مقامات انگلیس از احتمال واکنش پکن به اقدامات ضد چینی این کشور نگرانند

اقدامات ضد چینیِ لندن که زیر فشار و اجبار آمریکا شکل گرفته، انگلیس را عملا و با شدت بیشتری وارد جبهه جنگ سرد واشنگتن با پکن کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه دیلی میل، در پی اقدامات اخیر انگلیس علیه چین، اکنون تهدید‌های مقامات چینی، به نگرانی مقامات انگلیسی منجر شده است.

اقدامات ضد چینی لندن که به گفته شماری از کارشناسان انگلیسی زیر فشار و اجبار آمریکا شکل گرفته و تشدید حملات لفظی لندن ضد پکن همزمان با سفر مایک پمپئو به انگلیس این کشور را عملا و با شدت بیشتری وارد جبهه جنگ سرد آمریکا با چین کرده است. پس از لغو قرارداد ایجاد نسل پنجم شبکه‌های ارتباطاتی انگلیس موسوم به فایو جی با شرکت چینی هواوی، لندن با لغو قرارداد استرداد مجرمان گامی دیگر علیه چین برداشت و اعلام کرد توافق استرداد مجرمان با هنگ کنگ فورا و به صورت کامل معلق شده است.

روزنامه دیلی میل در این باره نوشت: اکنون چین تهدید می‌کند اگر انگلیس به اقدامات تحریک کننده خود علیه چین ادامه دهد، شرکت‌های انگلیسی از جمله بانک اچ اس بی سی (HSBC) و خودروسازی جگوار لند روور (Jaguar Land Rover)، در معرض تحریم قرار خواهند گرفت. به نوشته دیلی میل، پیش از این مقامات چین هشدار داده بودند انگلیس، از پیامد‌های اقداماتش علیه چین، رنج خواهد برد.

روزنامه سان نیز در این باره نوشت: بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، با دومینیک راب (Dominic Raab)، وزیر خارجه این کشور، بر سر تحریم بیش‌تر شرکت‌های چینی، اختلاف دارد، زیرا نخست وزیر معتقد است ادامه این اقدامات علیه چین، به جنگ تجاری منجر خواهد شد. به نوشته سان، بوریس جانسون نگران است پیروی لندن از چین ستیزی روزافزون آمریکا، به عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی انگلیس، پس از پایان همه گیری کرونا منجر شود. این روزنامه نوشت وزیر خارجه آمریکا در سفر به لندن، دولت انگلیس را ترغیب می‌کند تا شرکت‌های چینی بیش تری، از جمله شرکت تیک توک (TikTok) را تحریم کند.

در نشست خبری مشترک وزرای خارجه آمریکا و انگلیس در لندن که دیروز برگزار شد، مایک پمپئو، از اقدامات انگلیس علیه چین، تمجید کرد و آن‌ها را گام‌هایی در مسیر درست نامید. وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد در صدد است ائتلافی متشکل از کشور‌های جهان را علیه چین راه بیندازد. به نوشته روزنامه سان، در نشست مایک پمپئو با شماری از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار در مجلس انگلیس نیز وزیر خارجه آمریکا، گسترش تحریم‌ها علیه چین را خواستار شد که با استقبال نمایندگان این حزب روبه‌رو شده است.

اکنون شمار زیادی از فعالان اقتصادی نگرانند تیرگی بیشتر روابط چین با انگلیس که اقتصادش از دو چالش برگزیت و کرونا آسیب دیده با چالش سوم کاهش سرمایه گذاری و اقدامات تلافی جویانه چین مواجه شود که در این صورت عمق مشکلات اقتصادی این کشور بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار