تبدیل شدن هیات شهدای بیت الله الحرام به پایگاه فرهنگی

عضو شورای مرکزی هیات شهدای بیت الله الحرام شهر کرمان با اشاره به تبدیل شدن این هیات به عنوان پایگاه فرهنگی و مذهبی، گفت: این هیات علاوه بر اجرا و موفقیت در طرح‌های شجره النبوه و بینات در برگزاری مناسبت‌های مذهبی نیز فعالیت کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمدرضا موذنی ، عضو شورای مرکزی هیات شهدای بیت الله الحرام شهر کرمان با اشاره به فلسفه راه اندازی هیات شهدای بیت الله الحرام، گفت: این هیات در محرم سال ۱۳۶۰ (اوایل جنگ تحمیلی عراق- ایران) با همت جوانان پورشور انقلابی، ولایی و جمعی از رزمندگان، هیاتی خودجوش با محوریت مجید دوستعلی در دادگستری شهر کرمان شکل گرفت.

او با اشاره به نقش آفرینی این هیات در ایام محرم الحرام و همچنین فعالیت هفتگی با قرائت زیارت عاشورا، افزود: این هیات از بدو تاسیس به صورت سیار فعالیت خود را آغاز کرد تا اینکه در سال ۱۳۷۰ در مسجد قائم واقع در خیابان شهید استاد مطهری شهر کرمان منتقل و مستقر شد.

عضو شورای مرکزی هیات شهدای بیت الله الحرام شهر کرمان تصریح کرد: هیات در حال آمادسازی و برنامه ریزی برای ایام محرم الحرام بود که در روز ششم ذی‌الحجه سال ۱۴۰۷ (مصادف با روز نهم مردادماه ۱۳۶۶ شمسی) خبر کشتار حجاج مظلوم ایرانی در مکه مکرمه به دست حکام آل سعود در رأس اخبار قرار گرفت.

موذنی گفت: پس از وقوع این فاجعه غمبار و کشته شدن بیش از ۲۷۰ نفر از شهروندان ایرانی در مراسم «برائت از مشرکین» و فرامین حضرت امام خمینی (ره) در دیدار با هیات دولت مبنی براینکه " اگر از صدام بگذریم، اگر مسأله قدس را فراموش کنیم، اگر از جنایت‌های آمریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت"؛ این هیات با عنوان "شهدای بیت الله الحرام" در راستای گرامیداشت یاد و خاطر این شهدای مظلوم نامگذاری شد.

او با اشاره به تبدیل شدن هیات شهدای بیت الله الحرام به عنوان یک پایگاه فرهنگی و مذهبی، تصریح کرد: این هیات علاوه بر اجرا و موفقیت در طرح‌های "شجره النبوه" و "بینات" در زمینه‌های مختلفی همچون تبیین و تحلیل مسائل روز و برگزاری مناسبت‌های مذهبی فعالیت کرده است.

عضو شورای مرکزی هیات شهدای بیت الله الحرام شهر کرمان افزود: پس از تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده حداکثری از میادین و بوستان‌ها در بحث اقامه نماز، این هیات برگزاری نماز جماعت را در میدان آزادی شهر کرمان از سال ۱۳۷۳ در روز‌های زوج آغاز کرد و نهایتا این برنامه تا سال ۱۳۹۴ و پیش از اجرای پروژه عمرانی در این میدان ادامه داشت.

موذنی با اشاره به فعالیت هفتگی این هیات با قرائت دعای پرفیض کمیل، اظهارکرد: این هیات در مناسبت‌های مختلف همچون ماه رجب با برگزاری مراسم اعتکاف، ماه رمضان با برگزاری برنامه های ویژه سحر، شب‌های قدر ، طرح شهرالله، ماه ذی الحجه با برگزاری دعای عرفه، ماه محرم الحرام و ... نقش پررنگی ایفا می‌کند.

او با اشاره به برگزاری مراسم دعای عرفه امسال (۹ مرداد ماه) ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه در محل گلزار شهدای شهر کرمان با همت هیات شهدای بیت الله الحرام شهر کرمان، گفت: از کلیه شهروندان درخواست می‌شود با ماسک و دستکش حضور بهم رسانده و تمام پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی را در نظر داشته باشند.

 عنوان برائت از مشرکان در آیات متعدد قرآن و در سوره‌هایی مثل نساء، انعام، یونس، حجر، قصص، روم، فصلت، توبه، بینه و احزاب آمده و این عمل ریشه در سنت ابراهیمی دارد. برابر با مفاد آیات سوره ممتحنه برای اولین‌بار حضرت ابراهیم بیزاری خود را از مشرکان و بت‌هایی که مورد پرستش قرار می‌دادند اعلام کرد.

مراسم حج سال ۶۶، یکی از صفحات کتاب پر جنایت آل‌سعود است که در آن کشتار بیش از ۲۷۰ نفر از شهروندان ایرانی که برای حضور در مراسم «برائت از مشرکین» شرکت کرده بودند را رقم می‌زند. روز ششم ذی‌الحجه سال ۱۴۰۷ (مصادف با روز نهم مردادماه ۱۳۶۶ شمسی) یادآور مراسم «برائت از مشرکین» زائران ایرانی خانه خدا و کشتار حجاج مظلوم ایرانی در مکه به دست حکام آل سعود است. مکان و زمانی که خون ریختن در آن حرام است و این حرمت تا جایی اهمیت دارد که اعراب جاهلیت احترام این مکان و زمان را نگه داشتند، اما این حرمت توسط عوامل سعودی شکسته شد. در این فاجعه حتی به زنان و جانبازان هم رحم نکردند، به‌طوری‌که نیمی از کشته‌شدگان زنان بودند.

نکته دردناک آن‌جاست که بسیاری از آمار شهدا مربوط به روز‌های پس از حادثه است که مأموران سعودی اجازه مداوای مجروحین حادثه را در بیمارستان‌ها ندادند و برخی از مجروحین که جراحات حاد داشتند، پس از تحمل رنج و درد بسیار و در حالی‌که امکان مداوای آن‌ها بود، به شهادت رسیدند.

از بی‌کفایتی آل سعود در اداره حج می‌توان به حوادث مختلف سه دهه‌ی اخیر به‌طور مکرر اشاره کرد. از خدمات بد و برخورد‌های بد با زوار و حاجیان گرفته تا مدیریت ناکارآمد که در حوادثی همچون حادثه رمی جمرات، آتش‌سوزی چادر‌های منا، وقایع تأسف‌بار و جنایتکارانه کشتار حجاج مراسم برائت از مشرکین گرفته تا سقوط بالابر در خانه خدا و کشته شدن ملت مسلمان در منا به‌دلیل سوء مدیریت اشاره کرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۴:۱۳ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
با سلام و تشکر از زحمات بسیار اعضای هیئت و برخورد همراه با احترام خادمان و برنامه های خیلی خوب و مفید از سخنرانی عالمانه حجه الاسلام غفرانی نسب و
فقط دو تا اشکال مراسم روز یک شنبه داشت یکی طول کشیدن بیش از حد مراسم که برای بچه ها اذیت کننده بود
دوم این که انداختن سفره یکبار مصرف هزینه اضافه بود بیشتر مردم تا غذا را گرفتند بلند شدند و سفره استفاده ای نشد
در هر صورت ممنونم از زحمات شما
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۴:۱۳ ۰۲ مهر ۱۴۰۲
با سلام و تشکر از زحمات بسیار اعضای هیئت و برخورد همراه با احترام خادمان و برنامه های خیلی خوب و مفید از سخنرانی عالمانه حجه الاسلام غفرانی نسب و
فقط دو تا اشکال مراسم روز یک شنبه داشت یکی طول کشیدن بیش از حد مراسم که برای بچه ها اذیت کننده بود
دوم این که انداختن سفره یکبار مصرف هزینه اضافه بود بیشتر مردم تا غذا را گرفتند بلمد شدند و سفره استفاده ای نشد
در هر صورت ممنونم از زحمات شما
آخرین اخبار