چه راهکار‌هایی برای عملکرد بهتر در زمان کنکور وجود دارد؟

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شهیدچمران اهواز گفت: یکی از عواملی که موجب ایجاد استرس هنگام کنکور و امتحان می‌شود "عدم مدیریت زمان" است که داوطلبان برای حل این مشکل می‌توانند از تکنیک‌های برنامه ریزی و مدیریت زمان استفاده کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فرخنده دنیوی‌زاده، با بیان این که در هر دوره‌ای از زندگی، گذراندن امتحان می‌تواند موجب بروز استرس شود، اظهارکرد: داشتن مقداری اضطراب برای موفقیت در مطالعه و امتحان لازم است، چرا که بر کوشش و تلاش فرد می‌افزاید، اما آنچه که مهم است، انجام دادن تکنیک‌هایی است که می‌توانند تا حد زیادی استرس را کنترل کنند.

غلبه بر استرس یعنی انسان بتواند مشکل خود را با بینش صحیح تحت تسلط خود درآورد، ولی مشکل زمانی برای فرد به وجود می‌آید که استرس از حد طبیعی خارج شده و باعث کاهش عملکرد وی شود.

وی در ادامه با اشاره به علائم استرس در افراد افزود: این علائم در برگیرنده مجموعه‌ای از علائم فیزیکی، رفتاری، شناختی و هیجانی است. از علائم اصلی اضطراب نیز می‌توان به افزایش ضربان قلب، خشک شدن دهان، دل پیچه و تهوع، اعتماد به نفس پایین، خشم، احساس بیچارگی، ناتوانی در تغییر موقعیت، افسردگی، گفت‌وگوی منفی، ناتوانی در تمرکز، پرش و تشویش افکار، بی‌قراری و ... در داوطلب اشاره کرد.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز تاکید کرد: از جمله علل ایجاد کننده استرس هنگام آزمون می‌توان به چند مورد اشاره کرد؛ ترس از شکست و به دست نیاوردن نتیجه مطلوب، آماده نبودن داوطلب برای آزمون، تجربه عملکرد ضعیف در امتحانات قبلی و تجربه‌های مشابه می‌توانند در داوطلب استرس ایجاد کنند.


بیشتر بخوانید


این مشاور در ادامه با بیان علل متفاوت ایجاد کننده اضطراب نیز گفت: یکی از عوامل اصلی به وجود آورنده استرس و اضطراب در دواطلبان، انتظارات بیش از حد والدین، سرزنش کردن، مقایسه کردن با دیگران و... است. همچنین عوامل فیزیولوژیک مثل هورمون استرس که در عملکرد بخش‌هایی از مغز که مسئول تمرکز و یاددآوری هستند، تاثیرگزار بوده و موجب ایجاد واکنش‌های اضطرابی می‌شوند.

دنیوی زاده در پاسخ به اینکه چه راهکار‌هایی برای عملکرد بهتر در زمان کنکور وجود دارد؟ عنوان کرد: یکی از عواملی که موجب ایجاد استرس در هنگام کنکور و امتحان می‌شود "عدم مدیریت زمان" است و داوطلبان برای حل این مشکل می‌توانند از تکنیک‌های برنامه ریزی و مدیریت زمان استفاده کنند. همچنین برای داشتن برنامه صحیح جهت مطالعه باید به اندازه کافی استراحت کنند و به این منظور باید بین زمان‌های مطالعه، فواصل کوتاهی برای استراحت در نظر گرفته شود. به عنوان مثال پس از یک ساعت مطالعه ۱۰ دقیقه استراحت داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تکنیک‌های مطالعه بهتر، ادامه داد: کسب مهارت‌های مطالعه مانند خلاصه نویسی، کدگذاری نکات مهم و بلندخوانی نکات مهم می‌توانند اثر مثبتی بر کیفیت مطالعه داشته باشند. داوطلبان توجه کنند که خواب کافی داشته باشند و به این منظور برنامه‌ای منظم در نظر گیرند که در آن ساعات خواب و بیداری مشخص باشد. دور کردن تلفن همراه، دوستانی که موجب افزایش اضطراب می‌شوند و محدود کردن موضوعاتی که موجب حواس پرتی می‌شوند نیز می‌تواند موثر باشد.

این مشاور در پایان با اشاره به اهمیت تغذیه مناسب، گفت: توصیه می‌شود که داوطلبان ورزش را به صورت روزانه در برنامه خود بگنجانند و به صورت مرتب آب بنوشند. همچنین همواره با خود جملات مثبت را تکرار و به خود توانمندی‌ها و موفقیت‌های گذشته را یاددآوری کنند. همواره نیز اهداف تحصیلی را در نظر گیرند و به نسبی بودن (مطلق نبودن) آمادگی همه شرکت کنندگان در کنکور باور داشته باشند. همچنین توجه کنند که زندگی بدون چالش مانند مزرعه بدون حاصل است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب ها: کنکور ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار