چند صدایی در دولت برای ساخت فرودگاه چابهار/ چرا منطقه آزاد چابهار منابع ملی را هدر داد؟

با سرعت گرفتن احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار کارشکنی‌ها برای توقف ساخت آن هم شدت گرفته و در چند روز اخیر روند احداث فرودگاه کند شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، درحالی دبیر مناطق آزاد از تاکید بر ساخت فرودگاه چابهار خبر داد، که سازمان هواپیمایی کشوری صراحتا اعلام کرده این فرودگاه مجوزی از سوی این سازمان ندارد؛ منطقه آزاد چابهار هم به‌عنوان مقصر احتمالی اصلی هم‌چنان سکوت کرده است.

مرتضی بانک دبیر شواری عالی مناطق آزاد اخیر درباره فرودگاه چابهار گفته است:" برخی از ایراداتی که وجود دارد می‌توان با جابه‌جایی زمین‌هایی که نیروی هوایی دارد، رفع کرد. به هر حال جناب آقای رئیس جمهور صراحتاً اعلام کردند که این پروژه باید ادامه پیدا کند و سازمان هواپیمایی کشوری مسئول است که مشکلات را رفع کند. سازمان هواپیمایی کشوری در حال حاضر به دنبال رفع این مشکلات است. این مسئله کمی زمان برده است، اما در زمان نه چندان دوری نظر سازمان هواپیمایی کشوری باید اعلام شود. "

فرودگاه چابهار

سازمان هواپیمایی کشوری، اما صراحتا در جوابیه و بیانیه‌ای اعلام کرده فرودگاه چابهار مجوز ساختی از سوی این سازمان ندارد و مهلت موافقت اصولی‌اش هم تمام شده است؛ در بیانیه این سازمان آمده است: "در خصوص فرودگاه جدید چابهار، مطالعات امکان‌سنجی به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه شد و در تاریخ اول مهر ماه ۱۳۹۸ موافقت اصولی صادر شد. لیکن در موافقت اصولی اشاره شده که در طول مدت اعتبار موافقت اصولی، متقاضی ملزم به ارائه طرح جامع مدارک و مستندات مربوطه به سازمان و رفع معارضین است که تاکنون موفق به رفع معارضین فضای هوایی منطقه احداث فرودگاه نشده‌اند. "

سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داده: "تاکنون هیچگونه مجوز احداثی برای فرودگاه مذکور صادر نکرده و با وجود مکاتبات متعدد این سازمان مبنی بر لزوم اخذ مجوز احداث، منطقه آزاد چابهار بدون اخذ تاییدیه از دفاتر تخصصی این سازمان اقدام به احداث فرودگاه نموده است. با توجه به مدت اعتبار یکساله موافقت اصولی، اعتبار این موافقتنامه در تاریخ اول مهر ماه ۱۳۹۹ به پایان رسیده و با عنایت به مطالب مطروحه فوق فرودگاه مذکور فاقد هرگونه مجوز معتبری از این سازمان می‌باشد. "

این دعوا عملا و علنا چند صدایی در دولت برای ساخت فرودگاه جدید را نشان می‌دهد؛ با این حال هم‌چنان منطقه آزاد چابهار که کارفرما و طرف اصلی پروژه فرودگاه است سکوت کرده است؛ این سکوت مقصر دانستن منطقه آزاد در ساخت فرودگاه را بیشتر کرده است.

نقشه ساخت فرودگاه چابهار

امیر حیدری فرمانده پایگاه دهم شکاری منطقه پیشتر گفته بود: منطقه آزاد یک تعهد حقوقی ایجاد کرده و آن این است که در سال ۹۷ طی قراردادی متعهد شده ترمینال مسافری را در فرودگاه فعلی کنارک بسازد، اما در حال حاضر شانه خالی کرده است؛ به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل عدم برگزاری نشست خبری و شفاف‌سازی پروژه همین تعهدی باشد که منطقه آزاد را زیر فشار قرار داده است.

اینکه چرا منطقه آزاد چابهار یک تعهد حقوقی ایجاد کرده است و چرا بدون مجوز ساخت فرودگاه از هواپیمایی کشوری پروژه فرودگاهی را آغاز کرده است، هم‌چنان بی‌پاسخ است؛باشگاه خبرنگاران جوان و رسانه‌های مختلف بار‌ها از منطقه آزاد چابهار درخواست کردند که برای روشن شدن موضوع شفاف‌سازی کند، اما درخواست‌ها برای برگزاری یک نشست خبری هم‌چنان با دعوت به صبر و سعه صدر رو به رو شده است.

موافقت سازمان هواپیمایی و رئیس مجلس با ادامه ساخت فرودگاه چابهار

تأسیس فرودگاه چابهار که با یک هزار میلیارد تومان اعتبار از منابع منطقه آزاد چابهار از تیرماه امسال آغاز شده تبدیل به معضلی بین دولت و ارتش شده است؛ ارتش معتقد است که «با ساخت فرودگاه جدید، به خاطر تزاحمی که ایجاد می‌شود پایگاه شکاری از حیز انتفاع می‌افتد و امکان پرواز جنگنده‌ها و شکاری‌ها برای برقراری امنیت هوایی منطقه وجود نخواهد داشت.»

در همین ارتباط نیز در مرداد ماه یعنی یک ماه بعد از شروع احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار، فرودگاه فعلی نظامی در کنارک که استفاده مسافری از آن می‌شد به شکلی غیرمنتظره تعطیل شد؛ استاندار سیستان و بلوچستان بعد از تعطیلی غیرمنتظره فرودگاه طی مصاحبه‌ای گفت «گفته می‌شود متولیان نیروی هوایی شرط بازگشایی و فعالیت مجدد فرودگاه کنارک را توقف و تعطیلی عملیات احداث فرودگاه چابهار اعلام کرده‌اند.»

با توجه به احتمال تعطیلی فرودگاه کنارک به‌خاطر احداث فرودگاه جدید، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در منطقه حضور یافت و پس از آن، فرودگاه کنارک ۲۶ شهریور ماه باز شد و روند احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار هم ادامه یافت. اما دوباره در ۱۰ مهرماه پروژه فرودگاه چابهار به طور کامل متوقف شد.

فرودگاه رها شده چابهار

در همین ارتباط تاکنون تیمی از شورای عالی امنیت ملی، نمایندگانی از مجلس و البته رئیس مجلس برای بازدید و اطلاع از علل بروز این اتفاقات به این منطقه سفر کرده اند.

موافقت سازمان هواپیمایی و رئیس مجلس با ادامه ساخت فرودگاه جدید چابهار

معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس در مورد آخرین وضعیت فرودگاه چابهار در جریان سفر اخیر رئیس مجلس به این منطقه، اظهار داشت: در سفری که رئیس مجلس به چابهار داشت بر ضرورت ایجاد شهر فرودگاهی در چابهار به عنوان یک الزام تاکید کرد. آقای قالیباف با توجه به اینکه قبلاً خلبان هم بود از این پروژه بازدید فنی هم به عمل آورد.

سعیدی افزود: به دلیل اختلاف نظر ارتش و دولت، ساخت فرودگاه فعلاً متوقف است.

او در مورد نظر سازمان هواپیمایی کشور، گفت: سازمان هواپیمایی کشور معتقد است که ایجاد شهر فرودگاهی هیچ مغایرتی با فرودگاه نظامی ندارد؛ مگر اینکه کارشناسی‌های جدید انجام شود.

سعیدی با بیان اینکه چندی قبل و پیش از سفر رئیس مجلس نیز، نمایندگان کمیسیون امنیت ملی از این پروژه بازدید کرده بودند، ادامه داد: مردم چابهار امیدوار به حل این مشکل هستند تا عملیات عمرانی ساخت فرودگاه دوباره شروع شود.

او در مورد ایرادات نیروی هوایی به این پروژه، گفت: نیروی هوایی می‌گوید محلی که برای احداث باند انتخاب شده است با دلتا ۲۱ نیرو هوایی یک مقداری تداخل دارد. ما معتقدیم که ضمن والا نگهداشتن جایگاه ارتش، اما نیاز اقتصاد کشور این است که حتماً پروژه شهرفرودگاهی چابهار اجرایی شود.

آخرین وضعیت ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار 

تا کنون حدود سه ماه از شروع رسمی ساخت فرودگاه بین‌المللی چابهار گذشته است و مسئولان می‌گویند اگر مشکل خاصی پیش نیاید، حتی زودتر از موعد مقرر فاز اول آماده بهره‌برداری خواهد شد، اما در هر صورت تا اواخر سال آینده تحویل می‌شود.

از دهه ۷۰ که منطقه آزاد چابهار ایجاد شد فرودگاه مستقل و بین المللی نداشته و تاکنون از فرودگاه نظامی کنارک استفاده شده است، اما با توجه به اهمیت و جایگاه منطقه آزاد چابهار و ضرورت ایجاد یک فرودگاه بین‌المللی با اینکه سناریو‌های مختلفی در سال‌های گذشته در رابطه با آن مطرح بود به نتیجه نرسید تا این طی رایزنی‌ها و توافقات صورت گرفته در چند سال اخیر در نهایت در آذر ماه سال ۱۳۹۸ فرودگاه بین المللی چابهار کلنگ زنی شد، تا شهر فرودگاهی در این منطقه ایجاد شود.

فرودگاه نیمه کاره چابهار

قرار بر این شد تا شهر فرودگاهی چابهار در زمینی به مساحت ۲۸۱۵ هکتار در ضلع شمالی منطقه با حضور پیمانکاران داخلی خارجی در دوفاز احداث شود که فاز اول با سرمایه گذاری اولیه منطقه آزاد چابهار و پیمانکار داخلی و در فاز دوم احتمالا از پیمانکار خارجی و فاینانس استفاده شود.

کلنگ زنی فرودگاه بین المللی چابهار در نیمه آذر ۱۳۹۸

بیش از هشت ماه از کلنگ‌زنی فرودگاه چابهار و سه ماه از شروع رسمی ساخت آن گذشته است که بررسی آخرین وضعیت ساخت و پیشرفت فیزیکی آن با توضیحاتی از سوی عبدی - مدیر طرح و پروژه فروردگاه بین المللی چابهار - همراه بود.

طبق توضیح ارائه شده، قراردادی ۱۸ ماهه با مبلغ ۴۸۵ میلیارد تومان از تیر ماه امسال ابلاغ و ساخت فرودگاه بین المللی چابهار رسما شروع شده است که پیمانکار ایرانی ورود به کار کرده و طرح و ساخت پروژه را انجام خواهد داد. این قرارداد در رابطه با ساخت سطوح پروازی، جاده پیرامونی و احداث دیوار‌های پیش ساخته و لاک حفاظتی به منظور جلوگیری از ورود سیلاب به منطقه فرودگاه است و در ادامه ساخت ترمینال، برج مراقبت و ساختمان‌های تاسیساتی و امنیتی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در رابطه با پیشرفت کار در فرودگاه نیز برای ساخت باند اصلی از یک پیمانکار مستقل دعوت شده تا بتواند به صورت تخصصی در این حوزه کار کند. باند اصلی فرودگاه با عرض ۸۰ متر و طول چهار کیلومتر در دست احداث است که ۱۰۰ درصد آن در حال حاضر دکوپاژشده و آماده برای اجرای طرح است، در عین حال که برای ۳.۵ کیلومتر آن بستر تقویتی در حال اجرا بوده و تقریبا تا ۱۰ روز آینده ۵۰۰ متر باقیمانده از باند اصلی نیز برای روکش نهایی آماده خواهد شد.

همچنین به موازات باند اصلی تاکسی‌وی (باند دوم) نیز ایجاد می‌َشود، به هر حال با توجه به بین‌المللی بودن فرودگاه باید انتقال هواپیما از باند اصلی به باند موازی به سرعت انجام شود که بر این اساس این باند به طول چهار کیلومتر و عرض ۶۰ متر در حال احداث است و ۱۰۰ درصد آن دکوپاژ شده و زیر نظر پیمانکار تخصصی در حال پیشرفت است، در دو هفته آینده نیز قسمتی از باند برای روکش نهایی آماده خواهد شد. این جاده درواقع برای گشت زنی اطراف فرودگاه است که با ۲۳ کیلومتر در اطراف فرودگاه ایجاد می‌شود و در حال حاضر ۸۰ درصد عملیات و محل احداث جاده نیز دکوپاژ شده و در بخش‌های مختلف لایه‌های آن به نتیجه رسیده است.

وضعیت نیرو و تجهیزات مورد استفاده در ساخت فرودگاه بین المللی چابهار نیز از این قرار است که اکنون در شهر فرودگاهی چابهار در مجموع حدود ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات راه‌سازی مشغول به کار هستند، همچنین بیش از ۴۰۰ نیروی کارگری، مهندسی و فنی به صورت مستقیم در حال فعالیت بوده و از سوی دیگر با نیرو‌های غیر مستقیم در بازار و پیمانکاران جمع گسترده‌ای از نیرو را در این پروژه مشغول به کارند.

آنطور که مدیر طرح و پروژه فروردگاه بین المللی چابهار می‌گوید سیاست مدیرعامل منطقه آزاد چابهار و سایر مسئولان بر استفاده از نیرو‌های بومی و خود منطقه است و در اولویت قرار دارند، مگر آنکه نیاز به تخصصی باشد که از سایر نقاط کمک بگیرد. این موضوع باعث ایجاد اشتغالزایی مناسبی در منطقه خواهد شد که البته بعد از بهره برداری از فرودگاه نیز همچنان اثر مثبتی در ایجاد اشتغال خواهد داشت.

در رابطه با زمین‌های اطراف فرودگاه که مورد استفاده قرار خواهد گرفت نیز عبدی گفت که عملیات تملک زمین‌های کشاورزی در حال انجام است و البته هنوز پولی به کشاورزان پرداخت نشده، اما به محض تکمیل مدارک و طی فرآیند این اقدام صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر با توجه به اینکه پیش‌تر اعلام شده بود که فاز اول شهر فرودگاهی در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد، مدیر این طرح تاکید دارد که این قرارداد ۱۸ ماهه است، اما پیش‌بینی کرده ایم تا در سال ۱۴۰۰ بتوانیم فاز اول را به بهره برداری برسانیم و قطعا اگر مشکل خاصی ایجاد نشود در سه ماهه سوم و یا چهارم سال آینده فاز اول شهر فرودگاهی را به بهره برداری خواهد رسید.

در ادامه تصاویری از آخرین وضعیت ساخت فاز اول شهر فرودگاهی چابهار بعد از شروع در تیرماه امسال تا کنون آمده است.

فرودگاه نیمه کاره چابهار

فرودگاه نیمه کاره چابهار

فرودگاه نیمه کاره چابهار

فرودگاه نیمه کاره چابهار


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار