زخم کهنه‌ای که هرازگاهی سر باز می‌کند؛

تشدید تنش‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره ‌باغ

اخیرا جمهوری آذربایجان و ارمنستان با آتش توپخانه به نبرد با یکدیگر پرداخته و حالت جنگی میان دو کشور تشدید شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، تشدید تنش و درگیری بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان، نگرانی‌های بین‌المللی را افزایش داده است.

فضای بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان بسیار پرتنش شده است. این شبکه می‌افزاید از روز یکشنبه دو کشور با آتش توپخانه به نبرد و رویارویی با یکدیگر پرداخته و حالت جنگی میان دو کشور تشدید شده است و دو طرف یکدیگر را به آغاز درگیری و تجاوز به خاک هم متهم می‌کنند.

در این درگیری‌ها دستکم ۱۶ تن از هر دو طرف جان باخته‌اند. اتحادیه اروپا و سازمان ملل، ضمن دعوت دو کشور به خویشتنداری، خواهان برقراری فوری آتش‌بس میان طرفین شدند. خبرنگار فرانس ۲۴ اظهار داشت «روز سه شنبه، ارمنستان نیرو‌های نظامی آذربایجان را متهم کرد که شهروندان غیرنظامی این کشور را در مناطق مرزی هدف قرار داده است. حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی نیز خساراتی وارد کرده است.» آرتسرون هُوانیسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان در کنفرانسی مطبوعاتی گفت «شهروندان غیرنظامی مورد هدف قرار گرفته‌اند. خوشبختانه در میان شهروندان، کشته‌ای نداشته‌ایم.»

دو کشور بیش از ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک در منطقه مورد نزاع قره باغ دارند. منطقه قره باغ که به عنوان منطقه متعلق به آذربایجان شناخته می‌شود، اکثر ساکنانش ارمنی هستند و با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، این منطقه با حمایت ارمنستان اعلام استقلال و خودمختاری کرد. این اعلام خودمختاری، آغازی برای شروع جنگ و درگیری با جمهوری آذربایجان بود که تا زمان برقراری آتش بس در سال ۱۹۹۴ میلادی، ۳۰ هزار کشته بر جای گذاشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خدا رحم كنه
فكر كنم بايد خودمونو براي ريختن مليونها پناهنده آماده كنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۶ تير ۱۳۹۹
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۵ ۲۶ تير ۱۳۹۹
آذربایجان یک کشور طرفدار اسرائیل است که میخواهد در منطقه شمال ایران جنگ و درگیری ایجاد کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
آذربایجان یک کشور مسلمان است
آخرین اخبار