست دیگر بازنشسته نیروی انتظامی بود، اما حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای فوتبالیست شدن پسرش خرج کرده بود. او، پسرش را از طریق تیم امید، وارد لیست بزرگسالان کرد. مورد دیگری داشتیم که یک بازیکن در رده سنی جوانان به تمرین تیم بزرگسالان را پیدا کرده بود. از سرمربی تیم جوانان  علت این ماجرا را پرس و جو کردم و متوجه شدم که کار سرمربی تیم بوده است.


بیشتر بخوانید: دقیقی: برخی از فوتبالیست‌ها و مدیران عاملی برای دلالی شدند


از فوتبال خارج شدم، چرا که نگذاشتم پولی در چرخه دلالی رد و بدل شود

فریادشیران افزود: بنده در آن زمان جلوی چنین کار‌هایی را می‌گرفتم، اما همین کار‌های من باعث شد که پس از مدتی برکنار شوم. ما هم چنین کار‌هایی را بلدیم و ما نیز ارتباط‌هایی در طی این سال‌ها به وجود آورده ایم. به راحتی می‌شود به جای حقوق حلال از فوتبال، از طریق همین چرخه ناسالم پول‌های کلانی را به دست آورد. ما هم می‌توانستیم سالی ۵ بازیکن وارد فوتبال کنیم و یک میلیارد تومان به جیب بزنیم. این چرخه به صورت قدرتمند کارش را انجام می‌دهد و دلال‌ها با سه یا چهار مربی لیگ برتری در ارتباط هستند. من از فوتبال خارج شدم چرا که نگذاشتم پولی از چرخه دلالی رد و بدل شود. بازیکنان برای فوتبال بازی کردن باید پول بگیرند نه اینکه به خاطر پولدار بودن پدرشان، پول بدهند و فوتبال بازی کنند.

نیازی به مربی خارجی در ایران نداریم

فریادشیران عنوان کرد: در حال حاضر آن‌ها در فوتبال ایران حاکم هستند و هر مربی مثل من، حسین فرکی، محمد مایلی‌کهن و بسیاری از افراد دیگر که بخواهند از این فساد‌ها صحبت کنند، از چرخه فوتبال خارج می‌شوند. مثلاً منصور ابراهیم زاده سپاهان را در لیگ برتر نگه داشت، اما در شهر خودش به کار گرفته نشد و در حال حاضر می‌بینید که از ایران رفته است و به جای او از مربیان خارجی استفاده می‌کنند. این موضوع بسیار درد آور است. در ایران مربیان با تجربه زیادی داریم و اصلا نیازی نمی‌بینم که به سراغ مربیان خارجی برویم.

مربیانی که کار دلالی را انجام می‌دهند کاملاً تابلو هستند

او گفت: دراگان اسکوچیچ سرمربی فعلی تیم ملی فوتبال ایران  است. شخصی که یک مقام ششمی در لیگ برتر دارد و حالا سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شده است. کار خوب دیگری که در این روز‌ها اتفاق افتاده، ممنوعیت جذب بازیکن خارجی در دو تیم فوتبال استقلال و پرسپولیس است. پیشنهاد من این است که تمامی تیم‌های زیر نظر وزارت ورزش چنین بخشنامه‌ای را اجرا کنند تا بابت مربیان درجه ۳ و یا ۴ خارجی، هیچ پولی ندهیم. تصور می‌کنم دستگیری چند واسطه و دلال در فوتبال ایران کار چندان دشواری نباشد. به نظر من مربیانی که کار دلالی را انجام می‌دهند کاملاً تابلو هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۵۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
زمانی که در تیمها سمت داشتی تخلف را اعلام نکردید شما خودت کسی بودی که بازیکن ضعیف وارد تیم میکردی وکسانی که پارتی نداشتند کنار میگذاشتی
آخرین اخبار