حقایقی کمتر شنیده شده درباره کشور روسیه که نمی‌دانستید

روسیه یکی از کشور‌های دارنده ذخایر گسترده نفتی و گازی است و اقتصاد این کشور به مقدار بسیار زیادی به این منابع زیرزمینی وابسته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در این مطلب  درباره حقایق کشور روسیه می‌پردازیم. به دنبال جنگ جهانی دوم، اتحاد جماهیر شوروی به عنوان یک قدرت جهانی ظهور کرده و رقیب نظامی ایالات متحده شد. اما وقتی که شوروی در اوایل دهه ۱۹۹۰ از هم پاشید و با نام روسیه به عرصه بین المللی بازگشت، مجبور شد تا اقتصاد خود را سر و سامان دهد. با ما همراه باشید.


بیشتربخوانید


روزانه ۷۰۰ نفر از جمعیت کشور روسیه کاسته می‌شود

بر اساس گزارش‌های سازمان‌های دولتی روسیه، جمعیت این کشور روزانه ۷۰۰ نفر و سالانه ۲۵۰ هزار نفر کمتر می‌شود. برخی از شهر‌های این کشور از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، شاهد ۳۰ درصد کاهش جمعیت بوده است.

بخش زیادی از این کاهش جمعیتی، نتیجه پیر شدن جمعیت، کاهش میزان مهاجرت کشور و شکست خوردن سیاست‌های دولت در زمینه مربوط به غذا و بهداشت است.

روسیه بیش از ۴۶۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد

روسیه بیش از ۴۶۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشته و میزان بدهی این کشور حدود ۲۹ درصد تولید ناخالص داخلی است و ذخیره ارزی کشور می‌تواند ۹ الی ۱۵ ماه واردات کشور را تامین کند. این آمار‌های ریز اقتصادی باعث شده تا کارشناسان به این باور برسند که روسیه می‌تواند شوک‌های اقتصادی جهانی را تاب بیاورد؛ حتی اگر رشد اقتصادی کشور در همین عدد ضعیف، ۱.۵ درصد باقی بماند.

۱۰ حقیقت درباره کشور روسیه / کاهش جمعیت تا وابستگی به نفت

تولید اقتصادی روسیه در یک دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ۴۵ درصد کاهش را تجربه کرد

از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۸ تولید اقتصاد روسیه، ۴۹ درصد افت را نشان می‌داد که انقلاب اقتصادی پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ مهمترین نقش را در این موضوع داشت.

در سال ۲۰۰۰ تولید ناخالص داخلی کشور بین ۳۰ تا ۵۰ درصد این شاخص، در دوران پیش از فروپاشی بود.

نفت و گاز ۵۹ درصد از صادرات روسیه را تشکیل می‌دهد

روسیه یکی از کشور‌های دارنده ذخایر گسترده نفتی و گازی است و اقتصاد این کشور به مقدار بسیار زیادی به این منابع زیرزمینی وابسته است. در پایان سال ۲۰۱۸ میزان تولید نفت روسیه به ۱۱ الی ۱۶ میلیون بشکه در روز می‌رسید که بالاترین مقدار در طول تاریخ صنعت نفت این کشور بوده است.

در سال ۲۰۱۷ گاز ۵۹ درصد از کل صادرات روسیه و ۲۵ درصد از کل درآمد این کشور را به خود اختصاص داده بود.

روسیه بیش از ۷۰ میلیاردر دارد

نابرابری ثروت در روسیه بسیار بالا بوده و مسکو اغلب در صدر شهر‌های جهان با بیشترین تعداد میلیاردر قرار می‌گیرد. این درحالی است که روسیه در کل هفتاد میلیاردر دارد. بسیاری از میلیاردر‌ها ثروت خودشان را در دهه ۱۹۹۰ به دست آوردند.

دستمزد متوسط ماهیانه در روسیه ۶۷۰ دلار است.

در زمان تولید اقتصادی روسیه در میان ده کشور برتر قرار دارد، اما علی رغم تولید ناخالص داخلی، بالاتر در مقایسه با دیگر کشور‌های جهان، در آمد متوسط ماهانه در این کشور معادل با ۶۷۰ دلار است. این رقم در سال ۲۰۱۶ تنها ۴۳۷ دلار بود که اکنون با رشد حدود ۵۰ درصدی به ۶۷۰ دلار در ماه رسیده است.

کمپانی آزبست روسیه در سال ۲۰۱۸، ۳۵۰ هزار تن آزبست تولید کرده است

آزبست مهمترین صادرات یکی از شهر‌های روسیه به همین نام است. علی رغم خطرات مرگبار آزبست برای سلامت انسان، سال گذشته تولید آزبست در این شهر با افزایش مواجه بوده است.

بیش از ۳۵۰ هزار تن آزبستی که در سال ۲۰۱۸ از این معادن استخراج شده باعث شده تا اولین افزایش تولید آزبست در این شهر پس از سال‌ها رخ دهد. بیش از ۸۰ درصد این مقدار صادر شده که ۶۷ تن آن به ایالات متحده بوده است، استفاده از آزبست در بیش از ۶۰ کشور جهان ممنوع اعلام شده است.

روسیه بیش از ۲۵۰ میلیون دلار در صنعت الماس زیمباوه سرمایه گذاری کرده است

در پی جنگ سرد، ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی برای تاثیر گذاری بر آسیا رقابت داشتند و اکنون روسیه نگاهش را به سمت آفریقا تغییر داده است. هم روسیه و هم چین سرمایه گذاری‌های عظیمی در سراسر این قاره انجام داده اند و سعی دارند تا جای پای خود را در این منطقه محکم کنند.

روسیه ریشه‌های تاریخی دیگر کشور‌های جهان در قاره آفریقا و همچنین سرمایه عظیم چین را ندارد، اما تاثیر اقتصادی این کشور بر آفریقا، عمدتا مربوط به صادرات سلاح و کمپانی‌های دولتی فعال در عرصه معادن و منابع زیرزمینی است.

روسیه در مسابقات المپیک زمستانی سال ۲۰۱۴ بیش از ۵۰ میلیارد دلار هزینه کرد

در مسابقات المپیک زمستان سوچی در سال ۲۰۱۴ دولت روسیه بیش از ۵۰ میلیارد دلار هزینه کرد تا این شهر را آماده این رقابت‌ها کند. این سرمایه گذاری نه تنها صرف ساخت ورزشگاه ها، فضا‌های ورزشی و هتل ها، بلکه برای ساخت جاده، پل، خطوط گاز کم فشار و دیگر پروژه‌های زیرساختی هزینه شد. بر اساس آمار دولتی، بیش از ۶.۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ از شهر سوچی دیدن کرده که باعث رونق گرفتن اقتصاد محلی شده است. در سال ۲۰۱۸ این کشور میزبان مسابقات جام جهانی بوده که ظاهرا ۱۱ میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشته است.

منبع: تن تاپ

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
روسیه سپر دفاعی جهانیان در برابر جهانخواران مخصوصا آمریکا بوده و هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
هر جا نفت داشته بلای جونش شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
دشمن اصلی ما روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
بدک نبود
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۱۰:۲۶ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
جالب بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
روسیه
۰۸:۴۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
زنده باد روسیه .