خرید از فروشگاه‌های اینترنتی به دلیل غیرحضوری بودن آن همواره مشکلاتی را بر سر راه خریداران قرار می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پیشرفت فناوری در جهان و ایران باعث شده است که استفاده از اینترنت اهمیت ویژه‌ای در زندگی مردم داشته باشد و به جنبه‌های بسیار زیادی از زندگی نفوذ کند به طوری که امروزه زندگی کردن بدون استفاده از اینترنت و امکانات موجود در این فضا برای انسان سخت است. این روزها شیوع ویروس کرونا در جهان و تعطیلی مراکز مختلف کشور‌های جهان، به تاثیر فناوری اطلاعات و استفاده از اینترنت در زندگی افراد دامن زده و حتی بخش‌هایی از فعالیت‌های انسان که ارتباط کمتری با این فناوری داشتند را به شدت به خود محتاج کرد.


بیشتر بخوانید


یکی از جنبه‌های زندگی مردم که اینترنت و فناوری اطلاعات تاثیر شایانی بر آن داشت، خرید کردن بود؛ در گذشته امکان خرید کردن برای افراد عادی بیشتر در شهر و استان محل سکونت خودشان میسر بود، اما با افزایش سطح دسترسی‌ها و از بین رفتن بسیاری از محدودیت‌ها در فضای مجازی، امروزه خرید کردن از هر شهر یا استانی در سر تا سر یک کشور و حتی خارج از کشور به وسیله اینترنت به راحتی امکان پذیر است.

در همین راستا مشاغل جدیدی برای معرفی بهتر کالا‌ها به مردم و همچنین سهولت بیشتر در انجام فرایند خرید اینترنتی با عنوان «فروشگاه‌های اینترنتی» پدید آمده و به خاطر خدماتی که ارائه می‌دادند بسیار مورد استقبال طرفداران این سبک از خرید قرار گرفتند.

مشکلات موجود در فرایند خرید اینترنتی خود را از طریق باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کنید

فروشگاه‌های اینترنتی به دو نوع فروشگاه کالا‌های فیزیکی و فروشگاه کالا‌های دیجیتال تقسیم می‌شوند؛ فروشگاه کالا‌های فیزیکی فروشگاه‌هایی هستند که کالا‌های ملموس مانند تلفن همراه، رایانه شخصی، لباس و... را به فروش می‌رسانند، این فروشگاه‌ها معمولا سفارش مشتریان خود را ثبت کرده و کارمندان آن‌ها محصول مورد نظر خریدار را برای او آماده‌سازی و ارسال می‌کنند. فروشگاه کالا‌های دیجیتال یا مجازی نیز به فروشگاه‌هایی گفته می‌شود که کاربر پس از اضافه کردن محصولات مجازی مورد نظر خود که فقط امکان دانلود شدن داشته و ملموس نیستند مانند تصاویر، فایل‌های صوتی و نرم‌افزار‌ها به سبد خرید خود، هزینه این محصولات را پرداخت کرده، به فروشگاه مورد نظر بر می‌گردد و فایل خریداری شده را دریافت می‌کند.

پرداخت هزینه هر محصول وابسته به شرایط فروشگاه‌های اینترنتی ممکن است به صورت آنلاین و یا پرداخت در محل انجام گیرد که در روش پرداخت در محل خریدار پس از دریافت محصول در مکان مورد نظر خود، هزینه آن را پرداخت می‌کند که نسبت به روش دوم در بین کاربران خرید اینترنتی پر طرفدارتر است. روش پرداخت آنلاین نیز به صورت اینترنتی و از طریق درگاه پرداخت بانک‌ها انجام می‌گیرد.

کاهش ترافیک، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، حذف مراجعه حضوری به فروشگاه، دسترسی به توضیحات جامع و کامل محصولات، ثبت سفارش در مدت زمان کوتاه، نیاز نداشتن به حمل و نقل کالای خریداری شده، تحویل کالا در محل مورد نظر، ضمانت تعویض کالا در برخی فروشگاه‌های اینترنتی و امکان پرداخت هزینه در محل پس از تحویل محصول از جمله مزایای خرید اینترنتی برای کاربران به شمار می‌روند.

امروزه محدودیت‌های مختلف مانند محدودیت زمانی و ترافیک‌های سنگین به ویژه در سطح کلان‌شهر‌ها باعث شده است که مردم خرید کالا‌های روزمره و پرکاربرد مانند مواد غذایی خود را نیز از راه خرید اینترنتی تامین کنند و هرروز امکانات جدیدی به نرم‌افزار‌های این حوزه برای رفاه هرچه بیشتر مردم افزوده می‌شود.

مشکلات موجود در فرایند خرید اینترنتی خود را از طریق باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کنید

علاوه بر فروشگاه‌های اینترنتی یک سویه، که کالا‌هایی را از سوی تامین کننده و فروشنده به خریدار معرفی می‌کند و پس از بازخورد خوبی که فعالیت چنین فروشگاه‌هایی در فضای مجازی داشت، ظرفیت‌های جدیدی به این پیشرفت فناورانه افزوده شد.

راه اندازی سکو‌های ارتباطی دو سویه بین کاربران با امکان برقراری ارتباط بیشتر به مخاطبان این فرصت را می‌داد که هرفرد کالای مورد نظر خود را در فضایی برای دیگران به اشتراک گذاشته و اطلاعات کالایی که در معرض فروش گذاشته اند را ارائه دهند.

چنین فضایی به خریداران نیز این امکان را می‌دهد که کالای مورد نظر خود را به سادگی از طریق جست و جو پیدا کرده و آن را به صورت دست دوم از فروشنده آن خریداری کنند؛ این ظرفیت که بر بستر نرم‌افزار‌هایی همچون «دیوار» و «شیپور» ارائه می‌شد فارغ از محدودیت مکانی امکان خرید و فروش مجازی را بین کاربران فراهم می‌کند.

مشکلات موجود در فرایند خرید اینترنتی خود را از طریق باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری کنید

در پی استقبال کاربران از چنین ظرفیت‌هایی در فضای مجازی، برخی مشکلات و خلا‌هایی در خدمات رسانی این فروشگاه‌ها از سوی خریداران مطرح شد که بخشی از آن‌ها توسط باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری و ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از پربحث‌ترین معضلاتی که در خرید بر بستر اینترنت و در فضای مجازی از سوی کاربران مطرح شده بود، تفاوت قیمت‌های بسیار زیاد در کالای یکسان توسط فروشگاه‌های اینترنتی متفاوت بود که پس از پیگیری‌های فراوان، دلیل اصلی این تفاوت قیمت، تعیین آن بر اساس نظر تامین کنندگان و خواست آن‌ها عنوان شد. تفاوت سفارش ثبت شده با کالای ارسال شده برای خریدار نیز از جمله مشکلاتی بود که از سوی کاربران فروشگاه‌های اینترنتی ثبت شده بود.

با توجه به اینکه امروزه خرید‌های اینترنتی تامین کننده بخش زیادی از نیاز‌های مردم هستند و اقشار مختلف جامعه از خرید بر بستر اینترنت استقبال می‌کنند، حل مشکلات موجود در این زمینه نیز تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و فعالان این حوزه شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد تا فرصتی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده و از آن‌ها بخواهد تا با ثبت نظر در بخش انتهایی این گزارش، مهم‌ترین مشکلات و معضلات موجود در زمینه خرید و فروش‌های اینترنتی در نرم‌افزار‌های خرید و فروش و یا فروشگاه‌های اینترنتی را ارائه دهند. این کار باعث می‌شود تا مشکلات موجود در این زمینه پیگیری و برای رفع و رجوع آن‌ها پیگیری شود.

گزارش از عطیه طالبپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملیکا
۱۴:۰۵ ۲۶ تير ۱۴۰۱
سلام .
من کارت اعتباری آزمون علوم ورزشی روخرید کردم به مبلغ (105000)تومان اما متاسفانه میگن که ثبت نشده اگر میشه دراین زمینه همکاری لازم را مبذول بفرمایید.چون نمیتونم دومرتبه این مبلغ رو پرداخت کنم چونکه هزینه معاینه پزشکی هم مونده.
Iran (Islamic Republic of)
پاشایی
۱۹:۳۹ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱
چند وقت پیش از یک فروشگاه به نام کالا برد kalabord یک چادر خرید کردم پول پرداخت کردم چند هفته بعد تماس گرفتم و جویای سفارش خود شدم که گفتن پست ارسال نمی کنه و باشه و از این حرفا وقتی چند روز پشت سر هم تماس گرفتم یک کد پیگیری پستی جعلی بهم دادن بعد از چند روز با استعلام از پست جریان جعلی بودن را متوجه شدم ودوباره تماس گرفتم سرتان را درد نیاورم فروسگاه پول را خورد وی اب هم روش مواظب این فروشگاهها باشید و قبل از خرید اعتبار ان را پرسو جو کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۲۲ دی ۱۴۰۰
سلام بامن تماس گرفتن که اگه فلان محصول رو خریداری کنی برنده ماشین میشی ماهم خریدیم پول عمل گشای مادرم رو
Iran (Islamic Republic of)
مهدیزاده
۱۸:۲۱ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
از فروشگاه با نام‌بایا با آدرسhttps://www.baya.ir/ بعد از استعلام موجودی خرید کردم بعد از دوروز گفتن قیمت بالا رفته و نمیتونن ارسال داشته باشن و من باید انصراف بدم که وجه پرداختی رو پس بدن کلی فرم و بازی گفتن ثبت شد تا ۷۲ ساعت برمیگرددنن ۷روز گذشته و هنوز وجه برگردانده نشده لازم به ذکر هست کالای خریداری شده کپسول اکسیژن بوده و بارها گفتم مریض دارم باید کپسول بخرم ولی هیچ کاری نکردم بیخود پول رو ۷ روزه گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
صبراله حمیدیان
۲۲:۴۳ ۲۰ فروردين ۱۴۰۰
سلام .چند روزی هست که از سایتها یا نرم افزارهای مختلف میخوام خرید اینترنی کنم انجام نمیشه .مشکل چیه ؟لطفا اطلاع رسانی کنید .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۰۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
کلاخوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۸ خرداد ۱۳۹۹
به دلیل این که همه از فروشگاه اینترنتی دیجی کالا ناراضی هستند لطفا از طرف مسئولین مربوطه و سازمان بازرسی کشور ی جریمه و تعطیل شود تا تلافی این همه فروش کالای بی کیفیت و تقلبی و علاف کردن مشتری و گرانفروشی و بدرفتاری کارکنان با خریدار و سرکار گذاشتن خریدار و .... در بیاید . چرا مسئولین پیگیری نمی کنند ؟
United Arab Emirates
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام
ما کاربران ایرانی با یک بار خرید از سایت های اینترنتی هم اطلاعات تماس خود را به آنها داده ایم هم شماره تماس و اطلاعات شناسنامه ای را
لذا چون راهی برای حذف حساب پس از استفاده نیست این نگرانی را همواره داریم که این سایت ها هک شده و اطلاعاتمان در اینترنت منتشر شود لطفا پیگیری کنید از مجلس که موضوع اختیار حذف حساب کاربری به بخشی اجباری برای همه سایت ها تبدیل شود!
Iran (Islamic Republic of)
نقی لو
۱۳:۴۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام.
من یه گوشی موبایل از سایت دیجی کالا خریداری کردم متاسفانه وقتی به دستم رسید دیدم که مشکل خودتاچی شدید داره وقتی پس فرستادمش به علل مختلف پس فرستادن و من ناچارا به شرکت گارانتی اش بردم با یه بررسی اولیه متوجه شدن که کالا تقلبی بوده و گوشی اکبند,نیست در همین بازه یه هفته ای قیمت گوشی من یه میلیون افزایش داشت ولی سایت مذکور علی رغم پیگیری های فراوان نه گوشی جدی و سالم تحویل من داد و گفت که متاسفانه توی سایت از کالای شما موجود نیست و نه مابه التفاوت این افزایش قیمت رو تحویل من داد,و این در حالی بود که کالا تحویلی من هم تقلبی بود و من کاملا اتفاقی متوجه شدم و چه بسا مواردی رخ میده که شخصی اصلا متوجه نمیشه. من طبق پیگیری ها و صحبت با وکیل متوجه شدم که این سایت قانون حمایت از مصرف کننده رو که میگه بایستی در این شرایط فروشنده ضرر مصرف کننده رو متقبل بشه زیر پا میزاره و مدعی است که این قانون توی سایت ما نیست. من با تعزیرات هم شکایت کردم ولی متاسفانه به دلیل انبوه شکایت ها هنوز بعد,دو ماه نوبت من نشده و از طرفی سایت نماد اعتبار الکترونیکی هم پاسخ صحیحی به من نداد و به یک پرسش و پاسخ کوتاه قناعت کرد. به نظر می اید که تمامی سایت ها بایستی قانون حمایت از مصرف کننده به عنوان بیس قوانین شان باشه و نه این که قانونی وضع کند که قانون حمایت از مصرف کننده را رعایت نمیکنیم و پس از تماس مشتری هم ادعا کنه این جز قوانینومن نیست. من پیگیری های زیادی انجام دادم و جواب نگرفتم
ممنون میشم شما پیگیر این تخلف باشید چه بسا اشخاص زیادی که شرایط این پیگیری را ندارند و ناچار از حق خود میگذرند. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
فریبرز
۲۳:۴۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
منکه به خرید از سایت های اینترنتی اطمینان ندارم
Turkiye
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
سلام.بنده درتاریخ۹۸/۸/۴تعداد۲۰عددکابل شارژبامدلDG925WUZ فست شارژسفارش دادم چندروزبعدجنس راتحویل گرفتم..وناباورانه وقتی ازبسته خارج کردم دیدم. کابل غیرفست وآشغال رارویش سلفون کشیده ولیبل DG925WUZچسبانده وفرستاده اندبامدلCBW4UA که اصلا کارآیی نداردبیش لز۷ماهه وبیشترلز۲۰مرتبه جه تلفنی ..پیامکی..ایمیلی..تقاضاورده ام کابل خریداری مراآورده واین آشغال راببرید هربارجواب داده اند درحال بررسی است هنوزم دارندبررسی میکنند. باتوجه به اینکه گفتم مرجوع نمیکنم وتعویض کنید.مامورشان رافرستاده انددرب منزل که کابل بده ببرم وپول آنرا پس ازمدتی واریزخواهندکرد.الان هم مدت ۲ماهه دیگه جواب نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۲۲:۳۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
حساب کاربریم توی دیجیکالا بالای 600 امتیاز دیجی کلاب هستش که ناگهان مسدودش کردن!! با پشتیبانی تماس میگیرم میگه ما کسیو بلاک نمیکنیم !! یعنی دروغ تو روز روشن!!!
واقعا نمیدونم به کی شکایت بکنم از دست این سایت کلاهبردار؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
من از فروشگاه دیجی کالا واقعا راضی نیستم چون وسیله ی الکترونیکی را با گرفتن وام خریدم ولی هم نقص فنی داشت و عوض نکرد چون در کارتونش را باز کرده بودم و کشید به گارانتی و یک سال رفت وآمد و آخرش هم شد مثل وسیله دست دوم و عیبش برطرف نشد و حتی وسیله جانبی داخل کارتون را قبل از ارسال و خرید برداشته بودند و بعدا قبول هم نکردند که جای آن در کارتن خالی هست من که نمیگذرم خیلی هزینه رفت و آمد کردم و پولم هدر رفت بخدا واگذارشان کردم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
مشکل همینیه که همه دارین مینویسین و متوجهش نمیشین
همه از یه سایت خرید میکنیم
اگه رقیب درخوری بود کسب و کارها بیشتر هوای مشتریشونو داشتن
اگرچه همین الانشم ما جوونا ثابت کردیم اگه چوب لای چرخمون نکنن از پیرمردایی که دارن ما رو مثلا میگردونن، سه هیچ جلوییم :)
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۹:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
با سلام فروشگاه های اینترنتی هیچ ناظری رو بالا سرشان ندارن .هیچ کس تعداد کالاهای موجود انبارشون رو نمی دونه تو مواقع بحران کالاهای حساس رو سریع از دسترس خارج میکنند بعد قطره چکانی با چند برابر قیمت می فروشند.قیمت ها را تو همین قضیه بحرانی کرونا از رو کالا ها برداشتند و همه گزینه تماس بگیرید رو فعال کردند . کجای دنیا این روال هست کلا کلاهبرداری شیکی انجام میدن با کمک وزارت ارتباطات چون مثل کشورهای دیگه نمیاد قانون فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی رو تدوین کنه و این شرکت ها رو موظف به رعایت این قوانین کنه و عملا از موجودی انارها و اصلا واقعا برخی ها سایت های دلالی هستند نه فروشگاه آنلاین
۱۲۳۴
آخرین اخبار