افزایش ۵ برابری کشت گندم و جو دیم در دشتخاک زرند

مسئول مرکز جهاد کشاورزی دهستان دشتخاک زرند گفت: امسال، کشت گندم و جو دیم در دهستان دشتخاک زرند در مقایسه با پارسال، ۵ برابر افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد قلی زاده، مسئول مرکز جهاد کشاورزی دهستان دشتخاک با پایان برداشت طلای سرخ از مزارع دهستان دشتخاک گفت: خوشبختانه شاهد نزولات آسمانی خوبی در ماه های آبان و آذر بودیم و این بارندگی‌ها، زمینه مساعدی را برای کشت گندم و جو دیم در منطقه به وجود آورده است.

او افرود: هرچند زراعت دیم بستگی به نزولات آسمانی دارد؛ اما تهیه به موقع زمین‌های زراعی دیم و اجرای شیوه‌های صحیح کشت، تاثیر بسزایی در افزایش تولید دارد.

قلی زاده با اشاره به اینکه کشت گندم و جو دیم در دهستان دشتخاک زرند در مقایسه با پارسال ۵ برابر افزایش یافته است، بیان کرد: کشاورزان دشتخاکی، ۵۰۰ هکتار از مزارع مستعد این منطقه را به کشت دیم این دو محصول اختصاص  داده اند.

او گفت: نظر به حاصلخیز بودن اراضی کشاورزی منطقه در گذشته، دهستان دشتخاک قطب تولید گندم با کیفیت محسوب می‌شده که متاسفانه بر اثر خشکسالی‌های پی در پی و کاهش شدید آب‌های زیر زمینی، کشاورزان با هدف استفاده بهینه از آب‌های موجود به کشت محصولات جایگزین کم آب، مانند زعفران، زرشک، گل محمدی و... روی آوردند که این محصولات  درآمد زایی خوبی هم داشته اند.

 رحمانی، مسئول شورای اسلامی دهستان دشتخاک هم گفت: با پایان یافتن برداشت زعفران در دشتخاک که قطب تولید زعفران استان محسوب می شود، شاهد نزولات آسمانی خوبی در این منطقه کوهستانی بودیم و اکثر کشاورزان این منطقه به کشت دیم گندم  و جو روی آوردند که با توجه به اینکه منطقه، زمین‌های مستعدی دارد گندم و جو  بسیار با کیفیتی تولید می شود و اکثر خانواده‌ها به پخت نان محلی فعالیت دارند.

حسن بهالدینی، مسئول دفتر هواشناسی شهرستان زرند میزان بارندگی‌ها در آبان و آذر امسال را ۳۵ میلیمتر عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این بارندگی‌ها نسبت به پارسال بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار