بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در شهر جهانی گلیم

سرپرست معاونت صنایع دستی استان کرمان از برگزاری آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در سیرجان خبرداد و گفت: شهرستان سیرجان بیش از ۱۷ هزار بافنده گلیم دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، کاظم حسین زاده، سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: آیین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی امروز در شهرستان سیرجان برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۱۸ هزار متر گلیم در شهرستان سیرجان تولید می‌شود، افزود: صادرات گلیم از استان کرمان بیشتر به صورت چمدانی انجام می‌گیرد که باید با ایجاد زنجیره ارزش، شرایط صادرات این محصول را از طریق گمرکات استان فراهم کرد.

حسین زاده با بیان اینکه شهرستان سیرجان بیش از ۱۷ هزار بافنده گلیم دارد، تصریح کرد: دلیلی که سیرجان نام جهانی را به خود اختصاص داده اصالت، تاریخچه و پویایی هنر گلیم بافی این شهر است.

او بیان کرد: برای تکمیل زنجیره تولید گلیم بافی در شهرستان، نیاز به سرمایه گذاری در خصوص ایجاد کارگاه‌های تولیدی ریسندگی و رنگرزی و همچنین کارگاه‌های خدمات پس از تولید (شستشو، کز دادن، دوگره کردن، دارکشی، چرم زنی و...) داریم.

حسین زاده به آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع دستی که به مناسبت این هفته و تجلیل از پیشکسوتان و فعالان این حوزه برگزار می‌شود، افزود: با توجه به اینکه شهر سیرجان در سال ۹۶ به عنوان اولین شهر جهانی گلیم در شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید، هرساله در هفته صنایع دستی برنامه‌های متنوعی در آن برگزار می‌شود.

او به برنامه‌های این آیین که با همکاری باشگاه فرهنگی و ورزشی گل گهر و دبیرخانه شهر جهانی گلیم برگزار می‌شود، اشاره و بیان کرد: اهدا و ارسال پیراهن باشگاه گل‌گهر برای مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که عنوان شهر جهانی گلیم بر روی آن نقش بسته است، تجلیل از بافندگان نمونه شهر سیرجان و امضای تفاهم نامه همکاری بین باشگاه گل گهر و دبیرخانه شهر جهانی گلیم و ... از مهم‌ترین برنامه‌های آیین مذکور خواهد بود.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار