ضرورت کانالیزه شدن فرآیند خرید و صادرات زعفران در خراسان رضوی

رئیس شورای ملی زعفران گفت: ضرورت دارد تا علاوه بر کانالیزه شدن فرآیند خرید و صادرات زعفران، ساماندهی و سازماندهی بازار این محصول از سوی دستگاه‌های متولی و فعالان این حوزه پیگیری شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران در جلسه هیات رئیسه شورای ملی زعفران با بیان اینکه درخواست ما خرید زعفران تازه از کشاورز توسط تعاون روستایی، براساس قیمت مصوب و سپس عرضه زعفران در بورس کالا با هدف تثبیت قیمت هاست، گفت: در واقع ساز و کاری باید فراهم شود تا صرفا صادرکنندگان دارای اهلیت بتوانند زعفران را از بورس کالا خریداری کنند. این رویه شاید خاتمه‌ای بر چندگانگی قیمت‌ها در بازار زعفران باشد.

او افزود: برای ساماندهی بازار زعفران پیشنهاد می‌شود، کشاورزان، زعفران خود را با استاندارد‌های گذشته و به استناد کف قیمت‌های تعیین شده، به سازمان تعاون روستایی تحویل دهند. تعاونی مذکور نیز باید براساس قیمت مصوب آن را خریداری کرده و در بورس عرضه نماید. تنشی که امروز در بازار زعفران وجود دارد، از نقص ساز و کار‌های کارآمد نشان می‌گیرد و باعث می‌شود تا فعالان واقعی این حوزه، از سود آن انتفاعی نبرند.

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه باید از صادرات زعفران خارج از ضوابط تعیین شده جلوگیری شود، ادامه داد: اگر روند صادرات به گونه‌ای باشد که نه کشاورزی و نه اقتصاد کشور از آن بهره‌مند نشود، چه سودی خواهد داشت؟ سال‌هاست از تریبون‌های مختلف تاکید می‌کنیم که زعفران صادراتی باید دارای برند ملی باشد و این برند باید به صادرکننده‌ای اعطا شود که صلاحیت و اهلیت این کار را دارد.

احتشام بیان کرد: برای جلوگیری از تعارض میان صادرکنندگان لازم است که انبار تعاون روستایی مرکز خرید محصول و عرضه به بورس باشد، انبار نیز بورس می‌تواند نسبت به خرید زعفران با قیمت کم اقدام کند و صرفا زعفران را در بورس عرضه نماید.

او تصریح کرد: شرکت‌های دارای انبار بورسی نمی‌توانند خارج از فرآیند تعیین شده، اقدام به صادرات کنند بلکه باید زعفران دپو شده به بورس عرضه گردد و پس از خریداری برای صادرات آن اقدام شود تا تبعیض‌ها از بین برود. سازمان بازرسی کل کشور، سازمان تعزیرات حکومتی، شورای ملی زعفران و اتحادیه‌ها نیز مسئول کنترل و نظارت بر این فرآیند هستند.

رئیس شورای ملی زعفران اشاره‌ای به جایگاه زعفران ایران در بازار‌های جهانی داشت و تاکید کرد: کشورمان تولیدکننده ۹۵ درصد محصول زعفران دنیا است، اما نکته قابل تامل اینجاست که این کشورِ صاحب انحصار تولید، توانی در قیمت گذاری این محصول در عرصه بین المللی ندارد.

احتشام اظهار کرد: انتظارات بخش‌های مختلف از شورای ملی زعفران به عنوان تشکل مرجع در این بخش فراوان است، اما هیچ گونه اختیار و از ابراز قانونی در جهت اتخاذ تصمیمات لازم برای این شورا فراهم نشده است. شهریور ماه سال گذشته طرح جامع تولید و صادرات زعفران تدوین شد، حال اگر در قالب این طرح شورای ملی زعفران از اختیارات لازم برخوردار می‌گردید، بسیاری از مشکلاتی که امروز گریبان فعالان این بخش را گرفته است، حل و فصل می‌شد. متاسفانه با گذشت بیش از یکسال از تدوین طرح جامع تولید و فروش زعفران، هنوز وضعیت این طرح مشخص نیست.

او با بیان اینکه گلوگاه اصلی مشکلات زعفران گمرک است و باید بر محصولی که از گمرک خارج می‌شود، مدیریت صورت بگیرد، افزود: تا زمانی که سیر تولید تا صادرات محصول استراتژیک زعفران کانالیزه نشود، به اهداف مان نخواهیم رسید. البته اصل مطلب مسئله صادرات است و اگر روند صدور محصول زعفران مدیریت شود، قیمت تثبیت خواهد شد.

رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: بازار زعفران یک ظرفیت رها شده است، لذا تا زمانی که نتوانیم بازار زعفران را ساماندهی و سازماندهی کنیم به هیچ نتیجه‌ای دست نخواهیم یافت.

احتشام با اشاره به اینکه اعتقاد نداریم که صنعت زعفران وارد بورس بازی شود، بلکه این محصول باید خلق ارزش کند، یادآور شد: موضوع تخصیص تسهیلات خرید زعفران صادراتی و نحوه تخصیص آن به فعالان اقتصادی باید شفاف و به درستی برنامه ریزی شود.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.