انتقاد دبیرکل سابق سازمان جهانی بهداشت از اتهام‌زنی‌های مکرر ترامپ به این نهاد

دبیرکل سابق سازمان جهانی بهداشت در واکنش به تعریف و تمجید‌های رئیس‌جمهور آمریکا از او، خواستار پایان اتهام‌زنی به این نهاد بین‌المللی شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «گرو هارلم براندلند» دبیرکل سابق سازمان جهانی بهداشت امروز چهارشنبه به تعریف و تمجید‌های روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا از او پاسخ داد و خواهان توقف اتهام زنی به این نهاد بین‌المللی در بحبوحه همه‌گیری مرگبار ویروس کووید-۱۹ شد.

دبیرکل سابق سازمان جهانی بهداشت خطاب به دونالد ترامپ گفت آخرین چیزی که اکنون به آن نیاز داریم، حمله به سازمان جهانی بهداشت است. این به معنای تضعیف نهاد مشترک جهانی ماست. سازمان جهانی بهداشت تجربیات و مجوز‌های لازم برای نظارت و به اشتراک گذاری اطلاعات و در عین حال کمک به همه کشور‌ها برای غلبه بر بحران ادامه‌دار شیوع کرونا را دارد.

براندلند با تاکید بر ضرورت وجود نهادی مانند سازمان جهانی بهداشت گفت این سازمان همه ما را برای مواجهه با چالش‌های جهانی آماده‌تر می‌کند.

رئیس جمهور آمریکا که در ماه‌های اخیر دست از اتهام زنی به سازمان جهانی بهداشت برنداشته، روز گذشته با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به تدروس آدهانوم، دبیرکل فعلی این سازمان، به تعریف و تمجید از عملکرد براندلند در زمان شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ پرداخت و افزود  مقامات فعلی این سازمان بین‌المللی باید رویکرد مشابهی را برای مقابله با شیوع کرونا در پیش بگیرند. ترامپ سازمان جهانی بهداشت را عروسک خیمه شب بازی چین توصیف کرد.

در این نامه ترامپ تهدید کرد اگر سازمان جهانی بهداشت ظرف ۳۰ روز آینده، متعهد به پیشرفت‌های اساسی در اقدامات خود نشود، آمریکا با قطع دائم کمک‌های مالی‌اش به این نهاد، در عضویت خود در سازمان جهانی بهداشت نیز تجدید نظر خواهد کرد. ترامپ همچنین در بخشی از این نامه به صحبت‌های مدیرکل پیشین سازمان جهانی بهداشت اشاره کرد و نوشت او برای انتقاد از چین به دلیل به خطر انداختن سلامت جهانی با پنهانکاری در خصوص شیوع این بیماری، تردید نکرد. 

ترامپ، ۱۴ آوریل (بیست و ششم فروردین) مشارکت آمریکا در تامین بودجه سازمان جهانی بهداشت را با مطرح کردن این اتهام که این سازمان «اطلاعات گمراه‌کننده» چین را درباره نحوه شیوع ویروس کرونا تبلیغ می‌کند، قطع کرد و گفت دولتش تحقیقاتی را درباره عملکرد این سازمان ترتیب می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت این اتهام را رد کرد و چین نیز اعلام کرد در این‌باره شفاف عمل کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار