طرز تهیه آش ترخینه و سیرابی؛ یک غذای خوشمزه و مقوی برای بارداری و درمان سرماخوردگی

در ادامه با طرز تهیه یک نوع آش بسیار لذیذ و مقوی که مواد اصلی آن ترخینه و سیراب شیردان است، آشنا شوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ترخینه از خیس دادن بلغور گندم یا جو در دوغ ترش به مدت ۱۰ روز تهیه می‌شود و در یک روش دیگر بلغور را به مدت چند ساعت در دوغ می‌پزند و قطعاتی از این مخلوط خمیر مانند را گلوله می‌کنند و پس از افزودن گیاهان بومی مانند شلغم و پونه، آن را زیر نور آفتاب خشک می‌نمایند یا در تنور‌های مخصوص حرارت می‌دهند.

در استان‌های کرمانشاه، لرستان، کردستان، ایلام، همدان و آذربایجان غربی ترخینه طرفدار دارِ و مردم ارمنستان، یونان، قبرس، آلبانی، بلغارستان و برخی مناطق عراق ترکیه سوریه و مصر نیز رواج دارد. ترخینه را می‌شد از اولین غذا‌های نیمه آماده شناخت.

در استان‌ها و شهر‌های مختلف ایران آش ترخینه به روش‌های متفاوتی تهیه می‌شود، در بسیاری از موارد ترخینه همراه عدس و سایر حبوبات، گاهی همراه شلغم و یا کلم قمری و گاهی مانند آش رشته تهیه می‌شود. در این مطلب قصد داریم آش ترخینه و سیراب شیردان را به شما معرفی کنیم. این غذا به علت داشتن آنتی‌بیوتیک طبیعی به‌عنوان داروی سرماخوردگی هم شناخته می‌شود و همچنین‌ این آش به دلیل داشتن سیرابی از مواد غذایی است که اثر مثبت آن در کاهش ویار در زنان باردار ثابت شده است.


بیشتر بخوانید

آموزش آشپزی؛ از سمبوسه هندی خوشمزه و رول هالومی و بیکن تا تاکو گوشت قلقلی اسپایسی + تصاویر


مواد لازم:
ترخینه - دو عدد
پیاز - یک عدد
سبزی (تره، پیازچه، جعفری و گشنیز) - دو لیوان خرد شده
سیراب شیردان پخته و خردشده - دو لیوان
نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر - به میزان لازم
نعناع خشک، پیازداغ و سیرداغ - به میزان لازم برای تزیین و سرو
کشک - به میزان لازم برای سرو

طرز تهیه:
۱- برای تهیه آش ترخینه و سیرابی حتماً باید از قبل برنامه تهیه این غذا را داشته باشید و ترخینه‌ها را در آب قرار دهید تا خیس بخورند.

۲- پیاز را خرد کنید و کمی تفت دهید.

۳- زردچوبه، نمک، پودر سیر و فلفل سیاه را به پیازداغ اضافه و همچنین ترخینه خیس کرده را با چهار لیوان آب به مواد اضافه کنید.

۴- سیرابی آماده یا در منزل تهیه‌شده را به‌اندازه دلخواه خرد و به آش اضافه کنید. اضافه کردن سیرابی به این آش می‌تواند برای زنان بارداری که دچار ویار شدید بارداری هستند کمک مؤثری باشد.

۵- سبزی آش ترخینه را که شامل تره، پیازچه، جعفری و گشنیز خردشده است، اضافه کنید.

۶- این آش را با پیاز و نعناع و سیر داغ و مقداری کشک تزیین کنید.

ترخینه از خیس دادن بلغور گندم یا جو در دوغ ترش به مدت ۱۰ روز تهیه می‌شود و در یک روش دیگر بلغور را به مدت چند ساعت در دوغ می‌پزند و قطعاتی از این مخلوط خمیر مانند را گلوله می‌کنند و پس از افزودن گیاهان بومی مانند پونه، آن را زیر نور آفتاب خشک می‌کنند یا در تنور‌های مخصوص حرارت می‌دهند.

منبع: بخار مگ

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
باسلام اش تر خینه را هم میشود در چندساعت پخت بااب خیلی کم اخر کار مقداری کشک را دوغ کرد به آش اضافه کرد اگر کشک عشایری باشه خیلی خوش طعم خواهدشد مواد لازم بلغورگندم عدس نخود لوبیاچیتی سبزی اب قلم سیروپیاز سرخ شده زردچوبه وفلفل سیاه نمک نعنا