ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

توزیع ۱۵۰۰ جلد کتاب بین تهرانی‌ها در طرح «امانت سیار»/ جایزه «بوکر» به یک رمان‌اولی رسید

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همکاری شهرداری تهران، طرح «امانت سیار» را با پیام «بخوان و به دیگری بسپار» اجرایی کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  اتفاقاتی هفته گذشته در حوزه ادبیات ایران و جهان رخ داد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره می‌کنیم:


بیشتر بخوانید


توزیع ۱۵۰۰ جلد کتاب در طرح «امانت سیار» بین شهروندان تهرانی

سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با همکاری شهرداری تهران، طرح «امانت سیار» را با پیام «بخوان و به دیگری بسپار» اجرایی کرد. در این طرح، مجموعه کتاب‌های اهدایی از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در محله و خیابان‌های اصلی منطقه ۷ تهران برای بهره‌مندی شهروندان توزیع شده است. طرح «امانت سیار» در ادامه پویش «کتاب در حرکت» و در راستای به انجام رساندن مسئولیت اجتماعی سازمان در زمینه فراهم‌کردن امکان مطالعه برای شهروندان بوده است.

طرح پاییزه کتاب ۹۹، فروش ۱۹ میلیارد تومانی را به ثبت رساند

طرح پاییزه کتاب ۹۹، از ۲۴ آبان ماه همزمان با هفته کتاب در سراسر کشور آغاز شد و در ۳۰ آبان ماه به پایان رسید. در این طرح ۴۵۸ هزار و ۸۳۳ عنوان کتاب، به مبلغ ۱۹۸ میلیارد و ۱۳۷ میلیون و ۵۹۱ هزار و ۷۳۰ ریال فروخته شد.

جایزه «بوکر» به یک رمان‌اولی رسید

«داگلاس استوارت» نویسنده آمریکایی – اسکاتلندی برای خلق نخستین رمان خود با عنوان «شاگی بِین» به عنوان برنده جایزه «بوکر» ۲۰۲۰ انتخاب شد.

این رمان که داستان زندگی فقیرانه پسری به همراه مادر درگیر اعتیادش را در دهه ۸۰ میلادی روایت می‌کند در حقیقت بر اساس زندگی واقعی «استوارت» نوشته شده است. «استوارت» این کتاب را به مادرش که او را در دوران نوجوانی بر اثر اعتیاد به الکل از دست داده، تقدیم کرده است.

به این ترتیب «استوارت» ۴۴ ساله به دومین نویسنده اسکاتلندی تبدیل می‌شود که تاکنون موفق به کسب این جایزه ادبی ۵۰هزار پوندی شده است. در سال ۱۹۹۴ «جیمز کلمان» برای خلق رمان «چقدر دیر بود» به عنوان نخستین نویسنده اسکاتلندی جایزه «بوکر» معرفی شد.

برگزیدگان نخستین سوگواره ملی شعر عاشورایی معرفی می‌شوند

حمید حسنی سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهر اراک در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره نخستین سوگواره ملی شعر عاشورایی گفت: برگزیدگان نخستین سوگواره ملی شعر عاشورایی به زودی معرفی می‌شوند.

«فصل شیدایی لیلا‌ها» برای دهمین بار منتشر شد

کتاب «فصل شیدایی لیلاها» اثر سید علی شجاعی در انتشارات کتاب نیستان منتشر شد. این کتاب در سال جاری به چاپ دهم رسید و برگزیده جشنواره ملی جوان ایرانی است.

هفت راوی در کتاب «فصل شیدایی لیلا‌ها» ماجرای حرکت امام حسین (ع) از ۱۸ ذی الحجه مصادف با روز خروج این امام بزرگوار از مکه تا غروب عاشورا را روایت می‌کند. راویان کسانی هستند که کمتر آن‌ها را می‌شناسیم و کمتر از روزگارشان شنیده ایم.

وضعیت انتشار کتاب در آبان ماه سال جاری

براساس آمار انتشار کتاب که تاکنون در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران ثبت شده است در آبان ماه سال جاری تعداد ۲ هزار و ۲۵۰ عنوان کتاب منتشر شده است. ناگفته نماند شیوع کرونا در کشور و شرایط اقتصادی بازار نشر باعث شده است ناشران با تعلل بیشتری کتاب منتشر کنند.

از میان آثار منتشر شده در آبان ماه سال جاری هزار و ۷۰۷ عنوان کتاب تالیفی و ۵۴۳ عنوان کتاب تالیفی هستند. ناشران تهرانی هزار و ۵۹۷ عنوان و ناشران شهرستانی ۶۵۳ عنوان کتاب منتشر کردند. هزار و ۵۴۰ عنوان کتاب چاپ اولی و و ۷۱۰ عنوان تجدید چاپ بودند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار