آخرین وضعیت ساختمان سوخته میدان حسن آباد/ مرمت در انتظار توافق

با گذشت ۱۶ ماه از آتش سوزی میدان حسن آباد تهران هنوز کار بازسازی آن آغاز نشده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، آثار تاریخی در چند قرن اخیر به شدت مورد توجه جامعه بشری قرار گرفته است، تا جایی که برخی از کشور‌ها تنها به حفظ آثار تاریخی سرزمین خود بسنده نمی‌کنند و از راه خرید و یا حتی تاراج و دزدی، آثار تاریخی سایر ممالک را هم به کشور خود منتقل می‌کنند.

نمونه بارز آن هم سر درآوردن آثار تاریخی تخت جمشید در موزه‌های لندن و پاریس است.

در مقابل کشور‌هایی هم هستند که به آثار تاریخی توجهی نمی‌کنند. به این معنا که برای حفظ آن‌ها تلاشی جدی نمی‌کنند و این آثار یا در اثر باد و باران و یا عوامل انسانی از بین می‌روند.

البته در جوامعی که آثار تاریخی به عنوان امانتی نگریسته می‌شوند که از نسل‌های گذشته به آن‌ها رسیده و باید به نسل‌های بعدی برسد، تدابیر ایمنی و امنیتی فراوانی برقرار می‌شود، تا مبادا این آثار دستخوش تغییر یا تخریب شوند.

در کشور ما هم در مورد آثاری که کاربری تماشایی آن بر کاربری حقیقی آن غلبه یافته، اجازه بهره برداری‌های سابق به این آثار داده نمی‌شود و تبدیل به موزه می‌شوند؛ که از این دست می‌توان به کاخ گلستان یا موزه عبرت (زندان ساواک) و موزه زندان قصر اشاره کرد.

اما مواردی هم هستند که به دلیل مالکیت افراد حقیقی در مسیر فرسایش و نابودی قرار گرفته اند که البته در این موارد متولیان امر با اعلام ضوابط خاص به مالک، مانع از تغییر کاربری و نوسازی می‌شوند.

اما این همه ماجرا نیست و متولیان امر وظیفه دارند، کار ایمن سازی این آثار را انجام دهند. زیرا کار مرمت و ایمن سازی این گونه آثار پر هزینه است و از عهده افراد حقیقی بر نمی‌آید.

در ۲۶ تیر ۹۸ ضلع شمال غربی میدان حسن آباد طعمه آتش می‌شود و در نهایت پس از ساعتی تلاش نیرو‌های آتش نشانی به نابودی دو گنبد میدان حسن آباد آتش خاموش می‌شود.

ارزش میراثی این میدان سبب می‌شود، شهردار تهران در شب حادثه در محل آتش سوزی حاضر شود و مدتی بعد هم به مدیران خود دستور بازسازی فوری میدان را بدهد.

در کمتر از یک ماه پرده‌ای بزرگ که تصویر سالم ضلع شمال غربی این میدان بر روی آن نقش بسته شده بود، سراسر ضلع شمال غربی میدان حسن آباد را می‌پوشاند. روز‌های اول تصور عمومی این بود قرار است همچون سایر کار‌های ساختمانی پشت این پرده کار‌های ساخت و ساز صورت گیرد.

اما ماه‌ها گذشتند و سالگرد یک سالگی آتش سوزی میدان حسن آباد سپری شد، اما خبری از ساخت و ساز در پشت این پرده منقوش به میدان حسن آباد نشد. کم کم این پرده بزرگ در زیر آفتاب و باد و باران دچار رنگ پریدگی و آسیب شد و هنوز هم خبری از مرمت این میدان نشده است و میدانی که روزی به خاطر قرینگی ۴ ضلع خود ارزش پیدا کرده بود، حالا ۲ ضلع آن فاقد قرینگی با سایر اضلاع شده اند.

ضلع جنوب شرقی که پیش از این توسط بانک ملی زشت شده بود و حالا هم ضلع شمال غربی که به خاطر سوختگی زیبایی خود را از دست داده و معلوم نیست مدیران شهری به عنوان متولیان امر زیبایی چهره حسن آباد، چه زمانی می‌خواهند، کار مرمت را آغاز کنند.

برزین ضرغامی رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران ۴ ماه پیش در ۱ سالگی آتش سوزی میدان حسن آباد گفته بود: فراخوانی به دانشگاه‌ها دادیم تا پس از بازدید از فضای موجود طرح‌های خود را ارائه دهند که در این فراخوان ۹ تیم از دانشگاه تهران طرح‌هایشان را ارائه دادند و پس از داوری سه طرح برگزیده شدند.

ضرغامی خاطر نشان کرد: در مرحله بعد طرح‌ها در اختیار مالک قرار داده شد و مقرر شد که او هم آن را در اختیار مشاورش قرار دهد تا بر اساس طرح اولیه او به یک طرح جدید برسیم.

رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران تصریح کرد: در صورت ارائه طرح از سوی مالک، آن را به شورای راهبری می‌بریم و اگر موافقت شود، کار را شروع می‌کنیم.

حالا با گذشت ۱۶ ماه از آتش سوزی میدان حسن آباد هیچ کاری شروع نشده و ظاهرا به توافق نرسیدن مالک و شهرداری مانع آغاز کار بازسازی شده است.


بیشتر بخوانید:


گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار