درباره چگونگی استعفای کارگر بیشتر بدانید

کارگری که استعفا می‌دهد ملزم و موظف است یکماه بعد درخواست استعفا، در کارگاه به کار خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مطابق ماده ۲۱ قانون کار یکی از راه‌های خاتمه همکاری در قرارداد‌های کار، استعفای کارگر است. در این خصوص رویه‌ی خاصی توسط قانون مشخص شده است که کارگر ملزم به رعایت آن است.
 
استعفا در کلیه قرارداد‌های کار اعم از دائمی، مدت موقت و کار معین معتبر بوده و در صورت لزوم، کارگر می‌تواند از آن استفاده کند. نکته مهم در این خصوص این است که درخواست استعفا حتما بایستی کتباً تنظیم شده و به کارفرما تحویل داده شود و رسید آن اخذ شود. در صورتی که کارگاه دارای نماینده، شورا یا انجمن کار باشد رونوشتی از استعفا به آن‌ها ارائه شود.

مدت زمان لازم برای استعفا

کارگری که استعفا می‌دهد ملزم و موظف است یکماه بعد درخواست استعفا در کارگاه به کار خود ادامه دهد. در صورتی که کارگر تا ۱۵ روز تحویل درخواست به کارفرما، پشیمان شود، استعفای او خود به خود منتفی خواهد بود و مطابق قرارداد می‌تواند به کار خود ادامه دهد.

آیا موافقت کارفرما لازم است؟

موافقت کارفرما در قانون کار در صورت استعفا ذکر نشده است. چنانچه کارگر رویه استعفا را رعایت کند، کارفرما لازم است ظرف مدت یکماه، نسبت به استخدام و آموزش جایگزین اقدام کند. در این خصوص ضرر و زیانی متوجه کارگر نخواهد بود. چنانچه هنگام تحویل دادن درخواست استعفا، کارفرما رسید آن را به کارگر ندهد یا درخواستی را قبول نکند، پیشنهاد می‌شود رونوشتی از استعفا را در دبیرخانه اداره کار محل فعالیت ثبت کند و یک نسخه از آن را از طریق پست پیشتاز به آدرس کارفرما ارسال کند.

استعفا چه ضرری برای کارگر دارد؟

کارگر بعد از یکماه از تحویل درخواست استعفا، می‌تواند محل کار را ترک کند و از این بابت ضرری متوجه او نبوده و همه‌ی حقوق و مزایای تعریف شده نسبت به مدت زمان اشتغال به او تعلق می‌گیرد. با توجه به اینکه قطع همکاری ارادی است، بیمه بیکاری به کارگر تعلق نمی‌گیرد.
 
بیشتربخوانید
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار