آبگرفتگی خوزستان، دردی بی درمان/ مشکل آبگرفتگی ها در برخی نقاط همچنان پابرجا + فیلم

حکایت آبگرفتگی خوزستان، قصه‌ای است که در روز‌های بارانی در گوش همه نجوا و به غرق شدن زندگی مردم در آب ختم می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بارش باران در خوزستان حکایت عجیبی دارد، خط به خط که بخوانی و تصویر به تصویرش را که ببینی، هیچ چیزی جز مظلومیت مردم باران زده نخواهی دید.

همان بارانی که همه آرزوی آمدنش را دارند و از رفتنش غمگین می‌شوند، در خوزستان همه از آمدش عزادار و از رفتنش خوشحال شده و آب پشت پایش نمی‌ریزند تا برود و دیگر برنگردد، اصلا نیازی هم به ریختن آب نیست، چون به حدی در خیابان‌ها و خانه‌ها آب هست که نریختن یک کاسه آب پشت باران به چشم نمی‌آید.

رفع مشکل آبگرفتگی در بیشتر مناطق اهواز

موسی شاعری، شهردار اهواز در رابطه با آخرین وضعیت آبگرفتگی‌ها در اهواز اظهار کرد: ما در نقاط مختلف به استثنای دو نقطه مشکل خاصی نداریم.

او افزود: در خیابان زکی‌زاده، کوی انقلاب و خیابان الهادی و مختصری هم در منطقه ۴ مشکل داریم که انشالله با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد امیدواریم تا شب حجم زیادی از آبگرفتگی‌ها کاهش پیدا کند.

 

 

امدادرسانی به بیش از ۵ هزار نفر متاثر از بارندگی‌ها در خوزستان

علی خدادادی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به درگیر بودن ۱۵ شهرستان با معضل آبگرفتگی‌های گسترده گفت: عملیات‌های امدادرسانی به خانوار‌های تحت تاثیر بارش‌های اخیر همچنان ادامه دارد.

او افزود: امدادرسانی‌ها به همت ۲۴۵ امدادگران و نجاتگران داوطلب جمعیت هلال احمر، در طول ۳ شبانه روز سپری شده از بارش شدید باران، به بیش از ۵ هزار نفر انجام و ۵۵۲ نفر در مکان‌های امن اسکان داده شدند.


بیشتر بخوانید

به هر خیابان و خانه‌ای که سر بزنی، ردپایی از آبگرفتگی را می‌بینی، گویی سیلاب سال ۹۸ تکرار شده، اما موضوع این است که نه سیل و نه حجم بارندگی‌ها از پارسال بیشتر است، ولی مردم تا کمر در آب یا با قایق تردد می‌کنند، شاید هم قرار است با خوابی که مسئولان رفته اند، اهواز، بندر ماهشهر و بندر امام خمینی (ره) به ونیز ایران تبدیل شوند.

آبگرفتگی خوزستان، دردی لاعلاج/ استان را آب ببرد مسئولان را خواب می‌برد

شاید مسئولان به فکر راه اندازی صنعت گردشگری و درآمدزایی از این راه هستند که هر چه قول می‌دهند محقق نمی‌شود، ولی ونیز با رنگ و بوی فاضلاب که مشتری ندارد، باران که ببارد بجای عطر خوش و دل انگیز، بوی تعفن و فاضلاب مشام را پر می‌کند، جوش و خروش فواره‌های سیاه رنگ و ترکیب لجن برای بازگشت به سطح شهر دیدنی است.

امسال کارهای خوبی در خصوص آبگرفتگی ها انجام شده است

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: جمع آوری آب‌های سطحی طبق قانون از وظایف شهرداری هاست و در اهواز سیستم جمع آوری آب‌های سطحی بر اساس برآورد صورت گرفته بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بردارد که این رقم از عهده شهرداری خارج است و قانون هم آن را بر عهده شهرداری گذاشته است که این شرایط مشکلات آبگرفتگی را در پی داشته است.

او افزود: شهر اهواز یک شهر مسطح است و مانند دیگر شهرها نیست که شیب دار بوده و امکان خروج آب را دارند.

شریعتی ادامه داد: با توجه به مسطح بودن اهواز نیاز به ایستگاه‌های پمپاژ و شبکه‌های گسترده است که آب‌های سطحی جمع آوری شود.

استاندار خوزستان در پاسخ به پرسش مجری برنامه شبکه یک سیما مبنی بر اینکه سپاه در حوزه بحران آبگرفتگی اقدامات بیشتری داشته در حالی که استانداری اقدام خاصی نداشته است، گفت: همه نهادها و دستگاه‌ها ارکان مجموعه نظام و حاکمیت هستند و ما چنین تفکیک‌هایی را قائل نیستیم در عین حال من و معاون عمرانی استانداری با بروز بحران در بندر امام مستقر شدیم و مسئولان ذیربط مدیریت امور را بر عهده دارند. همچنین از فرمانده سپاه استان خواستیم نیروهای خود را برای کمک به بندر امام اعزام نمایند و همه در کنار هم کار می‌کنیم.

شریعتی بیان کرد: حل معضل آبگرفتگی یک کار زیرساختی و اساسی و با اعتبار بسیار زیاد نیاز دارد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: در رابطه با فاضلاب در اهواز مبلغ چهار هزار میلیارد تومان به قیمت سال ۹۸ نیاز است که تکمیل شود و اقدام خوبی که به پیشنهاد دولت و با اجازه  مقام معظم رهبری شد اختصاص ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه برای شبکه فاضلاب اهواز بوده است و ما امیدواریم همین رقم در بودجه سال آینده نیز در نظر گرفته شود.

شریعتی اظهار کرد: همچنین برای تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز ۴۰ میلیون یورو فاینانس خارجی در نظر گرفته شده است و جمعاً حدود ۱۴۰ میلیون یورو در طول دو سال برای اهواز اختصاص می‌یابد که در صورت تخصیص آن حدود نیمی از هزینه مورد نیاز برای فاضلاب اهواز پوشش داده می‌شود و ما امیدواریم با هزینه‌کرد درست آن حدود ۶۷ درصد از مشکلات فاضلاب اهواز را حل کنیم.

او تصریح کرد: شبکه فاضلاب اهواز قرار شده به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) واگذار شود و تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز نیز که فاینانس خارجی است مناقصه آن برگزار شده و پیمانکار مشخص شده است و در مرحله کارهای اداری و بروکراسی در کشور ما و کشور خارجی است و امیدواریم به زودی مرحله اجرایی آن آغاز شود.

استاندار خوزستان توضیح داد: امسال تقسیم کاری صورت گرفت برای اجرای طرح‌های ضربتی در سطح اهواز با همکاری شهرداری و شرکت آبفا که شرایط دفع آب‌های سطحی بهبود یابد و با انجام اقدامات ضربتی شهرداری و آبفا کارهای خوب انجام شد به صورتیکه سال گذشته حدود ۸ تا ۱۰ روز آب‌های سطحی ایستایی و ماندگاری داشت و مردم را با مشکلات فراوانی مواجه ساخت اما امسال عمده مناطق دوشنبه صبح از آبگرفتگی خارج شد و تعداد منازلی که دچار آبگرفتگی شدند معادل ۱۵ درصد منازل خسارت دیده در بارش سیل آسای پارسال بود.

شریعتی بیان کرد: برخی مناطق مانند کوی الهادی کمپلو کوی علوی هنوز مشکل دارند؛ همچنین شهرک دانشگاه و معین زاده مشکل در حال حل شدن است.

او اضافه کرد: در بندر امام و شهر چمران که جزو ماهشهر است به دلیل حجم بارش بی سابقه ۱۷۰ میلی متری این وضعیت را شاهد بودیم در صورتی که متوسط سالانه بارش در این شهر ۱۷۶ میلی‌متر است؛ البته در شهر چمران به جز بخش کوچکی از آن کاملاً از آبگرفتگی خارج شد اما در بندر امام برخی مناطق هنوز مشکلات دارند.

فاجعه آبگرفتگی های پارسال خوزستان دوباره تکرار می شود؟

دستگاه‌های متولی از جمله آب و فاضلاب خوزستان و شهرداری گفته بودند که فاجعه پارسال، امسال تکرار نمی‌شود، هر جا رسیدند حفاری کردند و مثلا پروژه‌های ترمیم شبکه فاضلاب آغاز شد، اما گویی همه برای خوش کردن دل خوزستانی‌ها صورت گرفت، چون اوضاع بهتر که نشد، بدتر هم شد چراکه حجم بارش‌ها کمتر از پارسال بود، ولی بازهم خانه‌ها را آب فراگرفت و بازهم مردم و ساکنان شهر و مناطق حاشیه‌ای خسارت دیدند.

آبگرفتگی خوزستان، دردی لاعلاج/ استان را آب ببرد مسئولان را خواب می‌برد

با هر مسئولی که تماس می‌گیریم مدعی است که در جلسه حضور دارد و برنامه‌های برای پیگیری از اتفاقات تلخ و ناگوار در حال انجام است، ولی چرا آبگرفتگی معابر و منازل و پس زدگی فاضلاب‌ها مثل دردی بی درمان می‌ماند؟ راه درمان کرونا و سرطان پیدا شد، ولی درد خوزستان و خوزستانی نه.

مدیران شهرداری‌های اهواز، کارون، بندر ماهشهر، بندر امام خمینی (ره)، مدیران ادارات آب و فاضلاب، استاندار خوزستان، مدیریت بحران استان و شهرستان‌ها و... خروجی جلسات و تهمیدات اندیشیده شده را طوری اجرایی کنید که شهروندان آن‌ها را به چشم ببینند، مردم چشم بصیرت دارند، ولی وعده‌ای محقق نمی‌شود، دقیقا مشکل چیست و چرا به مسئله‌ای لاینحل تبدیل شده؟ موسی شاعری شهردار اهواز هم که در روز وانفسا و مصیبت عظما کرکره شهرداری را پایین کشیده و پاسخگوی هیچ خبرنگاری نبود.

آبگرفتگی خوزستان، دردی بی درمان/ استان را آب ببرد مسئولان را خواب می‌برد

و اما شهردار اهواز برای بارندگی‌های آینده تا فصل بهار در محل کار خود حاضر خواهد شد؟ مسئولان خوزستانی چه وعده‌ای دارید که بدهید برای جلوگیری از تکرار این فاجعه که فقط مردم از آن متضرر می‌شوند؟ البته قول‌هایی که محقق شود نه آن‌هایی که در نطفه می‌میرند و فقط روی کاغذ می‌مانند و در بایگانی عملکردهای اجرایی نشده به خاطرات می پیوندند.

آبگرفتگی خوزستان، دردی لاعلاج/ استان را آب ببرد مسئولان را خواب می‌برد

آبگرفتگی خوزستان، دردی بی درمان/ استان را آب ببرد مسئولان را خواب می‌برد

 

 

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.