نگرانی پنتاگون از تهدید ترامپ به استفاده از قوای نظامی در برخورد با معترضان

بنابر اعلام رسانه‌های آمریکا، مقامات پنتاگون درباره تهدیدات ترامپ مبنی بر توسل به زور و استفاده از قوای نظامی ارتش در برخورد با معترضان ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی نوشت مقامات پنتاگون درباره تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر توسل به زور و استفاده از قوای نظامی ارتش در برخورد با معترضان ابراز نگرانی کرده اند.

به موجب این گزارش مقامات دفاعی آمریکا به سی ان ان گفتند حتی قبل از اظهارات دوشنبه دونالد ترامپ مبنی بر آمادگی او برای استقرار نیرو‌های نظامی به منظور برقراری نظم و انضباط در شهر‌های آمریکا، در این خصوص نارضایتی عمیق و فزاینده‌ای در میان برخی مقامات پنتاگون وجود داشت. 

در شرایطی که نیرو‌های امنیتی برای پراکندن معترضان از اطراف محوطه کاخ سفید به شلیک گاز اشک آور روی آورده بودند، ترامپ اعلام کرد اگر مقامات ایالتی و شهری از توسل به اقدامات لازم برای دفاع از جان و اموال مردم خودداری ورزند، او قانون شورش، مصوب سال ۱۸۰۷ را که به رئیس جمهور اجازه استقرار نظامیان ارتش را برای سرکوب بی نظمی و اختلال مدنی می‌دهد اجرایی خواهد کرد.

اما برخی از مقامات پنتاگون در این باره عمیقا ابراز نگرانی کرده اند. آن‌ها سعی دارند تا با ایجاد مستندات قاطع تاکید کنند وضعیت هنوز به حدی نرسیده است که اجرای قانون استقرار سربازان وظیفه فعال را ایجاب کند مگر آنکه فرمانداران ایالتی استدلال روشنی دال بر لزوم استفاده از چنین نیرو‌هایی را مطرح کنند.

یک مقام دفاعی با استناد به قوانینی که ارتش را از انجام وظیفه اجرای قانون در داخل کشور منع می‌کند، به سی ان ان گفت: تمایل شدید برای اجرای قانون محلی وجود دارد.

همچنین برخی از نیرو‌های گارد ملی آمریکا از محول شدن ماموریت برقراری نظم مدنی به آن‌ها ناراضی هستند - هم اکنون بسیاری از این نیرو‌ها خیلی بیشتر از ادوار گذشته در تاریخ آمریکا در داخل کشور بسیج و به خدمت گرفته شده اند.

ژنرال توماس کاردن، فرمانده کل گارد ملی جورجیا در این باره گفت: به اعتقاد من ما در آمریکا نباید به استفاده از نیرو‌های خدمت وظیفه در چنین اموری عادت کنیم یا بپذیریم نیرو‌های خدمت وظیفه از هر نوع، در موقعیتی قرار بگیرند که تحت آن شرایط مجبور شوند امنیت مردم در داخل آمریکا را تامین کنند.

در شرایطی که شهر‌های سراسر آمریکا با موج اعتراضات گسترده روبروست، ترامپ تهدید کرده است قانون شورش مصوب سال ۱۸۰۷ را اجرایی می‌کند. رئیس جمهور که با تلفات فزاینده شیوع ویروس کرونا و چشم انداز نامطمئن انتخاب مجدد در ماه نوامبر روبروست، هم اکنون بر ضرورت اجرای نظم و قانون و واکنش نظامی علیه شهروندان آمریکایی تاکید دارد.

او دوشنبه با طرح اظهاراتی درباره توسل به زور برای برخورد با معترضان در گفت‌وگو با فرمانداران، آتش حملات لفظی خود را تشدید کرد. گزارش‌ها از اقدام گارد ملی در شلیک گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی به سمت اعتراضات مسالمت آمیز در برابر کاخ سفید حکایت دارد.

فرمانداران به طور معمول گروهی متشکل از نیرو‌های امنیتی و ماموران غیرنظامی آموزش دیده پاره وقت و گارد ملی را در ایالت‌های خود برای برخورد با معترضان به کار گرفته اند. ولی نیرو‌های فعال نظامی بر اساس قوانین از اقدام برای اجرای قانون منع هستند مگر آنکه رئیس جمهور قانون شورش را اجرایی کند.

یک مقام دفاعی دیگر نیز اعلام کرد هرگونه توسل به نیروی نظامی فعال در قعر جدول گزینه‌های در دسترس قرار خواهد داشت.

ولی با این همه گزارش می‌رسد دولت ترامپ در روز دوشنبه گُردانی از نیرو‌های فعال پلیس نظامی را در یک مقطع زمانی کوتاه در داخل و خارج واشنگتن مستقر کرده است.

سه مقام پنتاگون به سی ان ان گفتند انتظار می‌رود این نیرو‌ها متشکل از ۲۰۰ تا ۲۵۰ پرسنل نظامی از پایگاه فورت براگ در کارولینای شمالی در اجرای ماموریت تامین امنیت و نه وظایف اجرای قانون مانند بازداشت معترضان وارد عمل شوند.

ترامپ در سخنانش خطاب به فرمانداران ایالت‌ها در روز دوشنبه از نوعی نمایش سیاسی خشونت آمیز خبر داد و اعلام کرد: ما می‌خواهیم خیلی خیلی قدرتمند به ناآرامی‌ها پایان دهیم. کلمه کلیدی " تسلط" است. اگر شما بر اوضاع شهر و ایالت خود مسلط نشوید، آن‌ها می‌خواهند به سادگی بر شما پیروز شوند و ما می‌خواهیم در واشنگتن دی سی کاری انجام دهیم که کسی قبلا ندیده است. ولی ما می‌خواهیم تسلط کامل بر اوضاع داشته باشیم.

او همزمان با تشدید اعتراضات در اطراف محوطه کاخ سفید گفت برای محافظت از واشنگتن هزاران سرباز مسلح، پرسنل نظامی و نیرو‌های پلیس را برای آنچه توقف غارت و آشوب و حمله و خرابکاری و تخریب اموال خواند، اعزام کرده است.

او افزود: من قویا به همه فرمانداران ایالت‌ها توصیه کرده ام تا به تعداد کافی، نیرو‌های گارد ملی را مستقر کنند تا بتوانند بر اوضاع کف خیابان‌ها مسلط شوند. اگر شهر یا ایالتی از اقدام در این زمینه عدول و کوتاهی کند، آنگاه من نیروی ارتش را مستقر خواهم ساخت و سریعا مشکل را برای آن‌ها حل می‌کنم و به غائله پایان می‌دهم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
چقدر اینا احمق هستند فکر میکنن هرچی این مردک بگه باید عمل کنند انگار رئیس جمهور نعوذ بالله خداست خوب وقتی میبینید انقدر احمق و نجس هستش عزلش کنید. چرا اینکارو نمیکنن؟
آخرین اخبار