در برنامه پایش مطرح شد؛

لزوم اصلاح فرآیندهای مالیاتی/ جای خالی مالیات بر مجموع درآمد در کشور

یک کارشناس اقتصادی گفت: یکی از پایه های مالیاتی مهم که در کشور ما وجود ندارد مالیات بر مجموع درآمدهاست.

به گزارش  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امشب در برنامه پایش به لزوم اصلاح فرآیندهای مالیاتی و نقش آن در کاهش کسری بودجه دولت با حضور هادی ترابی فر، کارشناس امور مالیاتی، پرداخته شد.

این کارشناس  مالیاتی تصریح کرد: شاخصی با نام مالیات بر درآمد ناخالص وجود دارد که در کشورهای مختلف اجرا می شود .در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ نرخ درآمد ناخالص ملی در کشور ایسلند ، دانمارک و فرانسه تا ۵۰ درصد رسید.

وی بیان کرد : در این میان کمترین رقم مربوط به کشور مکزیک با درآمد ناخالص ملی حدود ۱۵درصد بود . اگر بخواهیم این شاخص را در کشور خودمان مقایسه کنیم باید بگوییم از سال ۱۹۷۲ تا ۲۰۱۹ این رقم از ۴ تا ۱۰ درصد متغیر بوده است.

ترابی فر تصریح کرد:شاخص تولید ناخالص ملی در کشور ما از سال ۲۰۱۸ به بعد به ۶ تا ۷.۵ درصد رسید.

این کارشناس اقتصادی در خصوص اینکه فقط ۱۰ درصد از مردم جامعه مالیات می دهند و کارمندان،معلمان و کارگران  بار بقیه را به دوش می کشند گفت:این مسئله درست است که میزان تولید ناخالص ملی در کشور ما نسبت به کشور های دیگر پایین است اما در بقیه کشور ها مالیات های دولت های محلی با این شاخص حساب می شود و میزان تولید ناخالص ملی در این کشورها بالا می رود.

وی به مالیات شرکت ها در کشور های مختلف اشاره کرد و گفت:سهم مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در کشور های امریکا، انگلیس ، آلمان،نروژ، دانمارک و ایران بسیار متفاوت است .در تمام این کشورها درآمد اشخاص حقیقی بسیار بالاست اما در ایران به ۱۴ درصد می رسد.

ترابی فر در خصوص مالیات بر سود شرکت ها بیان کرد: در کشورهای مختلف مالیات بر سود کشورها رقم پایینی است که در ایران حدود ۳۷ درصد است و کاملا برعکس عملکرد سایر کشورهاست . یکی از علت های آن این است که بخش عمده ای از درآمد های مالیاتی افراد مربوط به مالیات بر درآمد نیست و به مالیات بر ارزش افزوده برمی گردد.

این کارشناس مالیاتی اظهار کرد: سالهاست مالیات ارزش بر افزوده در کشور ما در حال سبقت گرفتن از مالیات بر درآمد افراد است . یکی از پایه های مالیاتی که در کشور ما وجود ندارد و در کشور های دیگر حتی کشور های ضعیف مانند عراق و یمن اجرا می شود، مالیات بر مجموع درآمدهاست.

وی ادامه داد: مالیات بر مجموع درآمدها یعنی جمع درآمد هر فرد و در نهایت کسر مالیات بر درآمد نهایی او. این روش کمک شایانی به قشر کم درآمد می کند زیرا هزینه های قابل قبول در آن تعریف می شود (هزینه های قابل قبول به هزینه های درمان ، آموزش و .... می گویند).

این کارشناس اقتصادی گفت: وقتی برای مجموع درآمد ها مالیات در نظر گرفته شود از این طریق می توان درآمد خانوارها را شناسایی کرد به همین ترتیب نظام یارانه ای در کشور متحول می شود.

ترابی فر تصریح کرد:مسئله خود اظهاری نسبت به درآمد هر فرد مدتهاست در کشور های مختلف حل شده و نیاز است در کشور ما به این مسئله توجه ویژه ای شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار