مافیای واردات خودرو دوباره فعال شد/ چه کسانی به مجلس و دولت فشار می‌آورند؟

در گذشته که واردات خودرو آزاد بود و تجار به راحتی خودرو وارد می‌کردند، خودروسازان کشور دچار ضعف بودند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که زمزمه آزاد شدن واردات خودرو از گوشه و کنار وزارت صمت و مجلس به گوش می رسد. وارداتی که در چند ساله گذشته باعث خارج شدن ارز زیادی از کشور و از طرفی ضربه به اقتصاد کشور می شد و همچنین این آزادسازی باعث شده بود که کیفیت خودروهای داخلی افزایش نیابد. 

ممنوعیت واردات خودرو مانند سایر کالاهای دیگر بیشتر در راستای کنترل تقاضای ارز و به سامان رساندن بازار ارز اتخاذ شد که همتی رئیس کل بانک مرکزی هم بارها این موضوع را اعلام کرد که برای کالاهای غیر اساسی ارز تخصیص نمی دهد اما متقاضیان این واردات فشار زیادی برای اجرایی شدن آن داشتند. 

همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از فشار‌ها برای اجازه واردات بدون انتقال ارز گفت: هر چند وقت یک بار یک عده می‌گویند همتی مخالف واردات بدون انتقال ارز است، توجه داشته باشید برخی می‌گویند ما ارز‌هایی در خارج از کشور داریم و اجازه دهید از آن ارز‌ها برای واردات استفاده کنیم.

او ادامه داد: ما به عنوان بانک مرکزی حتی می‌گوییم همان ارز‌هایی را که در خارج از کشور دارید به داخل کشور بیاورید و ما ۵ درصد هم بیشتر از نرخ نیما از شما می‌خریم؛ اما آن‌ها می‌گویند ما نمی‌توانیم بگوییم ارزهایمان کجاست، ولی می‌خواهیم با آن‌ها واردات انجام دهیم. می‌گوییم اگر می‌خواهید واردات انجام دهید منشأ ارز را به ما بگویید تا تایید کنیم و ثبت ‌سفارش کنید و کالا بیاورید. اما هیچ‌کس حاضر نیست این کار را بکند و منشأ ارز را بگوید. چون منشأ آن صرافی‌های دبی و تهران است.

گزارش-

او همچنین  تاکید کرد که بانک مرکزی اصلاً به خودرو‌های وارداتی ارز نخواهد داد و افزود: برخی یاد گرفته اند که خودرو وارد می‌کنند و در گمرک نگه می‌دارند، تا بعد از چند ماه اجازه ترخیص را بگیرند، ولی بانک مرکزی دیگر ارزی را برای ورود ماشین اختصاص نخواهد داد.

همتی با طرح این پرسش که در شرایطی که مواد اولیه ما با مشکل تامین ارز مواجه هستند، چرا باید خودرو وارد شود، گفت: حتی با واردات خودرو‌های هیبریدی هم موافق نیستم، چون کار‌های واجب تری داریم و باید برای سال‌های آینده ذخیره ارزی داشته باشیم؛ ما به هر حال هنوز نمی‌دانیم شرایط تحریم در سال‌های آینده چه خواهد شد.


بیشتر بخوانید


پیشنهادهایی اثر بخش برای آزادسازی واردات خودرو

اما وارد کننده های خودرو برای تامین ارز واردات پیشنهادهایی را ارائه داده اند. مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به فعالیت مثبت وزیر صمت جدید، گفت: آقای رزم حسینی نگاه بسیار دقیقی دارد و بسیار مناسب فعالیت می‌کند. اکنون دستور داده که مشکلات واردات خودرو در کمیته خودرو بررسی شود که خود این تصمیم نشان دهنده این است که دیگر با جنجال قرار نیست کار انجام شود و کار‌ها بهتر از گذشته پیش خواهد رفت.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بیان کرد: نگاه وزیر جدید صمت این است که خودرو انحصاری است و قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند که نگاه کاملا منطقی دارد.

گزارش-

دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: اثرگیری واردات با استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور پس از اظهار به سفارت خانه ها بوده است. 

واردات بدون انتقال ارز ؛ کاهش قیمت خودرو در بازار

حالا موافقان این طرح معتقد هستند که واردات بدون انتقال ارز می تواند به کاهش قیمت خودرو در بازار کمک کند. رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص راه های کنترل قیمت خودرو در بازار، گفت: کنترل قیمت خودرو مهم ترین دغدغه در کالاهای انحصاری است، چرا که بلافاصله سر و کله واسطه گرها و دلال ها در آن پیدا می شود و بازار را بد و بدتر می کنند. 

او با بیان اینکه برای کنترل قیمت خودرو باید تولید را افزایش دهیم، گفت: زمانی که عرضه و تقاضا برابری نکند، این مشکل در سیستم اقتصادی به وجود خواهد آمد. یکی از نکات مثبتی که در طرح پیشنهادی مجلس وجود دارد این است که واردات خودرو را آزاد بگذارند، که این یکی از مسائل اولیه ای است که شورای رقابت چندین وقت پیش مطرح کرده بود. 

گزارش-

این مقام مسئول تشریح کرد: واقعا با وضعیت خودروسازان کشور نمی توانیم به مشکلات رسیدگی کنیم و شاید این وضعیت روز به روز بدتر شود. اگر بتوانیم واردات خودرو را در سطح محدود انجام دهیم حتما باعث کاهش قیمت ها خواهد شد، یعنی واردات برخی خودروها که مصرف عامیانه دارند و لوکس نیستند را در مقابل صادرات کالا آزاد بگذاریم، بدین معنا که از پول صادراتی خودرو وارد کنیم.

 رئیس شورای رقابت با تاکید بر اینکه باید این فرصت را در اختیار صادر کنندگان گذاشت تا با صادرات بتوانند واردات داشته باشند، گفت: اگر بتوان بدون انتقال ارز برنامه ریزی کرد که خودروهای ارزان قیمت وارد کشور شود شرایطی که هم اکنون در بازار حاکم شده، سر و سامان پیدا خواهد کرد و مشکلات کنونی صنعت خودرو رفع می شود.

گزارش-

تامین ارز برای واردات خودرو، قیمت ارز را گران می کند

این در حالی است برخی از کارشناسان می گویند این شیوه تامین ارز باعث افزایش قیمت ارز و سایر کالاها شده است.  میلاد بیگی کارشناس صنعت خودرو  در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در آزاد سازی واردات خودرو نکته‌ای که وجود دارد و آن این است که در شرایط فعلی کشور بحث ارز بسیار پررنگ است، یعنی با شرایطی مواجه هستیم که فروش نفت کم شده است و فشار و تقاضا برای ارز بالا رفته و از این ناحیه افزایش قیمت ارز داریم.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: وقتی تقاضا برای خودرو وارداتی افزایش یابد، در واقع ارز بیشتری از کشور خارج شد و نیاز به ارز بیشتری داریم و این موضوع موجب می‌شود قیمت ارز افزایش یابد و به دنبال این افزایش، قیمت تمام محصولات افزایش خواهد یافت.

بیگی با بیان اینکه یکی از علت‌هایی که ممنوعیت واردات داریم، مسئله کمبود ارز است، گفت: اگر امکان شناسایی دقیق وجود داشته باشد، می‌توان به ارز حاصل از صادرات خودرو فکر کرد، یعنی باید اجازه دهیم که خودروسازان اگر خودرویی صادر کردند، با ارز حاصل از صادرات، امکان واردات داشته باشند.

گزارش-

او بیان کرد: واردات باید در سطح مناسبی صورت گیرد تا به کمک آن به توسعه صنعت خودرو رسید. برنامه واردات مناسب این است که اگر مشکل ارزی نداشته باشیم، با همین تعرفه ۱۰۰ درصدی، برنامه جامع داشته باشیم که تا ۱۰ سال تعرفه ۱۰۰ درصدی داشته باشیم و از سال یازدهم تعرفه‌ها به صورت پلکانی کاهش پیدا کند، تا اینکه تعرفه به ۲۰ درصد برسد.

حالا برخی از نمایندگان مجلس با این طرح مخالفت می کنند.  کریمی عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در کمیسیون به جد با باز شدن واردات خودرو مخالف هستیم چرا که مافیایی که در واردات خودرو وجود دارد. در طی سال های گذشته که واردات آزاد بود، مافیا نقش پررنگی داشته اند و اکنون قصد دارند حجم زیادی از خودروها که در گمرکات دپو شده را به داخل کشور وارد کنند. 

در زمان‌های گذشته که واردات خودرو آزاد بود و تجار به راحتی خودرو وارد می‌کردند، خودروسازان کشور دچار ضعف بودند و از این رو تولیدات داخلی به شدت ضعیف بود و تنوع محصولات هم نداشتیم. به گفته کارشناسان صنعت خودرو اگر بناست واردات خودرو آزاد شود، باید اقداماتی صورت گیرد که اول از همه باید ارز مورد نیاز را تامین کرد که در شرایط کنونی این کار امکان پذیر نیست. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۱۰ اسفند ۱۳۹۹
من نمی دانم چرا مسئولین ما نمی خواهند یک کار درست انجام دهند و مردم هم به آرزوی خود برسند و کارشان راه بیفتد و دهان دلال ها هم به خاک مالیده شود . چرا نمی خواهید یک کار درست انجام دهید و مردم هم دعا گوی شما باشند؟ کسانی را می شناسم که در قرعه کشی خودرو برنده شده اند و خودرو را فروخته اند ! یعنی دلال بازی ، اما من خودم حاضرم تعهد بدهم خودروئی را که می خرم تا 10 سال نگه دارم و نفروشم اما خودرو دلخواه خودم را انتخاب کنم .
Iran (Islamic Republic of)
سید حبیب
۰۷:۲۳ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
واردات خودرو فقط بسود ثروتمندان هست و برای پوز دادن جلو چشم فقرا
ماشین ارزان قیمت که وارد نمی کنند بلکه همه خودروهای گران قیمت میلیاردی وارد میکنند و نمک میپاشن به زخم فقرا
تنها راه ارزان سازی و با کیفیت کردن خودرو افزایش تولید کنندگان خودرو داخلی هست یعنی چندین شرکت بزرگ شکل بگیرد و خودرو تولید کند اونوقت هم با افزایش تولید مواجهه خواهیم بود هم با رقابت در قیمت و کیفیت
مثلا به جمشید آرین اجازه داده بشه بیاد داخل خودرو برقی تولید کند
خواهشا جلوی مافیای واردات خودرو رو بگیرید تا مردم را بیشتر بدبخت نکردن
-
مصطفی
۱۵:۰۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
چرا باید همواره پولداران بیشترین سود از ارز کشور را ببرند واردات خودرو با ارز دولتی یعنی چه ایا غیر از این است که مافیای خودرو را قدرتند تر می نماید . صنعت داخل را توسعه دهید و دست دلالان را کوتاه کنید . ما این توانایی را داریم .
Iran (Islamic Republic of)
حسین ابراهیمی
۰۵:۵۲ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
مگه تولید خودرو به سود مردم یا قطعه سازه که وارد نشه
Germany
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
توی دعوای بین دلالان و مافیاها هیچکس به فکر ملت نیست
یه گروه وابسته به مافیای صنعت خودروسازی دولتی و یه گروه دنبال ارز و واردات
این وسط فقط مردم آسیب میبینن
ولی در مجموع واردات خودرو بیشتر به نفع مردم است، البته اگه این موضوع برای مسئولین اهمیتی داشته باشه
Iran (Islamic Republic of)
سید حبیب
۰۷:۲۶ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
دوست عزیز همین طور توی هوا نباید نظر داد
خودروهای میلیاردی وقتی وارد کشور میشه چه چیزیش بسود مردم هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
چرا کارخانجات اتوموبیل سازی جدید وارد نمیکنید
/؟ تا هم رقابت شود و هم ارز از کشور خارج نشود ؟




/
Iran (Islamic Republic of)
جلیل الرضا
۰۸:۲۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
واردات خودرو خیلی هم خوبه البته اگه برا همه ازاد باشه
Netherlands
ناشناس
۰۸:۰۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
واردات خودرو رو آزاد کنید. تا کی باید ماشین بی کیفیت ایرانی با قیمت بیشتر از خیلی از ماشین های خوب دنیا سوار بشیم. توقف واردات زمانی خوب بود که خودروساز داخلی هم کیفیت ماشیناش رو بالا می برد
Iran (Islamic Republic of)
سید حبیب
۰۷:۲۸ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
آره برای شما پولدارها بله
شما پولدارها باید خودرو با کیفیت میلیاردی سوار بشین!!
Canada
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
هر جا پول است
دزدی .اختلاس .احتکار و کل جرایم انجاست
روزنامه نگاران فقط به دنبال مسیر پول باشید تا رسواشون کنید
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۹:۴۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
اسم واردات را میزارید (مافیا) // اوخت موقعیی که پول بنز را ازت میگیرن و (لگن) بهت تحول میدن را چی میزاری ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
با سلام با توجه به کیفیت پایین خودروهای داخلی و قیمت بالای آنان بهتره که همون خودرو وارد بشه با گمرگ پایین که برسه دست مردم تا کارخانه خودرو سازی داخلی فکر کنند با این خودروهای بی کیفیت و گرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
کی میخواد ارزون بشه دیگه خسته شدیم چرا وادرات ازاد نمیکنن
Canada
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واردات و صادرات اگر برای عموم آزاد باشد باعث پویایی اقتصاد می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
همچنین این آزادسازی باعث شده بود که کیفیت خودروهای داخلی افزایش نیابد.
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۱۶:۰۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
شاید بشه سوال رو اینطوری هم پرسید که چه کسانی به شما فشار می آورند تا از لگن ساز های داخلی و به قیمت جان و مال مردم حمایت کنید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واردات خودرو کارکرده باید آزاد بشه ما پولمون به نو نمی رسه در ضمن خودرو کارکرده اروپایی و ژاپنی مطمئن باشید از خودرو صفر داخلی بهتره ، وقتی خودرو سازی شده مونتاژ قطعات خارجی خوب اجازه بدید ماشین بیاد ، خودرو سازی ها پوشک بچه تولید کنند منفعتش به همه میرسه تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
میگم شما طرفدار کدوم مافیا هستید؟ مافیای خودرو داخلی یا مافیای خودرو خارجی ؟
قیمت ارز به خاطر واردات خودرو بالا میره؟ واقعا خنده داره تیترهاتون! چند سالی که واردات خودرو ممنوع بود قیمت ارز بالا نرفت؟ ایران خودرو و سایپا اگه میخوان رقابت کنن باید با برندهای کره ای رقابت کنند ن با فرقون و گاری پس باید واردات ازاد شه اون موقع معلوم میشه که ایا ایران خودرو و سایپا عرضه رقابت رو دارن یا ن.
چرا مردم بدخت باید بهای بی عرضگی این دو خودرو ساز رو بدن مگه چهل سال ازشون حمایت نشده پس کی میخوان خودی نشون بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
همه اینایی که موافق واردات هستند ازین کار نفع میبرند
وگرنه به ماها چیزی نمیرسه
بودجمون در حد پرایدم نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مافیای واردات یا مافیای خوروسازان داخلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
سرمایه را نه به خارجی ها بدهید و نه به خودروسازهای داخلی...!
سرمایه باید برای تولید خودرو های پیشرفته و با کیفیت در اختیار پژوهشگران و شرکتهای دانش بنیان قرار بگیرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
چهل سال است پدر ملت را درآوردید واز مافیای خورو داخلی حمایت میکنید و آشغال به مردم میدهید مردم خورو داخلی نخواهند چکار باید بکنن دولت باید واردات خورو با تعرفه ده درصد را آزاد کند مثل همه دنیا تا کی ملت بدبخت ما باید فدای یه مشت مافیا بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
اگه هیچ خودرویی در داخل کشور تولید نشه باز هم از نظر اقتصادی به نفع کشور چون پول بنزین و حسارت های تصادف ها سر به فلک کشیده. همتی معلوم نیست سرش به کدوم ... بنده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خو خودرو وارد کنند قیمت ارز میرود بالا ، وارد نکنند این دو خودرو ساز بدون هر گونه رقیب قیمتهای ماشینهای بنجل خود را میکشند بالا . میشود یکی بگوید چه باید کرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۲۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خدا خیر بده به اون مافیایی که بتونه این دو خودروساز ایران رو نابود کنه ، کم مردم رو چاپیدن ، نگید مافیای واردات فعال شده بگید مافیای خودروسازی ایران فعال شده تا با فشار بر دولت و وزیر جلوی واردات رو بگیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خدا رو شکر. بلاخره حتی به قیمتهای نجومی وارداته خودرو آزاد شد بلکه خودروسازهای داخلی که توی این بازاره مکاره خودشون رو بی رقیب میدیدند اندکی به کیفیته محصولاته خودشون فکر کنند و زه و نواره درزه روی درب خودرو را به عنوانه آپشن به خریدارهاشون معرفی نکنند. هرچند برای این دو شرکته خودروسازی پیشرفت و فن آوری در محصولات بیشتر شبیه شعاره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خدا رو شکر. بلاخره حتی به قیمتهای نجومی وارداته خودرو آزاد شد بلکه خودروسازهای داخلی که توی این بازاره مکاره خودشون رو بی رقیب میدیدند اندکی به کیفیته محصولاته خودشون فکر کنند و زه و نواره درزه روی درب خودرو را به عنوانه آپشن به خریدارهاشون معرفی نکنند. هرچند برای این دو شرکته خودروسازی پیشرفت و فن آوری در محصولات بیشتر شبیه شعاره.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۴:۱۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مجلس و دولتی که تحت فشار باشد که مجلس نیست دولت نیست.
پس این چهل سال چکار میکردند که الان تحت فشارند؟؟؟
Netherlands
محمد.
۱۴:۱۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
بالاخره این وزیر جدید هم باید سهمی در این بازار خراب اقتصادی داشته باش .
Australia
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
اجازه بدید خودرو های وارداتی بیان تا ایران خودرو سایپا بساطشان جمع بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
تازه امسال که قیمت خودرو داخل سر به فلک کشید متوجه شدیم افرادی که به مافیای واردات معروفند در واقع تعدادی انسان های خیر خواه بودند که از سر گردنده بگیری تولید کننده داخل جلوگیری میکردند
-
علی
۱۳:۱۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
دولت نگران جیب خودش نه کیفیت خودرو داخلی
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۰۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
قیمت خودرو در کارخانه را کاهش دهید
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۰۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مافیای خودرو ساز داخلی با واردات خودرو مخالفن زیرا کاسبیشون کساد میشه اگه مسئولان واقعن بفکر مردم این طرح رو اجرا میکنن
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۲:۵۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
سلام وقتی خودرو سازهای مونتاژ کار ما حتی قادر نیست ۴تا ماشین بدون امکانات ساخت ۴۰سال پیش و بدن دست مردم بهتر ماشین وارد بشه تا حداقل شاید شاید ی تلنگری برای اونا باشه!
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۲:۵۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واردات خودروی با کیفیت که منجر به کاهش قیمت خودروی خارجی میشه و باعث میشه مردم در روزمرگی جامعه اختلاف طبقاتی ماشین ۶ میلیاردی با ماشین ۶۰ میلیونی خودشون رو کمتر حس کنن ضرر اقتصادی داره اما فروش بی کیفیت‌ترین ماشین‌ها به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان به مردمی که تحت فشار اقتصادی هستند ضرر اقتصادی نداره! مگر تا الان که واردات ممنوع بوده چه چیزی پیشرفت کرده که همچنان این سیاست را ادامه بدن؟ سال‌هاست به بهانه‌ی بیکاری قطعه سازا و خودروسازا طمع انحصار خودروی کشور زیاد شده و مردم دیگه هیچ انتخابی برای خرید خودرو ندارن و بابد به صورت اجباری خودروهای بی کیفیت بخرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مجلس خودش محل پارتی بازی و مافیاست. گفته میشه رییس مجلس خودش حدود 70 نفر از آشنایان و فامیل رو در مجلس استخدام کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خودرو باید وارد بشه ولی نه خودروهای لوکس و قیمت بالا خودرویی باید وارد بشه که لااقل قیمت محصولات داخلی سرسام آور بالا نره ... خودروهایی کم مصرف با توجیه اقتصادی مناسب
Iran (Islamic Republic of)
جباری دبیر اموزش پرورش
۱۲:۳۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واقعا جای بحث و تعجبه..شما رسانه مردمی هستین الان؟!فقط میتونم بگم متاسفم.تو وضعیتی که مردم به نون شب محتاجن با حمایت از این دوتا شرکت که کارشون به شیشه کشیدن خون ملته میخواین چیو ثابت کنین؟
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۲:۳۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
قطعا منظورت از مافیا ایرانخودرو و سایپا و شرکت های وابسته به آنها هست که با فروش آهن پاره و آشغال حلبی به عنوان ماشین ماهیانه 1500 نفر را به کام مرگ میکشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس۱
۱۲:۳۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
فقط اینو میدونم که آدم عادی پشت واردات خودرونیست اماواقعن برای ثبات بازارخورد حتمن بایدواردات خودروآزادبشه
Iran (Islamic Republic of)
کارمند ساده
۱۲:۳۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
با درود؛ اگر واردادت خودروهایی با استاندارد بالا و متوسط و قیمت کم و ارزان وارد شود چه عیبی دارد تا روی قیمت خودروهای بی کیفیت را کم کند؟!. بدرود
Iran (Islamic Republic of)
صباغی
۱۲:۲۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
شما از سوء استفاده های خودروسازهای داخلی بخاطر نبودن رقابت و ممنوع بودن واردات جلوگیری کنید ؟؟؟
بعد بگوئید من نمیگذارم واردات خودرو آزاد شود؟؟؟
این همه خودروساز داخلی کلاه برداری آشکارا انجا میده
مثلا ماشین سمند یا تیبا ثبت نام مبکنه موقع تحویل میگه سمند وتیبا الان ندارم باید پژو و ساینا ببری ویا ماشین رنگ آبی ثبت نام میکنی موقع تحویل میگه سفید باید ببری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واردات باعث بالابردن کیفیت ماشینهای آشغال ایران میشو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
چند سالی که آزاد بود همچین اتفاقی نیفتاد ، فقط چند میلیارد دلار خرج واردات ماشین شد و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
این مدت که وارد نشد چه سودی برای مردم داشت؟
کیفیت خودرو ها بالایت الان؟نه
قیمتشون پایین و برحسب کیفیتشونه؟نه
همون وارد کنن بهتره حداقل کیفیتش بهتره
خودروسازا وقت زیادی برای بالابردن کیفیت داشتن اما به جای اون فقط قیمتو بردن بالا
درضمن فقط خودروهای مدل بالا وارد نکنن
خودروهایی وارد کنن که قشر های مختلف بتونن بخرن
مردم ما به اندازه کافی برای بالابردن کیفیت خودروهای داخلی صبر کردن و ضرر هم زیاد دیدن دیگه ممنوعیت ورود به ضرر مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واردات لازمه اونم رقابت ازاد بدون رانت من ثبت نام سایپا ساندرو سال 96 کردم قرار بوده مرداد97 تحویل بدن هنوز خبری نیست دادمان به هیچ جایی نرسیده ما فقط به صدادسیما امید داریم که پی گیر کارمان باشه خدا کمکمان کنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۱۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خودرو وارد کنیم درگیر مافیای واردات خودروییم خودرو وارد نکنیم درگیر مافیای خودرو سازانیم ...یعنی قشنگ کاتورن پت و متیم .....این یعنی دور باطل .....این عدم مدیریت صحیحه ....و الا همه دنیا چیکار کردن......ما هم یه گوشه از این دنیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مافیا شما هستین که اشغالای دله رو به ملت به پول همین خارجیا قالب میکنید چی شده بازارتون خراب شد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خدا کنه واردات را آزاد کنن این دو شرکت خودرو ساز پدر مردم رو درآوردند شاید با واردات خودرو مجبور بشن کیفیت رو ببرن بالا
Germany
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
اينم از عملكرد مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
این یعنی خودروهای نه ملی بلکه خصوصی زیر چادر ارز همچنان پدر مردم را در بیاورد .
آزاد کنید ببنید این آهن قراضه ها چند می ارزه شاید به فکر بیافتند و درب آهن قراضه سازی ها را ببندند .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واردات خودرو خیلی هم عالیه
تا زمانی که در کشور شرکت های خودرو سازی با تکنولوژی 40 سال قبل خودرو تولید میکنن و مردم به زور مجبور هستن اینا رو بخرن.....
واردات اندکی از این مشکل رو حل میکنه
Iran (Islamic Republic of)
لا
۱۱:۵۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
بزارید وارد کنن بازار از دست اشغال سازی ایرانخودرو راحت بشه تا کی انحصار پس رقابت کجاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
بزارید وارد کنن بازار از دست اشغال سازی ایرانخودرو راحت بشه تا کی انحصار پس رقابت کجاس صداو سیما تو خودت از مافیای ایرانخودرویی
Uzbekistan
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
همین شمایی که این گزارش رو نوشتی از خداته که واردات خودرو آزاد بشه . پس خواهشا حرف بی ربط تحویل مردم ندین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
آراد
۱۱:۵۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
این ها الان دارن آماده سازی می کنن تا بعد از عید قیمت ها رو بشکنن
فعلا هیچ اتفاقی نمی‌افتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
فعلا که مافیای داخلی خودرو خیلی قوی ترن تا مافیای خارجی
حرفی که شما میزنین مثل اینکه یکی میاد میگه شیر من ترشه و فقط از سیر من میتونی استفاده کنی و از بقیه نمیتونی شیر بخری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مرگبر گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
انحصار انحصار است چه از نوع وارداتی چه از نوع تولید خودرو قدیمی ناایمن با تکنولوژی 30 یا چهل سال قبل پر مصرف و پر ادعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
عدم ورود خودرو هرگز در این چند سال نه تنها باعث افزایش کیفیت نشد بلکه باعث کاهش هم شد چون رقیبی در بازار وجود نداشت. یکی از راههای رهایی از این شرایط ایجاد رقابت سالم با دادن مجوز تولید به بخش خصوصی و خصوصی سازی کاخانجات فعلی هست. واردات درمان این درد نیست.مسکنی موقتی خواهد بود.
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۱:۴۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مافیای تولید خوروی بی کیفیت داخلی چی ؟ فعال نشد ؟
واردات خودرو به نظر گزینه خوبی نیست تا خودرو ساز ها یه خورده به خودشون بیان و کمتر جیب مردم رو خالی کنن ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
اگه اینا مافیان پس خودروسازا چی هستن!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خودرو سازان داخلی طی چهل سال گذشته نشان داده اند که نمیخواهند کیفیت محصولات خود را بالا ببرند و سال به سال از کیفیت محصولات آنها کاسته میشود. من ماه گذشته خودرو کوییک R صفر خریدم و متاسفانه در کیلومتر 500 متوجه اشکالات اساسی در گیربکس خودرو شدم. این واقعا در شان ملت شریف ما نیست. اگر قرار است ملت ما از خرید خودرو های خارجی با قیمت حقیقی محروم باشد و مجبور به استفاده تولید داخلی باشد باید کیفیت محصولات داخلی قابل قبول باشد تا اجهافی در حق مصرف کننده صورت نگیرد. در ضمن کیفیت پیکان سال 56 به قبل به مراتب از محصولات فعلی شما بالاتر بوده و در زمان خودش قابل قبول بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
چه ایران خودرو و سایپا باشن چه مافیاهای خارجی
بدبخت جوون ایرانیه که نمیتونه اشغال ترین خودروی دنیا رو هم بخره
Iran (Islamic Republic of)
مردم بیچاره
۱۱:۳۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
باید پرسید تو چقدر از فرقون ساز ها گرفتی ، مگر چند در صد مردم توان خرید خودرو خارجی داشتن که به خودرو ساز آسیب خورده است ؟ هر جایی بگی برای خرید خودرو بی‌کیفیت آید چهار برابرپول بدهم و در قرعه کشی شرکت کنم و ۱سال صبر آخرش م با امروز و فردا ۶ ماه دیگر سرکار گذاشته شوم بهم پنا هند کی از دست مافیاهای خودرو میدن
Iran (Islamic Republic of)
ارش بیکار
۱۱:۳۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مافیای این مملکت خودروسازان داخلی هستن نه واردت کننده همین نبود رقبات به بهانه خارج شدن ارز باعث شد پراید رو صد میلیون بخریم .حتما واردات خودرو باعث کاهش قیمت ها میشه .
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۱:۳۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
دولت روحانی خود بزرگترین مافیا ها را پرورش داد .با شهادت این عزیز دردی به دلمان رفته که هرگز تا انتقام درمان نشود .چرا باید با این همه قدرت منفعل باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۱:۳۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
دولت روحانی خود بزرگترین مافیا ها را پرورش داد .با شهادت این عزیز دردی به دلمان رفته که هرگز تا انتقام درمان نشود .چرا باید با این همه قدرت منفعل باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۱۱:۳۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
دولت روحانی خود بزرگترین مافیا ها را پرورش داد .با شهادت این عزیز دردی به دلمان رفته که هرگز تا انتقام درمان نشود .چرا باید با این همه قدرت منفعل باشیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
فقط سرمایه گذاری روبخش کشاورزی مهم است صنعت خودروبخوصوس واردات خودرو ضربه کلان به ملت وکشوراست ،،،،اول کشاورزی دوم دفایی سوم هسته ایی تنها این سه بخش است که بدردملت شریف ایان میخورد بقیه پوچ درودخدابردانشمندان وخبرنگاران عزیز
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۱۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خدا خیرتون بده ازادکنید بزارید حداقل ماشین اشغال خارجی هزار برابر از تولیدات داخلی ما با این افزایش 100 دصدی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۱۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خدا خیرتون بده ازادکنید بزارید حداقل ماشین اشغال خارجی هزار برابر از تولیدات داخلی ما با این افزایش 100 دصدی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
کرمانی
۱۱:۱۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
وقتی خودرو سازی ایران نتونسته تقاضای داخلی را بر آورده کنه چگونه میتواند صادر کنه در این مدتی که واردات ممنوع بود دلالی رونق گرفت و کیفیت ماشین های داخلی خوب که نشد هیچ، خرابتر هم شد و قیمت ها هم سر به فلک کشید
Iran (Islamic Republic of)
کرمانی
۱۱:۱۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
وقتی خودرو سازی ایران نتونسته تقاضای داخلی را بر آورده کنه چگونه میتواند صادر کنه در این مدتی که واردات ممنوع بود دلالی رونق گرفت و کیفیت ماشین های داخلی خوب که نشد هیچ، خرابتر هم شد و قیمت ها هم سر به فلک کشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
17 هزار کشته درسال بس نیست که این دو فرغون ساز به ملت وارد میکنند .مگر خون اقایان که با واردات خودرو مخالفند رنگین تر. چرا خود حضرات همگی خودرو لوکس با کیفیت خارجی سوار میشند. مگر ملت چقدر عمر دارند ِِچهل سال چه گلی این فر غون ساز به سر ملت زدند .جز گران کردن ومکیدن خون ملت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
متاسف به تولیدات داخل
فقط دارن پول وجاان مردم رو میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
40سال است که فرغون سازان داخلی فقط به فکر خالی کردن جیب ملت است .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۱:۰۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مافیای خودرو همون مدیران ایران خودرو و سایپا هستند نه بقیه که خون مردم رو تو شیشه کردن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
فقط واردات میتونه باعث افزایش کیفیت خودروهای های سایپا و ایران خودرو بشه پس انقدر ننویسید
جهش تولید یعنی توی کیفیت هم جهش بشه نه اینکه فقط در گمرک رو ببندید تا این ها را به مردم بندازید
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۰:۵۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
قیمت خودرو رو می‌خواهید ببرید بالا،
بگذارید واردات شود قیمت‌ها شکسته شود، شما در قبال پراید 100 میلیونی مسئول هستید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واردات خودرو مانع احتکار گران فروشی وبی کیفیتی می شود وبرای کشور لازم است
Iran (Islamic Republic of)
عباسی کیشی از جزیره کیش
۱۰:۵۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
ما که کیش ساکن هستیم ماشین هامون همه شدن قراضه لگن و حسابی دود میکنند ماشین داخلی هم که نمیتونیم بیاریم جزیره گرفتار شدیم با این خودروهای قدیمی و داغون مسئولین فکری کنید ما گناه داریم با این قیمتهای سرسام آور ماشینهای مدل پایین و از رده خارج /...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واردات بدون انتقال ارز ، خودرو های دست دوم لا اقل آزاد شود
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۰:۵۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مافیای خودرو شرکت سایپا و ایرانخودرو هستن
مردم دیگه همه چیزو فهمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
واردات خودرو لازم است خیلی لازم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
من ثبت نام سایپا ساندرو سال 96 کردم قرار بوده مرداد97 تحویل بدن هنوز خبری نیست دادمان به هیچ جایی نرسیده ما فقط به صدادسیما امید داریم که پی گیر کارمان باشه خدا کمکمان کنه
Iran (Islamic Republic of)
عباسی کیشی
۱۰:۵۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
لطفا" ورود خودرو را آزاد کنید خواهشا"
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۵۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
ظلمی که خودروسازهای کشور به مردم کردن ...هیچ دولتی حتی آمریکا هم به ما نکرده ....هزاران و صدها هزار نفر کشته و مصدوم در اثر بی کفایتی و بی کیفیتی خودروهای که تولید میشه .
Iran (Islamic Republic of)
بهفر
۱۰:۵۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
پدر ملت با این قیمت ماشینای داخلی دراومد. اگه ایران خودرو و سایپا میتونن پاسخگوی نیاز جامعه باشن که نیاز به واردات نداریم ولی وقتی نمیتونن نیاز جامعه رو برطرف کنن چرا باید جلوی واردات گرفته بشه که قیمت ماشن 10 برابر بشه تو ی سال.
شما از کدوم مافیا حمایت میکنید که این جوری تیتر میزنید و مخالف واردات هستید؟ یا دلسوز ملت هستید که دوس ندارید خودرو وارد بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
شما چرا مافیای خودرو داخلی رو نمیگید؟ این چه مافیایی وجود داره که به خودرو سازهای داخلی اجازه میده هر 3 ماه قیمت محصولات شون رو افزایش بدهند این خود هم تورم زا هست و هم بازار رو مختل می‌کنه چون خودرو رو تبدیل به کالای سرمایه ای می‌کنه سود بانکی کمتر از 15 درصد هست اما اگه کسی خودرو بخره حداقل طی هر 3 ماه 25 درصدی سود می‌کنه که سالانه 100 درصد میشه. بعد شما قطعه سازی رو نگاه می‌کنید تو بازار پر است از قطعه های چینی و ترک و... مطمئنا قطعه سازهای ماهم درست کار نمی‌کنند. اقتصاد رو جزیره ای نمیشه اداره کرد اگه خودرو سازهای فقط بفکر ساخت خودرو بودند الان باید حداقل چند برند مطرح جهانی داشتیم ولی در کشور ما فقط به فکر خودرو ساز هستند به فکر مردم و تعداد کشته ها نیستند .خواهش میکنم ی گزارش از ایمنی خودرو های ایرانی بگزارید.
Sweden
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
از وقتی وزیر صمت تشریف آوردن گرانی‌ها دوبرابر شده و با سیاست همراهی با مافیا در همه جهات اقتصاد مملکت را رو به نابودی می‌برند. چرا مجلس و سازمان‌های نظارتی ورود نمی‌کنند مگر نمی‌بینند داره چه اتفاقاتی میوفته!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
چرا نمیزارید مردم زندگی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
بیشتر مافیای داخلی و مافیای سایپا و ایران خودرو ترسیدن. یه مشت ماشین آشغال رو به هر قیمتی میخان به مردم میندازن. بهترین کار آزاد کردن وارداته تا شر اینا کم بشه.
Iran (Islamic Republic of)
حمید رضا دهقانی
۱۰:۳۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مافیا شرکت ایران خودرو و سایپاهست که با کمک دولت و مجلس سالیان سال است قدرت انتخاب خودرو خوب از مردم رو گرفته اند و مجبور به خرید خودرو بی کیفیت و قیمت گذاف هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
مافیا چیه مافیای اصلی مافیای خودروی داخلی که خون ملت تو شیشه کرده.باید واردات بشه خودرو ارزانتر بشه.
Iran (Islamic Republic of)
King
۱۰:۳۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
اصلا ربطی نداره ما همه جوره همه شرایطی برای خودرو ساز مهیا کردیم ولی هیچی فرق نکرد و بدترم شدن شاید اینجور یه تلنگوری بهشون بخوره و هم قیمتشون رو بیارن پایین و هم کیفیتشون رو ببرن بالا.الی برکت الله فراموش نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
در این وضع بی ارزی مملکت . علی برکت
Iran (Islamic Republic of)
گودرزی.بروجرد
۱۰:۲۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
اقا جان کل و کوتاه عده ای هستند نمی زارن
به هر طریق خودرو وارد بشه
تا این دو مونتاژ کار قشنگ تو مملکت جولان بدن
و هی به طبل ضرر بکوبن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
با این وضعیتی ک برای مردم پیش اومده مشخص شده
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۰:۲۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
حالا نه که الان واردات ممنوعه داریم ماشینای با کیفیت و ارزان سوار میشیم. واقعاا ک بزارید ازاد شه واردات تا این خودرو ساز ها ادم شن.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۰:۱۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
خودرو وارد نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۷ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اشتباهی مثبت دادم خودم ۲۰۷ دارم ۳ساله پدرمو درآورده از بس خرج رو دستم میزاره ۱۲۰ خریدمش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۱۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۹
والله چه عرض کنم
شما خودتون جدیدا طرفدار مافیای خودرو داخلی شدین!
۱۲
آخرین اخبار