درگذشت نخست وزیر سابق سودان بر اثر ابتلا به کرونا

شخصیت سیاسی برجسته سودانی و نخست وزیر سابق این کشور بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، «صادق المهدی» سیاسی برجسته سودان و نخست وزیر سابق این کشور بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

طبق اعلام خانواده وی، مرگ او سه هفته پس از بستری شدن او در بیمارستانی در امارات متحده عربی صورت می‌پذیرد.
صادق المهدی رئیس حزب امت سودان و آخرین نخست وزیری در این کشور بود که در دهه هشتاد قرن گذشته با رای مردم به قدرت رسیده بود.

طبق اعلام شبکه الجزیره، صادق المهدی از یک ماه پیش به کرونا مبتلا شده بود و روز گذشته در سن ۸۶ سالگی در بیمارستانی در امارات فوت کرد.

طارق تملالی گزارشگر شبکه الجزیره گفت: صادق المهدی آخرین نخست وزیر منتخب در سودان بود، پیش از آن که کودتای سال ۱۹۸۹ به فرماندهی عمرحسن البشیر، او را سرنگون کند. المهدی رئیس حزب امت و رهبر طایفه الانصار در سودان بود. جد او یعنی محمد الاحمد المهدی، فرمانده سودانی بود که با اشغالگران انگلیسی جنگید. او در سال ۱۹۵۷ از دانشگاه آکسفورد در رشته اقتصاد فارغ التحصیل شد. او پس از مرگ پدرش، ریاست حزب امت را برعهده گرفت. صادق المهدی با حکومت نظامیان در طول سه دهه گذشته مخالفت کرد و به همین علت سال‌های طولانی زندانی بود.

در ادامه این گزارش آمده است: همانطور که پیش بینی می‌شد، المهدی از انقلاب دسامبر سال ۲۰۱۹ در سودان که باعث سرنگونی حکومت عمر البشیر شد، حمایت کرد. زندگی سیاسی المهدی بحث برانگیز بود. طرفدارانش می‌گویند او حامی دموکراسی و تکثرگرایی بود، اما مخالفانش او را متهم می‌کنند که همه را به دموکراسی دعوت می‌کرد، اما حزب امت را به شیوه موروثی برای خاندان المهدی مدیریت کرد. منتقدان المهدی هم می‌گویند او مهمترین شخصیت سیاسی در سودان بود که برای اتخاذ تصمیم در زمان مناسب با تردید عمل می‌کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار