اشتغال بیش از ۱۵ هزار نفر در زمینه کشت تخم کدو و آفتابگردان آجیلی در استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از اشتغال بیش از ۱۵ هزار نفر در زمینه کشت تخم کدو و آفتابگردان آجیلی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، رسول جلیلی رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۳۹ هزار تن تخم آفتابگردان آجیلی ازسطح ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول و ۲۰ هزار تن تخم کدو آجیلی از ۲۴ هزار هکتار از مزارع استان برداشت شود.
 

جلیلی تصریح کرد: وجود بزرگترین میدان تخمه و خشکبار خاورمیانه در خوی نشان از اهمیت این شهرستان در تولید و صادرات تخمه‌های آفتابگردان و کدو در استان را دارد و بیش از ۸۵ درصد سطح زیر کشت و تولید این محصولات به ترتیب در شهرستان‌های خوی، چایپاره، نقده، سلماس، ارومیه و شوط است.

پیش بینی تولید ۵۹ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع استان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: سطح زیر کشت و تولید تخم کدو و آفتابگردان در سال زراعی امسال نسبت به سال گذشته با ۱۰ درصد افزایش روبرو بوده و پیش‌بینی می‌شود ۵۹ هزار تن تخم کدوی آجیلی و آفتابگردان از مزارع استان برداشت شود.

جلیلی گفت: اقلام دانه‌های آفتابگردان کشت شده در استان قلمی، دورسفید، شمشیری و پسته‌ای و اقلام کدو مشهدی، گوشتی، همدانی و قلمی و سایر ارقام محلی است.

این مسئول افزود: بزرگ‌ترین بازار بورس دانه‌های آجیلی آفتابگردان و کدو کشور در حال حاضر در آذربایجان غربی و شهرستان خوی فعالیت دارد و در حال حاضر قیمت فروش تخم آفتابگردان آجیلی در بازار مصرف، ما بین ۱۲ تا ۳۰ هزار تومان و قیمت تخم کدوآجیلی در حدود ۴۸ تا ۵۵ هزار تومان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی  خاطر نشان کرد: ۱۲ هزارو ۹۰۰ تن آفتابگردان آجیلی و ۴ هزار و ۳۰۰ تن کدو آجیلی به طور متوسط مصرف استانی بوده و مازاد تولید آن به بسیاری از استان‌های کشور و برخی کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

او  به مشکلات کشاورزان منطقه در کشت این محصول اشاره کرد و گفت: از جمله مشکلات کشاورزان استان برای کشت تخمه آفتابگردان و کدو آجیلی، نبود ارقام اصلاح شده، نبود برنامه برای صادرات مازاد بر نیاز محصولات، نبود کارگاه و کارخانجات نوین بسته‌بندی و مقاومت کم به افات و امراض است.

انتهای پیام/ن م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.