روسیه طرح آمریکا برای فروش پهپاد‌های سنگین نظامی را محکوم کرد

وزارت خارجه روسیه تلاش آمریکا برای برداشتن محدودیت‌های فروش پهپاد‌های سنگین نظامی را ضربه‌ای به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه روسیه اقدام آمریکا برای برداشتن محدودیت فروش هواپیما‌های بدون سرنشین نظامی را ضربه‌ای مهلک به پیمان کنترل تسلیحاتی ۱۹۸۷ توصیف کرد.

وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه ضمن ابراز نگرانی نسبت به برداشتن محدودیت‌های مربوط به استفاده از پهپاد‌های سنگین جنگی، این اقدام آمریکا را ضربه جدی به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد دانست.

سه مقام صنعت دفاعی و یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز اعلام کردند دولت دونالد ترامپ قصد دارد قرارداد‌های نظامی خود با ۳۴ کشور را مورد بازبینی قرار دهد تا بدین طریق پیمانکاران دفاعی آمریکا بتوانند پهپاد‌های بیشتری را در اختیار کشور‌های مختلف قرار دهند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه با اعلام این خبر نوشت این بازنگری در سیاست‌های دفاعی واشنگتن، می‌تواند زمینه ساز فروش پهپاد‌های نظامی آمریکا به کشور‌هایی باشد، که بر مبنای نظام کنترل فناوری موشکی از دستیابی به چنین تسلیحاتی منع بوده‌اند.

اوایل سال میلادی گذشته آمریکا اعلام کرد این کشور تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. در دوم فوریه همان سال نیز رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام واشنگتن تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار