ماراتن ۲۰۲۰ را در وقت اضافه چه کسی می‌برد؟!

آخرین وضعیت نظرسنجی‌های انتخاباتی در ایالات حساس فلوریدای آمریکا نشان‌دهنده رقابت نزدیک بایدن -ترامپ است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک هفته تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا زمان مانده است. در برخی ایالات آمریکا، انتخابات در قالب رأی‌گیری پستی و حتی حضوری از روز‌های قبل آغازشده است. اصلی‌ترین تمرکز تحلیلگران سیاسی و انتخاباتی در آمریکا، روی ایالت خاکستری متمرکز است؛ ایالاتی که مشخص نیست رأی آن‌ها به کدام نامزد انتخابات (از حزب دموکرات یا جمهوریخواه) تعلق خواهد گرفت.

در حقیقت رقابت اصلی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر سر تصاحب آرای این ایالات مهم و تعیین‌کننده صورت می‌گیرد. از این ایالات، تحت عناوین دیگری مانند ایالات پاندولی یا ایالات کلیدی نیز یاد می‌شود.

تحلیل و بررسی آرای شهروندان آمریکایی در ایالات خاکستری، چندان آسان به نظر نمی‌رسد. ساکنان برخی از این ایالات، مانند میشیگان زمینه گرایش بیشتری به دموکرات‌ها دارند، اما لزوماً رأی آن‌ها متعلق به دموکرات‌ها نیست. به‌عنوان‌مثال، ترامپ سال ۲۰۱۶ توانست در ایالت میشیگان، هیلاری کلینتون را با اختلاف کمتر از یک درصد شکست دهد.

ساکنان برخی ایالات خاکستری مانند آریزونا نیز گرایش بیشتری به جمهوریخواهان دارند، اما لزوما رأی آن‌ها متعلق به این حزب نیست. طی ماه‌های اخیر، منازعه شدید بایدن و ترامپ بر سر این ایالات و پیروزی در آن‌ها ادامه داشته است. از سوی دیگر، طی روز‌های اخیر فاصله دو نامزد رقیب (بایدن-ترامپ) در برخی ایالات خاکستری به‌اندازه‌ای افزایش نیافته که بتوان پیروزی یا شکست یکی از آن‌ها را در این ایالات قطعی دانست.

سکته ترامپ در فلوریدا
یکی از ایالات سرنوشت سازی که پیروزی یا شکست در آن نقش مهمی در تعیین برنده نهایی انتخابات خواهد داشت، فلوریدا است. فلوریدا مهم‌ترین ایالتی است که بایدن و ترامپ بر سر پیروزی در آن با یکدیگر وارد رقابتی سنگین و سرنوشت‌ساز شده‌اند. فلوریدا پس از کالیفرنیا (با ۵۵ امتیاز الکترال) و تگزاس (با ۳۸ امتیاز الکترال)، سومین ایالت مهم آمریکا به لحاظ امتیاز الکترال محسوب می‌شود. این ایالت، ۲۹ رأی الکترال دارد.

دونالد ترامپ در انتخابات پیش رو برای کسب ۲۹رأی فلوریدا نیازی مبرم دارد. رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا یکی از اولین سفر‌های خود را پس از پایان دوره نقاهتش به دنبال ابتلا به ویروس کرونا به ایالت فلوریدا انجام داد. آخرین نظرسنجی انجام‌شده در فلوریدا (از سوی مؤسسه یوگاو) از پیشتازی ۳ درصدی جو بایدن حکایت دارد.

روح مک‌کین ترامپ را رها نمی‌کند
یکی از ایالاتی که می‌تواند به نماد پیروزی بایدن در انتخابات تبدیل شود، آریزونا است. آریزونا یکی از ایالاتی است که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ توانست با اختلافی حدود ۵/۳ درصد بر هیلاری کلینتون غلبه کند. این ایالت دارای ۱۱ رأی الکترال است، اما آخرین نظرسنجی‌های فعلی در آریزونا توسط رویترز نشان می‌دهد بایدن با اختلاف ۳ درصد از رقیب خود ترامپ پیشی گرفته است.

کاهش محبوبیت ترامپ در آریزونا، دلایل متفاوتی داشته است. نارضایتی از عملکرد دونالد ترامپ در قبال شیوع ویروس کرونا در میان رأی‌دهندگان بالای ۶۵سال در آریزونا باعث شده نامزد جمهوریخواهان محبوبیت چهار سال پیش را در میان این گروه از رأی‌دهندگان نداشته باشد. یکی از عواملی که احتمالاً به تقویت موقعیت جو بایدن در آریزونا کمک کرده اعلام حمایت سیندی مک‌کین، همسر جان مک‌کین، سناتور ایالت آریزوناست.

آریزونا ایالتی محسوب می‌شود که سالیانی دراز، جان مک‌کین (سناتور مشهور جمهوریخواه) قبل از مرگ سناتور آن بوده است. بااین‌حال مک‌کین (که در میان بسیاری از جمهوریخواهان در آریزونا محبوبیت زیادی داشته) از مخالفان ویژه و درون‌حزبی ترامپ محسوب می‌شود.

عرض اندام دموکرات‌ها در حیاط خلوت جمهوریخواهان
ایالت جورجیا، از جمله ایالات قرمز (جمهوریخواه) در آمریکا محسوب می‌شود. اما این بار به نظر می‌رسد پیروزی ترامپ در جورجیا لزوما تضمین شده نیست. نظرسنجی‌ها در این دوره از رقابت تنگاتنگ دونالد ترامپ و جو بایدن برای کسب ۱۶رای الکترال این ایالت جنوبی حکایت دارد. یکی از دلایل کاهش نفوذ جمهوریخواهان در جورجیا، افزایش حمایت از دموکرات‌ها در حومه شهر آتلانتاست.

آتلانتا پس از کشته شدن جورج فلوید، مرد سیاهپوست به دست پلیس مینه‌سوتا یکی از شهر‌هایی بود که دوره‌ای از ناآرامی را پشت سر گذاشت. نتیجه آخرین نظرسنجی موسسه امرسون در جورجیا از پیشتازی یک‌درصدی دونالد ترامپ حکایت دارد که قطعا حاشیه امنیت بالایی برای تضمین پیروزی او در این ایالت نیست.


بیشتر بخوانید

ردپای روابط اقتصادی اعراب با ترامپ در مناسبات خاورمیانه


آیا میشیگان این بار هم گربه سیاه دموکرات‌ها خواهد شد؟!
بدون شک، میشیگان یکی از مهم‌ترین ایالاتی خواهد بود که در آن شاهد شکل‌گیری رقابت حساسی میان بایدن و ترامپ خواهیم بود. دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی، زمانی شکست خود را در برابر ترامپ پذیرفتند که آرای ایالتی میشیگان اعلام شد. شکست کلینتون در برابر ترامپ، آن هم با اختلافی کمتر از یک‌درصد، تیر خلاص را به هیلاری کلینتون زد و وی را مجاب ساخت تا در پیامی شکست خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را بپذیرد.

در هر حال، رئیس‌جمهوری کنونی آمریکا برای پیروزی در انتخابات و کسب ۲۷۰رای الکترال لزوما به ۱۶رای میشیگان نیاز نخواهد داشت به‌ویژه اگر در فلوریدا پیروز شود. میانگین آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در میشیگان نیز از پیشتازی ۶ درصدی جو بایدن در این ایالت حکایت دارد.

جدال تمام عیار در کارولینای شمالی
کارولینای شمالی، یکی از مهم‌ترین ایالاتی است که ترامپ جهت پیروزی مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری، باید ۱۵ امتیاز الکترال آن را به صورت کامل به دست بیاورد. چنانچه شبکه یورونیوز نیز گزارش داده است، رای‌دهندگان در کارولینای شمالی روز سوم نوامبر (۱۳ آبان) نه تنها در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنند بلکه نامزد موردنظر خود را در یکی از فشرده‌ترین رقابت‌های این دوره برای راهیابی به مجلس سنا نیز بر می‌گزینند.

نظرسنجی‌ها طی هفته‌های اخیر از رقابت تنگاتنگ دونالد ترامپ و جو بایدن در کارولینای شمالی حکایت دارد. در آخرین نظرسنجی انجام شده در این ایالت جو بایدن با اختلاف تنها ۲ درصد از دونالد ترامپ پیشی گرفته است. ایالت کارولینای شمالی با ۱۵رای الکترال خود ممکن است نقشی تعیین‌کننده در انتخاب رئیس‌جمهوری آینده آمریکا داشته باشد، به خصوص آن‌که نتیجه انتخابات ممکن است در ایالات خاکستری دیگر بسیار نزدیک باشد.

آیا شکست ترامپ در پنسیلوانیا تضمین شده است؟
پنسیلوانیا، از جمله ایالات مهم و تعیین‌کننده در معادلات انتخاباتی آمریکا محسوب می‌شود. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، پنسیلوانیا از جمله ایالاتی بود که در آن ترامپ توانست با اختلافی اندک هیلاری کلینتون را شکست دهد و کل ۲۰ امتیاز الکترال ایالتی را به سود خود واریز کند.

میانگین آخرین نظرسنجی‌ها، نشان‌دهنده پیشتازی ۷ درصدی بایدن از ترامپ در پنسیلوانیاست. با همه این اوصاف، برخی تحلیلگران انتخاباتی به بایدن هشدار داده‌اند که مراقب بازی دقیقه نودی ترامپ در پنسیلوانیا و پاتک انتخاباتی جمهوریخواهان باشند، زیرا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز کمتر کسی تصور می‌کرد آرای ساکنان پنسیلوانیا به سود ترامپ و به ضرر هیلاری کلینتون و دموکرات‌ها تغییر کند.

ترامپ در آرزوی فتح دوباره ویسکانسین
ویسکانسین، یکی دیگر از ایالت مهمی است که ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، نیاز مبرمی به تکرار پیروزی و کسب ۱۰ رای الکترال آن خواهد داشت. ترامپ سعی دارد از طریق ایجاد دوگانه سفیدپوست-سیاهپوست یا دوگانه آمریکایی- مهاجر در این ایالت (که سیاهپوستان زیادی در آن ساکن هستند)، ملی گرایان افراطی را در خصوص رای به جمهوریخواهان ترغیب کند. نارضایتی از عملکرد دونالد ترامپ در قبال شیوع ویروس کرونا باعث شده است محبوبیت او در ویسکانسین کاهش یابد. بر اساس میانگین آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته، جو بایدن با اختلاف ۶ درصدی از دونالد ترامپ پیش افتاده است.

طناب کشی در اوهایو
اوهایو از جمله ایالات مهم دیگری است که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ توانست در آن پیروز شود. این ایالت، دارای ۱۸ امتیاز الکترال است. در ایالت اوهایو برتری بایدن بر ترامپ در میانگین آرا ۷/۰ درصد است و میانگین آرای هر کدام به ترتیب ۴۷ درصد و ۳/۴۶ درصد بوده است.

با این حال جمهوریخواهان معتقدند آن‌ها قطعا رقابت در اوهایو را با حمایت گسترده خودروسازان آمریکایی خواهند برد. دلیل این موضوع مشخص است؛ صنعت خودرو سازی در اوهایو حرف اول را می‌زند و ترامپ برای این‌که دوباره بتواند رای این ایالت کلیدی را در انتخابات ماه نوامبر تصاحب کند نیازمند آن است که نظر شرکت‌های خودروساز را به خود جلب کند.

در هر حال، رای بسیاری از افراد مردد تا قبل از سوم نوامبر (۱۳ آبان) مشخص خواهد شد. این آرا، مشخص خواهد کرد آیا این بار نیز ترامپ بازی را در وقت اضافه از دموکرات‌ها خواهد برد یا اتفاق دیگری رخ خواهد داد؟

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.