در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

روند برگزاری غیرحضوری مسابقات کن‌ست

کارشناس فنی برگزاری مسابقات کن‌ست درخصوص روند برگزاری غیرحضوری این مسابقات توضیحاتی را ارائه کرد.

نیما کریمی کارشناس فنی برگزاری مسابقات کن‌ست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کن ست مسابقه‌ دانشجویی است و بین تیم‌های ۳ تا ۵ نفر و یک پروژه شبیه به یک محصول واقعی فضایی، اما در مقیاس کوچک برگزارمی‌شود.

اوافزود: کن ست ماهواره‌هایی هستند که درابعاد قوطی نوشابه ساخته شده‌اند و تفاوت آن با ماموریت فضایی این است که ماهواره کارخود را در فضا انجام می‌دهد، اما کن‌ست را به وسیله پهپاد از ارتفاع ۳۰۰ تا ۳۵۰ متری از سطح زمین بالا برده و با فرمان از روی زمین رها می‌کنیم و کن‌ست درحین فرود باید یک ماموریت مشخص را انجام دهد.

او گفت: مسابقه کن ست طی دو کلاس برگزار می‌شود که کلاس اول سنجش ارتباطی است و ماموریت اصلی آن داده برداری و تصویر برداری از سطح زمین و پردازش تصاویر است. هدف اصلی از کلاس اول تربیت تیم‌ برای ساختن ماهواره‌های سنجش از راه دور است.

کریمی ادامه داد: قابلیت‌هایی که کن‌ست دارد شامل گرفتن داده، پردازش داده، پردازش تصویر و آشنایی با الگوریتم‌های پردازش تصویر است. 

او افزود: سیستم فرود، کن‌ست‌های شرکت کنندگان می‌تواند به صورت چتر، بال و یا مثل یک کوادکوپتر باشد که شروع می‌کند به فرود آمدن و باید در محدوده‌ای که مشخص فرود آید. درحین فرود باید داده‌هایی همچون دما، فشار هوا و تصویر زمین را ضبط کرده و همزمان به ایستگاه زمینی مخابره کند. این ایستگاه می‌تواند موبایل یا کامپیوتر باشد.

پهباد

او درباره اینکه کلاس دوم علمی اکتشافی است، بیان کرد: هدف اصلی از تشکیل این کلاس ماموریت اصلی در فرود کن‌ست است که سعی می‌کنیم مشابه فرود روی سطح یک سیاره این ماموریت را طراحی کنیم. ناسا از سال ۲۰۱۵ این ماموریت را شروع کرده است.

کارشناس فنی برگزاری مسابقات کن‌ست با اشاره به اینکه در سطح سیارات جو وجود ندارد گفت: شکل کن‌ست در فرود آن در سطح سیاره بسیار اهمیت دارد. 

اوافزود: در مسابقه کن‌ست ۹۳ تیم شرکت کردند که از این تعداد ۶ تیم خارجی (۶ تیم از ترکیه، ۱ تیم از لبنان، ۱ تیم از مغولستان) و ۸۷ تیم داخلی در این مسابقه حضور داشتند. اما ۹۳ تیم شرکت کننده در کلاس‌های مجزا دوره‌های خود را طی کردند. ایران دومین دوره است که این مسابقه را بصورت بین المللی برگزارمی‌کند.

او ادامه داد: مسابقات کن‌ست در مرداد سال جاری آغاز شده و قراربر این بود که در اسفند ماه به اتمام برسد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا زمان این مسابقه تغییر کرده و بصورت مجازی برگزارمی‌شود.

کریمی درپایان درباره چگونگی برگزاری مسابقات کن‌ست گفت: هنگام برگزاری این مسابقه داور‌ها و شرکت کنندگان بصورت مجازی با یکدیگر در ارتباط بودند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار