برگزاری کار گروه تخصصی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان شبستر

کار گروه تخصصی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان شبستر با حضور مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان شرقی در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد.

برگزاری کار گروه تخصصی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان شبستربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،احمد حمزه زاده مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان شبستر به توسعه و حفظ صنایع‌دستی شهرستان شبستر تأکید کرد و گفت: با توجه به اینکه شهرستان شبستر و مخصوصا شهر کوزه کنان دارای هنرمندان فعالی در حوزه صنایع‌دستی است، لذا لازم است تا با گسترش و تسهیل آموزش‌های صنایع‌دستی زمینه فعالیت بیشتر هنرمندان این منطقه فراهم شود.

او  ضمن اشاره به صدور مجوز برای ۲۳۰ اقامتگاه بوم گردی در استان در ۲ سال گذشته گفت: توسعه گردشگری روستایی و افزایش اقامتگاه‌های بوم‌گردی از اهداف مهم ما است.

او  افزود: در بحث تبلیغات و بازاریابی ضعف‌های استان و شهرستان‌ها در خصوص معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در استان بررسی شده است و در همین راستا با تعدادی از شبکه‌های ملی و بین المللی رایزنی شده تا فیلم‌های مستند و فاخر تهیه و پخش شود.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: در حوزه دیجیتال مارکتینگ با محوریت فضای مجازی کار‌های خوبی انجام شده و در حال تولید فیلم‌های موشن گرافیک هستیم تا در سطح فضای مجازی معرفی کنیم.

حمزه زادهگفت: ایجاد بازار اینترنتی صنایع دستی در استان هم در حال راه اندازیست و تمام کسانی که مجوز فعالیت از اداره میراث گرفته اند میتوانند در غرفه‌های این بازار فعالیت کنند.

او گفت: دو شهر شهرستان شبستر در استان آذربایجان شرقی در خصوص بافت تاریخی و فرسوده بازنگری شده، و بافت تاریخی شهر شبستر برخی موارد که ایراد داشتند با تامین اعتبار شهرداری درصدد حل مشکلات طرح هادی و بافت تاریخی هستیم.

او  افزود: در عرض دو سال گذشته ۲۵۰ مجوز بوم گردی در استان صادر شده است، ولی در شهرستان شبستر متاسفانه در این حوزه هیچ مجوزی صادر نشده است و استقبال خوبی نشده، ولی با وجود ابنا تاریخی کثیر، این ظرفیت در این شهرستان وجود دارد که با همکاری شهرداری‌ها بدون دریافت عوارض و هزینه این کاربری‌ها تغییر پیدا کند و در حوزه بوم گردی فعالیت کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تمامی بنا‌های تاریخی ثبت شده تاریخی و ملی در اختیار دستگاه‌های اجرایی طبق ابلاغ رئیس جمهور باید توسط همان دستگاه نگهداری و مرمت انجام گیرد و همه این دستگاه‌ها ملزم شده اند در ابتدای سال در بودجه خود این موضوع را مد نظر بگیرند.

حمزه زاده گفت: آثار تاریخی شهر کوزه کنان نیاز به کاوش‌های باستان شناسی است و هزینه‌های این کار از محل اعتبارات شهرستان انجام می‌شود و ما آماده گرفتن مجوز از مرکز پژوهش‌های باستان شناسی کشور هستیم.

او افزود: در منطقه گردشگری قره کهریز اعتباراتی برای نگهداری و بازسازی مجدد در آن محل اختصاص داده شده، ولی اداره میراث نمی‌تواند در آن محل تصدی گری کند و باید مالکیت اراضی آن مشخص و به سرمایه گذاری خصوصی داده شود تا در این محل فعالیت کنند.

او  افزود: برخی شهر‌های ملی در ایران در بحث صنایع دستی مطرح و ثبت می‌شوند و شهر کوزه کنان با وجود ظرفیت بسیار بالای صنایع دستی میتواند در سال آینده با تکمیل اسناد به عنوان شهر ملی صنایع دستی مطرح و ثبت شود.

او  گفت: در شهر‌ها و روستا‌های شهرستان شبستر که آثار تاریخی زیاد است درصدد هستیم انجمن‌های میراث فرهنگی تشکیل شود و در همین راستا تبدیل یک مدرسه تاریخی در بنیس به موزه به نام خیرین، عرفا، شعرا در دستور کار قرار دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان گفت: ورود خیرین در قالب انجمن خیرین میراث فرهنگی اتفاق میمونی است و در سطح کشور اولین بار است که در شهرستان شبستر اتفاق می‌افتد.

حمزه زاده افزود: همان طور که در حوزه‌های آموزشی خیرین ورود بسیار خوبی داشتند در حوزه میراث فرهنگی هم حتما موثمر ثمر خواهند بود.
او با اشاره به احداث موزه علوم و فنون دریایی بندر شرفخانه در طی ۲ سال گذشته گفت: کار بسیار فاخری در این موزه توسط سرمایه گذار انجام شده است و مجوز آن از وزارت صادر شده و در هفته دولت این موزه افتتاح خواهد شد.

اوگفت: این موزه یکی از تخصصی‌ترین موزه‌های کشور است و در حوزه علوم و فنون اولین موزه کشور است که افتتاح می‌شود.

حسن مستفید فرماندار شهرستان شبستر نیز در این جلسه گفت: میراث فرهنگی هویت و شناسنامه ماست و این حوزه از اهمیت زیادی برخوردار است تلاش خواهیم کرد با جذب اعتبارات از استان در احیای میراث تاریخی و فرهنگی اقداماتی انجام دهیم.

او  گفت: طرح‌های بوم گردی در ساحل بندر شرفخانه، قره کهریز و شبستر در دستور کار کارگروه تخصصی قرار گرفته است و امیدواریم با گشایش مالی در دولت و تخصیص اعتبارات از استان در این مناطق اقداماتی انجام دهیم.
او  افزود: آبشار سرکندیزج بخش صوفیان ظرفیت خوبی برای تبدیل به یک منطقه گردشگری همچون منطقه سد امند را دارد و نیاز به توجه بیشتر اداره میراث فرهنگی استان در این خصوص است.

فرماندار شبستر افزود: آب انبار حاج مهدی کوزه کنان یکی از ابنا تاریخی شهرستان به ثبت ملی رسیده است و می‌تواند یک طرح گردشگری در کوزه کنان شود.

مستفید در ادامه گفت: تفاهم نامه سه گانه همکاری بین سه اداره میراث، اوقاف و شهرداری تسوج باید در خصوص احیای حمام تاریخی این شهر بسته شود تا وظایف را در این پروژه هر اداره بداند تا هرچه سریعتر این بنای تاریخی مرمت و به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود.

انتهای خبر /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار