پدر سنگ تراشی مشهد، برای زندانیان کارآفرینی می کند

سنگ‌تراشی و قلم‌زنی روی سنگ، یکی از صنایع و فنون کهن ایرانی است و صنعتگران سنگ‌تراش از گذشته‌های دور فعالیت داشته‌اند و اکنون نیز تا حدودی باقی مانده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رمضان معمر یکی از اساتید برجسته و ماهر سنگ تراشی است که با هنر خود برای بیش از ۳۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. وی علاوه بر ایجاد اشتغال با برگزاری کلاس‌های آموزشی درصدد است تا اساتید بسیاری در این هنر پرورش دهد تا این هنر با توجه به تغییر سبک زندگی در نسل‌های بعد به دست فراموشی سپرده نشود.

او که به آقای سنگی در خراسان رضوی شهرت یافته از ۳۴ سال پیش وارد هنر سنگتراشی شده و عنوان پدر سنگ‌تراشی مشهد را از آن خود کرده و حدود ۸ سال است که به صورت جهادی و با عنوان گروه جهادی آقای سنگی و در راستای جهاد اقتصادی با آموزش و تولید برای ۳۸۶ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

این سنگ تراش چندین فروشگاه در چند مرکز توریستی شهر مشهد دارد و صاحب کارگاه سنگ تراشی و قلم زنی است و همچنین در بسیاری از نمایشگاه‌ها حضور یافته و در زمینه کار درمانی با برخی از زندانیان همکاری می‌نماید.

او "هرکاره" یا همان دیزی سنگی را برای اولین بار ثبت جهانی یونسکو کرد و توانست گواهینامه مرغوبیت کالا و نشان جغرافیا را نیز دریافت کند.

معمر پدر سنگ تراشی مشهد گفت: گروه ما در چند قسمت مشغول به کار هستند. یکی قسمت کار استخراج سنگ از کوه است، قسمت دیگر کار ساخت ظروف سنگی و لوازم دیگر از سنگ و در نهایت قلم زنی روی ظروف است که پس از این مرحله صنایع تولیدی در فروشگاه‌های و نمایشگاه‌های مختلف به فروش می‌رسد.

او افزود: برای توسعه کار نیازمند حمایت مالی ارگان‌های مرتبط هستم که متاسفانه در این مدت ۸ سال، کار را با هزینه شخصی خود توسعه دادم.

این استاد سنگ تراشی ادامه داد: قرار است بسیج سازندگی جهت فراهم کردن کارگاه، ابزار و لوازم لازم و کمیته امداد نیز جهت ارائه وام ۵۰ میلیونی به هر کارآموز قدم‌هایی بردارند و اگر این مساعدت را داشته باشند قطعا ظرف مدت یکسال برای هزار نفر ایجاد اشتغال خواهم کرد.

معمر بیان کرد: هدف بنده از این کار جهادی ایجاد اشتغال برای افراد نیازمند در حاشیه شهر است چرا که معتقدم به جای دادن ماهی باید ماهیگیری را به آنان یاد داد چرا که در این شرایط اقتصادی تنها کسب و کار است که می‌تواند معضلات اجتماعی حاشیه شهر را رفع کرد.

او تصریح کرد: یکی دیگر از اقدامات بنده ورود به زندان‌ها بود چرا که معتقدم اگر زندانی پس از آزاد شدن از زندان هنری داشته باشد و شرایط کار برایش فراهم باشد دیگر به دنبال خلاف نخواهد رفت؛ لذا بنده تاکنون با ارائه آموزش‌های لازم در راستای هنر سنگتراشی برای ۱۵۰ نفر از زندانیان هم شغل ایجاد کردم.
 
منبع: تسنیم
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار