رئیس کل دادگستری خراسان رضوی:

اقدامات اجرایی کمربند جنوبی تناقضی با مصوبات ستاد تدبیر ندارد/آماده شنیدن طرح‌های مختلف هستیم

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: طبق نظارت‌ های ما و گزارش‌ هایی که از مجری طرح کمربند جنوبی مشهد دریافت می‌شود، این طرح تناقضی با مصوبات ستاد تدبیر ندارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قاضی غلامعلی صادقی رئیس کل دادگستری خراسان رضوی در نشست پرسش و پاسخ قرارگاه دانشجویی صیانت از ارتفاعات جنوبی شهر مشهد، گفت: بنده در زمان انجام وظیفه ام در دادستانی مرکز استان، برایم محرز شد که کاربری طرح ترافیکی کمربند جنوبی به مصلحت شرایط محیط زیستی مشهد نیست و طبق جلساتی که با مراجع رسمی ملی و قضایی در استان برگزارشد، این طرح متوقف شد.

او افزود: مدتی قبل دو اصرار درباره این طرح وجود داشت، یکی اصرار بر ادامه طرح کمربند جنوبی که با این طرح موافقت نشد و ما بر این اعتقاد بودیم که عرصه کمربند جنوبی نباید به عنوان کمربند ترافیکی مورد بهره برداری قرار گیرد که این نظر در ستاد تدبیر مطرح و در نهایت ستاد تدبیر با نظر دستگاه قضایی همراه شد، ولی برای این که زمینه دسترسی و حضور مردم در این عرصه فراهم شود، در ستاد تدبیر تصمیماتی گرفته شد و با این طرح (آن چه اکنون در کمربند جنوبی در حال اجراست) موافقت شد
 
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: شهردار مشهد ملزم شد در حاشیه شهر نیز سرویس‌هایی را فراهم کند تا افراد مختلف در سطح شهر بتوانند از این فضا استفاده کنند، پس این طرح ادامه طرح کمربند جنوبی نیست و اگر کسی خلاف این را بیان کرده، در ستاد تدبیر درباره آن تصمیم گیری نشده و اگر قرائتی برخلاف تصمیمات ستاد تدبیر در میدان عمل مشاهده شد به ما ارائه کنید و ما نیز درخصوص آن اقدام می‌کنیم.

صادقی بیان کرد: یکی از نمایندگان مشهد با رسانه‌های مختلف، مصاحبه‌هایی درباره تخلفات در این عرصه انجام داد، ولی بنده شخصا از این کمربندی بازدید کردم و آن چه این نماینده ادعا کرده بود که اقدامات کنونی با هدف تکمیل کمربند جنوبی است، بنده چنین چیزی ندیدم و طبق نظارت‌های ما و گزارش‌هایی که از مجری این عرصه دریافت می‌شود، تناقضی با مصوبات ستاد تدبیر وجود ندارد.


مجوز فعالیتی جز مصوبات ستاد تدبیر را نمی‌دهیم

 

او در پاسخ به انتقاد یکی از حاضران جلسه از نبود مرز مشخص در مصوبه ستاد تدبیر در زمینه کمربند جنوبی، تصریح کرد: قرار نیست این پروژه زیر بار ترافیکی برود و نگرانی‌ها از این است که در این محل ساخت و ساز انجام و جاده احداث نشود و ما به این نکته ملتزمیم و اگر مستنداتی به ما ارائه شود ما اجازه فعالیتی جز مصوبات ستاد تدبیر را نمی‌دهیم.
 

بیشتر بخوانید: اصلی‌ترین مشکل کمربند جنوبی مشهد،تغییر کاربری زمین است

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی تاکید کرد: در خصوص این منطقه یا باید اعلام کنیم دسترسی به صورت کامل برای عموم منتفی شود و تنها کوهنوردان در این محل حضور پیدا کنند که ما با این مخالفیم و از طرفی برای دسترسی عمومی باید امکان دسترسی و پارک خودرو و مسائل خدماتی در این محل وجود داشته باشد و باید بپذیریم برای ورود مردم به ارتفاعات تبعاتی وجود دارد، ولی در این محل امکان زیر بار ترافیک رفتن جاده وجود ندارد.

صادقی اظهار کرد: بنده به شهردار مشهد اعلام کردم برای جلوگیری از تخریب، برخی از قسمت‌ها را آسفالت نکنند و اگر عرض خیابان کم است عرض خیابان را به همان حالت باقی بگذارند، تخریب‌های صورت گرفته را نمی‌شود به حالت سابق بر گرداند و از تخریبی که در گذشته در این محدوده انجام شده باید حسن استفاده را بکنیم؛ در زمینه تبدیل نشدن این جاده به بزرگراه یا کمربند جنوبی هیچ جای نگرانی نیست.

او در پاسخ به جلوگیری از فعالیت اقتصادی در این منطقه، افزود: فعالیت اقتصادی به معنای شهرک سازی، برج سازی و فعالیت‌هایی از این قبیل است، ولی فروش یک بطری آب یا برخی اقلام در قالب غرفه‌های مختلف را نمی‌توان فعالیت اقتصادی نامید، هیچ تناقضی اکنون بین تصمیم ستاد تدبیر و شورای حفظ حقوق بیت المال استان وجود ندارد.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی ادامه داد: بنده با تصمیم شخص خودم اراضی این محدوده را از منابع طبیعی و راه و شهرسازی طبق قانون گرفته و در اختیار شهرداری قرار داده ام تا طبق قانون برای خدمت به مردم آماده کنند و شهرداری را موظف کرده ایم امکاناتی را برای حضور مردم در این منطقه فراهم کند.
 
صادقی بیان کرد: چیزی که تا الان تصمیم گیری شده توسعه فضای سبز این منطقه است تا امکان دسترسی عامه مردم به این عرصه فراهم شود و این که گردشگری در چه قالب‌هایی گسترش پیدا کند، نه من شهردارم و نه مسئول این امر و باید درباره پیوست‌های زیست محیطی و امکانات آن مطالعات انجام شود.



اغفال یک نماینده با دادن اطلاعات غیر دقیق به نفع استان نیست

او در پاسخ به ادعای یکی از حاضران مبنی براین که شهرداری مشهد در اقدامات خود پایش را فراتر از مصوبه تدبیر گذاشته است، تصریح کرد: من نه سخنگوی شهردار مشهد هستم و نه مدافع عملکرد شهرداری و اگر انحرافی در مسیر عملکرد اتفاق افتاده است و اگر برای ما محرز شود شهرداری از مصوبه دو یا سه خطی ستاد تدبیر استان سوء استفاده می‌کند، برای رسیدگی به آن اقدام می‌کنیم، ولی ما از این که در فضای مجازی برخی افراد منتقد به عنوان مصوبه ستاد، برخی موضوعات را مطرح می‌کنند که در این مصوبه نیامده است و این موضوع باعث بد بینی عمومی می‌شود، گلایه داریم.
 
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی تاکید کرد: برخی از افراد دارای تریبون نیز خوراکی را از این منتقدان دریافت می‌کنند و موضع گیری‌هایی را انجام می‌دهند که باعث تخریب ستاد تدبیر می‌شود، این که ما دعوایی را ایجاد و شرایط استان را شرایطی اختلافی قلمداد کنیم، پسندیده نیست، اغفال یک نماینده با دادن اطلاعات غیر دقیق به جز این که شرایط استان را متشنج و دارای اختلافات جلوه دهد به نفع استان نیست و این اختلافات در جذب برخی منابع برای استان اثر دارد.
 

صاحب نظران طرح هایشان را ارائه دهند

 
صادقی اظهار کرد: راجع به این که طرح آینده این منطقه قرار است چه باشد و چه پیوند‌هایی داشته باشد، صاحب نظران می‌توانند طرح هایشان را ارائه کنند و ما هم استقبال می‌کنیم، در خصوص پیگیری‌ها درباره انتقادات در زمینه تغییر مصوبات ستاد اگر مدارکی وجود دارد این مدارک را در اختیار ما قرار دهید تا رسیدگی شود.

او افزود: درباره این که این نقطه قرار است به کوه پارک یا پروژه‌های دیگر تبدیل شود، هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است و اگر در این باره پیشنهادی وجود داشته باشد ما استقبال می‌کنیم و راجع به پیوست ها، چون هنوز طرحی درخصوص این نقطه از شهر ارائه نشده که قرار است چه اتفاقی بیفتد، هنوز دیر نشده است و ما آماده شنیدن طرح‌های مختلف هستیم.



باید طبیعت در کمربند جنوبی تعریف و احیا شود


همتی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به مسائل زیست محیطی کمربند جنوبی و موضع اداره کل محیط زیست استان در قبال ساخت و ساز‌ها، گفت: بر اساس نیاز جامعه، شورای عالی ترافیک تصمیم گرفته این کمربند ایجاد شود، معاون سازمان محیط زیست نیز آن را امضا کرده است، در آن زمان متاسفانه در قوانین کشور مطالعات ارزیابی وجود نداشته، یعنی قانون اجازه داده است کمربند جنوبی بدون مطالعات شروع شود.

او افزود: ما شهرداری را ملزم کردیم که در این زمینه مطالعات زیست محیطی آن را انجام دهد، شهرداری یک مشاور برای کمربند جنوبی گرفت و دانشگاه فردوسی نیز به عنوان ناظر آن انتخاب شد، اما بعدا متوجه شدیم که روند مطالعات خیلی کند بوده و تا کنون نیز این مطالعات به دست ما نرسیده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به این که ارکان حاکمیت در استان تصمیماتی در این زمینه گرفتند و شهرداری هم نمی‌تواند در آن جا به توسعه و ساخت و ساز و برج سازی اقدام کند، به شهردار محترم که خودش یک شهروند مشهدی و دغدغه‌مند در حوزه محیط زیست است، اجازه بدهیم برنامه‌های خود را در راستای حفظ محیط زیست ادامه دهد.

همتی بیان کرد: ما در قبال ساخت و ساز‌های شهری و حفظ محیط زیست وظایفی داریم و اجازه نخواهیم داد جز کاربری که توسط اندیشمندان، خبرگان و متخصصان شهر برای آن تصمیم گرفته شده، در شهر اجرا شود.

او تصریح کرد: کارکرد زیست محیطی کمربند جنوبی از حیز انتفاع خارج شده، خزندگان آن منطقه نابود شده است و چشمه‌ای وجود ندارد، اکنون فقط ما می‌توانیم برنامه زیست محیطی را اجرا کنیم، یعنی باید و نباید‌ها را تایید کنیم، ما از وظایف خود شانه خالی نمی‌کنیم، ستاد تدبیر استان در این زمینه تصمیماتی گرفته است، وقتی آن‌ها تصمیماتی می‌گیرند به صلاح مردم است، بالاخره میلیارد‌ها پول در آن جا هزینه شده است و باید طبیعت را در آن جا تعریف و احیا کنیم.

انتهای پیام//ف. ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.