قیمت خودرو این روزها روند صعودی دارد اما سود مشارکت در پیش فروش خودرو تغییر نکرده است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, اردیبهشت ماه امسال بود که شورای رقابت، کمیته خودرو و سازمان حمایت از مصرف کننده برای سر و سامان دادن به بازار خودرو جلسه ای برگزار کردند و در آن بنا شد که برای کنترل بازار خودرو و رسیدن خودرو به دست نیازمند واقعی، خودروسازان روش قرعه کشی را پیش بگیرند. بعد از آن شاهد برگزاری مراسم های قرعه کشی بودیم که برخی از آنها مربوط به فروش فوق العاده خودرو و برخی به پیش فروش خودرو بر می گردد.

در فروش فوق العاده موعد تحویل خودرو، ۳ ماه است که فرد باید پس از قرعه کشی مبلغ را به حساب شرکت های خودروساز واریز کند. اما روش دیگری که در نظر گرفته اند، پیش فروش خودرو است که در آن فرد پس از قرعه کشی باید مبلغی تعیین شده از سوی خودروساز را به حساب آن شرکت واریز کند و از آنجایی که موعد تحویل اصولا بازه زمانی یک ساله دارد، سودی را برای فرد در نظر می گیرند که اصولا این سود بین ۶ تا ۹ درصد است.  

در شرایطی که تورم در اقتصاد جامعه یکه‌تازی می‌کند و حجم عظیم نقدینگی موجود ارزش پول ملی را روز به‌ روز رو به افول و کاهش سوق می‌دهد، مردم به دنبال حفظ ارزش سرمایه‌های خرد خود هستند، اما در حالی‌ که بازاری همچون بازار مسکن با رشد غیر قابل‌ باوری طی ۲ سال اخیر به‌ شدت به سمت قیمت‌های نجومی حرکت کرده است و سود بانکی پایین‌تر از نرخ تورم سالانه نیز باعث دلسردی مردم از بانک‌ها شده است بسیاری از افراد بازار‌هایی همچون طلا، دلار و طی سال‌های اخیر بازار خودرو را به‌عنوان محل سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

متأسفانه در سال‌های اخیر نوسانات بازار خودرو و اختلاف فاحش بین قیمت کارخانه و بازار آزاد درحالی‌که بسیاری از خودرو‌ها در بازار باقیمتی بیش از دو برابر قیمت کارخانه خرید و فروش می‌شوند، باعث شده است حضور مردم علاوه بر تقاضای مصرفی به دید سرمایه‌گذاری در این زمینه بسیار گسترده باشد.

پارکینگ خودرو

حالا با تصمیم شورای رقابت خودروسازان می توانند هر سه ماه یکبار باتوجه به افزایش نرخ تورم بخشی، قیمت خودرو را افزایش دهند اما این در حالی است که سود مشارکت در تولید از اولین قرعه کشی تاکنون تغییر نکرده و همان میزان قبل است.  


بیشتر بخوانید


پیش فروش خودرو امری اشتباه بود

رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: شورای رقابت با پیش فروش خودرو مخالف است و از پایه نباید این کار انجام شود اما وزارت صمت مجوز انجام این کار را صادر کرده است و بر سر آن بحث هایی وجود دارد. 

این مقام مسئول تشریح کرد: کسانی که در این مورد شکایت دارند باید به سازمان حمایت از مصرف کننده مراجعه کنند و شکایت خود را بیان کنند. 

افزایش سود مشارکت در تولید خودروهای پیش فروش

مجید باقری قائم مقام گروه خودروسازی سایپامجید باقری قائم مقام فروش گروه خودروسازی سایپا  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش سود مشارکت در تولید خودروهای پیش فروش، گفت: طرح مشارکت در تولید خواهیم داشت با بازه تحویل زمستان که سود مشارکت خواهیم داشت.

به گفته این مقام مسئول، اگر بنا باشد سود مشارکت در تولید افزایش یابد باید کمیته خودرو و در اصل وزارت صمت آن را تغییر دهند و خودروسازان نقشی در آن ندارند.

امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص تاثیرات افزایش سود مشارکت در تولید خودرو، گفت: افت تقاضا در طرح پیش‌ فروش نسبت به طرح فروش فوق‌ العاده را می‌توان این گونه تفسیر کرد که در طرح فروش فوق‌ العاده شاهد حضور گسترده واسطه‌ها و دارندگان سرمایه‌های سرگردان بودیم، اما این اتفاق در پیش‌فروش‌ها رخ نداده و به نظر می‌رسد بیشتر متقاضیانی که در این طرح شرکت کرده‌اند متقاضی واقعی خودرو هستند.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه بخشی از افت تقاضا مربوط به دلالان و واسطه‌هایی است که به دلیل بازه زمانی تحویل خودرو و همچنین مشخص نبودن قیمت نهایی حاضر نشدند در طرح پیش‌فروش خودروسازان مشارکت کنند، گفت: حذف سود مشارکت از جریمه دیرکرد خودرو موجب تردید متقاضیان طرح پیش فروش خودرو از تحویل به موقع خودرو توسط خودرو ساز‌ها شده است.

او بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت خودرو روند صعودی دارد باید سود مشارکت هم افزایش یابد. در همین زمینه لازم است تا در شیوه ارزیابی جریمه دیرکرد خودروسازان تجدید نظر شود تا از دیرکرد‌های احتمالی و نارضایتی‌های اجتماعی پس از آن جلوگیری شود.

متعادل نبودن عرضه و تقاضا  در صنعت خودرو

ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به  علت افزایش قیمت خودرو طی چند ماه گذشته، گفت: افزایش قیمت خودرو طی چند مدت گذشته به دلایل زیادی رخ داده ست که اصلی ترین دلیل آن  متعادل نبودن عرضه و تقاضاست.

او بیان کرد: متعادل نبودن عرضه و تقاضا به این معنی است که تعداد خودرو در بازار کم و متقاضیان خرید زیاد هستند. قیمت نهایی خودرو را هیچ گاه شورای رقابت و کارخانه نتوانسته اند تعیین کنند، بلکه تعیین نرخ خودرو توسط مردم و در بازار آزاد صورت می‌گیرد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره سود دهی خودروسازان با افزایش ۱۰  درصدی قیمت خودرو درب کارخانه،  بیان کرد: برای مجموعه‌ای همچون خودروسازی که بهره وری پایینی دارد، افزایش ۱۰ درصدی قیمت برای ایران خودرو و ۲۳ درصدی برای سایپا، رقم چندان سوددهی برای آن‌ها نیست.

خلخالی بیان کرد: درست است که خودروسازان این افزایش قیمت را پذیرفته اند اما در برابر این افزایش، فشار آن را بر زنجیره تامین وارد می‌کنند ادامه این رویه باعث می شود که میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین بیشتر می‌شود و همین امر باعث پوسیدگی و فروپاشی بدنه خودروسازی از پایه خواهد شد.

خلخالی در خصوص افزایش بیشتر قیمت خودرو درب کارخانه و جلوگیری از افزایش قیمت  در بازار، گفت: در کشور، در شرایطی به سر می بریم که اگر  ۴۰ درصد هم به قیمت‌ها اضافه شود باز هم نمی توان مسائل را مدیریت کرد، البته افزایش قیمت هم راه حل منطقی و درستی نیست بلکه در حقیقت باید ساختار مشکل دار خودروسازی ما به دلیل دولتی بودن و سایر مسائل اصلاح شود.

حال با توجه به اینکه در طرح‌های پیش‌فروش ۵۰ درصد از قیمت روز خودرو دریافت می شود بازهم باید پرسید که حجم عظیم نقدینگی‌ که در طرح‌های پیش‌فروش البته با موعد تحویل اساساً نامعلوم به‌حساب خودروسازان واریز می‌شود در نهایت چه پروسه‌ای را طی می‌کند، اگر این سرمایه‌ای که در اختیار خودروساز قرار می‌گیرد صرف خرید قطعات شود که نباید خودرو را به قیمت روز به مشتری بفروشند و اگر در جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌شود و خودروساز از آن سود می‌برد پس چرا مردم در این سود شریک نباشند!

اما وزارت صمت در اینباره مدعی است حذف سود مشارکت از طرح های پیش فروش خودروسازان و کاهش نرخ سود طرح های مشارکت در تولید با مصوبه هیئت دولت صورت گرفته است و حذف سود مشارکت موجب کاهش نسبی تقاضا سرمایه‌ای خودرو خواهد شد، اما لازم به ذکر است که لحاظ نکردن سود مشارکت با توجه به شرایط تورمی موجود و مجوز خودروسازان برای تغییر قیمت سه ماهه محصولات مسلما باعث تضعیف حقوق خریداران خودرو می شود.

به هرحال بازار خودرو یکی از بازارهایی است که بدون تردید یک طرف آن را شرکت های خودروساز و بهتر است بگوییم دولت قرار دارد و حال اگر در مجموعه وزارت صمت و دولت برای سامان بخشی به وضعیت نامطلوب فعلی اهتمامی وجود نداشته باشد نمی توان انتظار داشت که قیمت ها به حد واقعی خود نزدیک شوند و در این بین نیاز است تا دستگاه های نظارتی تمرکز بیشتری بر روی این موضوع داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۴:۴۳ ۲۷ فروردين ۱۴۰۰
آخه مگه اینجوری میشه من توطرح دوساله درومدم که ماشین هم نداشتم حتی نصف پول و که پرداخت کردم وام گرفتم .بااین افزایش قیمت چطورمیشه پرداخت کنیم اگه پول داشتم همون موقع خودرو ازبازار میگرفتم بی ماشین هم نمیشدم. مگه یه کارگر چقدر میتونه پول جمع کنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۹
سلام بنده در طرح پیش فروش رانا پلاس ایران خودرو درخردادماه شرکت کردم وبرنده شدم. مبلغ 37400 میلیون به حساب ایران‌خودرو وباسود 0 % پرداخت کردم. قیمت بازار رانا در ماه خرداد حدود 130 میلیون بود ومن به علت نداشتن پول کافی در طرح پیش فروش شرکت کردم. رانا پلاس رو انتخاب کردم چون قیمت ثبت نامی پایین تری نسبت به پرشیا داشت. حالا بعد از دوبار افزایش قیمت کارخانه و قیمت 179500 میلیون آیا من توان پرداخت مابقی پول ماشین رو دارم؟ آیا اگر خرداد ماه دربازارازاد ماشین می خریدم برنده نبودم؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن زاده
۱۵:۴۶ ۰۸ دی ۱۳۹۹
با سلام.من حدود یک سال که پارس ثبتنام کردم،اونموقع ۴۶ تومن پرداخت کردم که نصف قیمت ماشین بوده.اما الان ارزش پول من یک چهارم قیمت ماشین شده که اولا از کجا بیارم بقیشو ثانیا کی جوابگویه این ضرر بزرگه؟؟؟وقتی دلار رفت بالاخودرو سازها خوب سریع قانون وضع کردن که هر سه ماه یک بار افزایش قیمت داشته باشن وعملیش کردن،پس حالا که دلار اومده پایین وچند وقتی هست که ثابت مونده ،چرا هیچ اقدامی یا فکری یانظری برای کاهش قیمت خودرو نمی کنند.تورو خدا یه فکری به حال مردم بکنید.اه ونفرین یه ملت رو برای خود وخانوادتون نخرید.این حق وناحقی جواب پس دادن داره،بالاخره دودش از چشمتون در میاد.
Iran (Islamic Republic of)
حسن زاده
۱۵:۴۴ ۰۸ دی ۱۳۹۹
با سلام.من حدود یک سال که پارس ثبتنام کردم،اونموقع ۴۶ تومن پرداخت کردم که نصف قیمت ماشین بوده.اما الان ارزش پول من یک چهارم قیمت ماشین شده که اولا از کجا بیارم بقیشو ثانیا کی جوابگویه این ضرر بزرگه؟؟؟وقتی دلار رفت بالاخودرو سازها خوب سریع قانون وضع کردن که هر سه ماه یک بار افزایش قیمت داشته باشن وعملیش کردن،پس حالا که دلار اومده پایین وچند وقتی هست که ثابت مونده ،چرا هیچ اقدامی یا فکری یانظری برای کاهش قیمت خودرو نمی کنند.تورو خدا یه فکری به حال مردم بکنید.اه ونفرین یه ملت رو برای خود وخانوادتون نخرید.این حق وناحقی جواب پس دادن داره،بالاخره دودش از چشمتون در میاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
6ماه پیش دنابا47میلیون پیش ثبت نام کردیم

طلا 735تومان فروختیم واون 47دقیقا پول نصف ماشینه

امادرقرادادنوشته قسط اول یعنی موقع تحویل باقیمت امروز
147وانشاالاه یکبارتاعید ویکبار هم اول سال آینده باحساب 25درصد210میلیون خواهند گرفت
بااحتساب قیمت پیش وموضوع ضررازفروش طلادرحقیقت معادل
بازارازادخواهدبود


پس ایرانخودروسرمن کلاه گذاشته تازه یکسال هم سندرانمی دهد

وماهم دلال حساب مکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
منم ماشین می خوام
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۵۶ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
سلام.واقعأ پیش فروش به ضرر مردم عادی هست. اول باید به قیمت روز خودرو را بخریم.دوم خواهشا خودروسازان جیب مردم هم در نظر داسته باشن در پیش فروش فقط یکبار افزایش قیمت باید داده شود
Iran (Islamic Republic of)
یازهرا
۱۳:۰۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
خدا یا کمک کن
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۲:۵۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
بخشش به مردم از جیب مردم.
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۲:۳۵ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
همچی گرون شده حقوق کارگری اصلا نمیذاره به خرید ماشین فکر کنی کی میتونه خرج استهلاک رو بده اینا که برای سرمایه گذاری ثبت نام میکنن چوبش رو میخورند که عرصه رو برای قشر کم درامد تنگ میکنن و بترسید از کسانی که کس جز خدا برای دادرسیشان وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
هدف جذب نقدینگی از جیب مردم برای خودرو ساز هست. نتیجه پیش فروش یکساله و دوساله هم گران تر شدن خودرو و ضرر مضاعف مردم هست
Iran (Islamic Republic of)
یه دیوونه عصبی
۱۲:۲۱ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
من پژو پارس پیش فروش برنده شدم واون موقع79میلیون تومن بود ولی الان شده 126میلیون 3گرونی دیگر هم شاملم میشه
بخدا اگه نتونم این ماشینو بیارم ایرانخودرو رو به آتیش میکشم هیچزی هم برای از دست دادن ندارم
خیلیارو باخودم میبرم پایین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
بنده به دلیل شرایط کاری نیاز به خودرو دارم، اما با توجه به اینکه مبلغ 70-80 میلیون نداشتم پیش فروش یکساله ثبت نام کردم، مبلغ 38 میلیون ریختم با تحویل 14 ماه با سود مشارکت 6%!!! شرکت سایپا.

اما ایران خودرو فکر کنم 9% یا بیشتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
سلام ، در مرحله دوم پیش فروش محصولات ایران خودرو که خردادماه برگزار شد با تحویل نه ماهه تا یکسال، سود مشارکت صفره ، الان اونایی که تو اون مرحله اسمشون در اومده تکلیف چیه؟ مملکت که نیست دیونه خونست
Iran (Islamic Republic of)
گراوند
۱۲:۱۲ ۲۹ آبان ۱۳۹۹
خریدار طرح پیش فروش مشتری واقعی است از کجا بیاره تکمیل وجه کنه حالا که قیمت خودرو سر به فلک کشیده . چرا با قیمت روز ثبت نام قیمت خودرو را حساب نمی‌کنند چند روزی هست قیمت دلار مقداری کاهش یافته پس چرا خودرو سازها قیمت را کاهش نمیدهند
۱۲
آخرین اخبار