افتتاح و کلنگ زنی ۴۵ پروژه آموزش‌وپرورش استثنایی به مناسبت روز جهانی معلولین

مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین و افتتاح و کلنگ زنی هم‌زمان ۴۵ پروژه آموزش‌وپرورش استثنایی برگزار شد.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولین و افتتاح و کلنگ زنی هم‌زمان ۴۵ پروژه آموزش‌وپرورش استثنایی با حضور علی ربیعی، سخنگوی دولت و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز، نمایندگان جامعه معلولین و حضور ویدئو کنفرانسی مدیران کل و روسای ادارات استثنایی استان‌ها برگزار شد.

سید جواد حسینی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این آیین گفت: یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایجاد سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است که اساسنامه بسیار قوی دارد و در سال ۱۳۷۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است.

او افزود: از آن سال تاکنون تعداد دانش‌آموزان ۱۸ برابر شده است و اکنون ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش آموزش‌وپرورش استثنایی قرار دارند. همچنین اعتبارات سازمان نیز ۸ برابر افزایش پیداکرده که ۷ برابر آن در همین دولت اتفاق افتاده است که جای خوشحالی بسیار دارد.

۷ اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیاز‌های ویژه

حسینی درباره اصول حاکم بر آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: توسعه انسان مبنا، پذیرش تفاوت‌های فردی، تطابق سازی، نظام تلفیقی فراگیر، توانمندسازی، توسعه فرصت‌آفرینی و تعادل بخشی و ایجاد عدالت هفت اصل حاکم بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیاز‌های ویژه است.

معاون وزیر ادامه داد: امروزه نگاه ما به توسعه، پس از گذر از دوره‌های تکنولوژی محور، سرمایه و ثروت محور به توسعه انسان‌محور رسیده است و در این نگاه همه انسان‌ها نقش‌آفرین هستند و نتایج توسعه شامل همه افراد جامعه می‌گردد.

او افزود: وقتی از همه انسان‌ها و نقش آن‌ها در توسعه سخن می‌گوییم دانش آموزان با نیاز‌های ویژه را نیز شامل می‌شود که با تعلیم و تربیت از طریق آموزش‌وپرورش نقش خود را در توسعه ایفا می‌کنند.

حسینی تصریح کرد: وظیفه اصلی نظام تعلیم و تربیت تبدیل منابع انسانی به سرمایه‌های انسانی است و تمام انسان‌ها ازجمله دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه باید از همه امکانات بهره‌مند شوند.

او بابیان اینکه بر اساس «اصل تفاوت‌های فردی» انسان‌ها با یکدیگر متفاوت هستند، اظهار کرد: آموزش‌وپرورش با این نگاه باید گروه‌های مختلف دانش آموزان با نیاز‌های ویژه را شناسایی و شرایط استاندارد ارتقاء تعلیم و تربیت آن‌ها را فراهم سازد.

مناسب‌سازی و تالیف ۱۰۰۰ عنوان کتاب درسی

معاون وزیر با اشاره به اصل «تطابق سازی» اظهار کرد: مناسب‌سازی محیط، فضا، تجهیزات، محتوا، منابع انسانی و مدیریت والدین و دانش‌آموزان عادی که در کنار دانش‌آموزان استثنایی هستند، در راستای اصل تطابق سازی در آموزش‌وپرورش استثنایی و از طریق بسته تحولی مدرسه انطباقی پیگیری می‌شود.

او افزود: تاکنون بیش از هزار عنوان کتاب درسی در آموزش‌وپرورش استثنایی برای استفاده دانش آموزان با نیاز‌های ویژه تألیف و یا مناسب‌سازی شده است

حسینی گفت: در آموزش‌وپرورش استثنایی علاوه بر دوره‌های رسمی آموزش‌وپرورش عادی دو دوره متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای نیز وجود دارد که دوسوم محتوای ارائه‌شده در این دوره‌ها جنبه‌های عملی و مهارتی دارد.

او افزود: ۷۶ کیت آموزشی برای ناتوانان جسمی حرکتی متناسب‌سازی شده است و اخیرا کتاب‌های احکام دینی ویژه دانش آموزان استثنایی و فرزند پروری برای والدین نیز تالیف شده است.

تا پایان سال هزار و ۲۹۷ مدرسه مناسب‌سازی می‌شود

معاون وزیر بابیان اینکه ۱۶۰۰ مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی در کشور وجود دارد اظهار کرد: از این تعداد ۲۷ مدرسه ویژه دانش‌آموزان جسمی-حرکتی، ۲۲ مدرسه ویژه نابینایان، ۱۰۰ مدرسه ویژه ناشنوایان، ۶۲ مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اوتیسم است.

او بابیان اینکه تاکنون ۷۲۶ مدرسه مناسب‌سازی شده است و تا آخر سال ۵۷۱ مدرسه دیگر مناسب‌سازی می‌شود، افزود: ۳۱ سالن مخصوص ورزشی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در کشور وجود دارد و تا پایان سال ۱۳ فضای ورزشی دیگر نیز افتتاح خواهد شد. همچنین در ۳۷۵ مدرسه سالن‌های دویست مترمربعی ورزشی با مشارکت سازمان نوسازی ایجاد خواهد شد.

کلنگ زنی و افتتاح ۱۲۰ مدرسه در ۱۰ ماه اخیر

معاون وزیر اضافه کرد: بر اساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه برای رسیدن به استاندارد در آموزش‌وپرورش استثنایی نیاز است، ساخت این مدارس با شعار از خشت تا بهشت از ده ماه سال پیش آغازشده است و از آن زمان تاکنون ۱۲۰ مدرسه معادل با ۵۷ درصد مدارس طرح افتتاح و یا کلنگ زنی شده است.

او افزود: ۴۷ مرکز مشاوره، توان‌بخشی و راهنمایی ویژه والدین و دانش آموزان استثنایی در سطح کشور وجود دارد که ۳۶ مرکز در دوران کرونا افتتاح‌شده است. همچنین ۷۵۲ مرکز اختلالات ویژه یادگیری نیز در سراسر کشور به دانش آموزان خدمات ارائه می‌دهند که ۸۰ درصد آن‌ها در دولت تدبیر و امید افتتاح‌شده است و ۵۲ درصد از این تعداد نیز در دوران کرونا راه‌اندازی شده است.

تعداد مراکز جامع آموزشی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای تا پایان سال به ۱۰ مرکز می‌رسد

معاون وزیر بابیان اینکه ۳ مرکز جامع آموزشی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای در کشور فعال هستند اظهار کرد: تعداد این مراکز جامع آموزشی، توان‌بخشی و مشاوره‌ای تا پایان سال به ۱۰ مرکز می‌رسد.

او افزود: یک پارک تحرک و جهت‌یابی برای نابینایان در کشور داریم که تا پایان سال این تعداد به ۲۱ پارک خواهد رسید و با راه‌اندازی ۸ اتاق چند حسی تا پایان سال تعداد این اتاق‌ها نیز به ۱۰ عدد خواهد رسید.

بارگذاری بیش از ۱۵۰۰ محتوای آموزشی در شبکه شاد

معاون وزیر در ادامه بابیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰۰ محتوای آموزشی مناسب دانش آموزان استثنایی در شبکه شاد بارگذاری شده است، اظهار کرد: در دوران کرونا در تمامی استان‌ها استودیوی تولید محتوای الکترونیک راه‌اندازی شده است و به‌زودی نیز اپلیکیشن جامع آموزش‌وپرورش استثنایی راه‌اندازی خواهد شد.

او با اشاره به سامانه ندای همراه اظهار کرد: این سامانه با استفاده از ظرفیت ۱۶ مشاور خبره، ۴۵ مرکز مشاوره، ۷۵۲ مرکز اختلالات یادگیری و ۹۰۰ مشاور و مددکار آموزش‌وپرورش استثنایی برای حمایت از طرح تلفیقی فراگیر و ارائه خدمات مشاوره‌ای در عصر کرونا راه‌اندازی شده است.

۷۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی در شاد آموزش می‌بینند

معاون وزیر بابیان اینکه با ظرفیت‌سازی انجام‌شده در شبکه شاد اکنون ۷۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی در این شبکه آموزش می‌بینند افزود: اکنون در عرصه فضای مجازی و استفاده از شبکه شاد ۴۰ درصد دانش‌آموزان استثنایی و ۳۰ درصد دانش‌آموزان در حوزه عمومی به ابزار هوشمند مناسب دسترسی ندارند و با نگاه تداوم آموزش و پوشش حداکثری استفاده از درس‌نامه‌ها و آموزش‌های منزل محور در دستور کار قرار دارد.

حسینی بابیان اینکه یکی از برنامه‌های سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تهیه ابزار‌های موردنیاز دانش آموزان در قالب نهضت توان‌افزایی است اظهار کرد: در این راستا ۱۰۵ قلم وسیله آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی برای این دانش آموزان شناسایی‌شده که تهیه آن برای تمامی دانش آموزان تحت پوشش به بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نیازمند مشارکت همه خیرین و دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی یکی از راهبرد‌های دوازده‌گانه این سازمان را اجتماعی شدن دانست و افزود: یکی از راه‌های تغییر نگرش جامعه به معلولین اجتماعی شدن آموزش‌وپرورش استثنایی است که در این مسیر گام‌های زیادی برداشته‌شده است.

او افزود: در راستای مشارکت آحاد جامعه در آموزش‌وپرورش استثنایی، شیوه‌نامه "مدرسه یاری" به مدارس ارسال‌شده است تا خیرینی که در حوزه سلامت، تربیت‌بدنی، توان‌بخشی، هنر، فنی و ... تخصص و مهارت دارند و بر اساس تخصص، علاقه و نیاز‌های مدرسه، خدمات تخصصی، علمی و مهارتی خود را به دانش آموزان ارائه نمایند.

افتتاح و کلنگ زنی ۴۵ پروژه آموزش‌وپرورش استثنایی

حسینی با اشاره به ۴۵ پروژه آموزش‌وپرورش استثنایی که امروز افتتاح و کلنگ زنی شد، اظهار کرد: امروز ۲۷ پروژه به‌صورت هم‌زمان افتتاح شد که این تعداد شامل ۱۳ مدرسه، ۴ سالن ورزشی ۷ و دیگر پروژه‌های مرتبط با آموزش‌وپرورش استثنایی است.

او افزود: امروز ۱۸ پروژه شامل ۱۳ مدرسه نیز کلنگ زنی شد و ۸۰ درصد پروژه‌هایی که کلنگ زنی و یا افتتاح‌شده است باهمت خیرین به انجام رسیده است.

حسینی گفت: اعتبار پروژه‌های افتتاح‌شده بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان و اعتبار لازم برای پروژه‌های کلنگ زنی شده نیز ۹۵ میلیارد تومان است.

گفتنی است؛ در این مراسم از سرود ملی آموزش‌وپرورش استثنایی نیز رونمایی شد و از چند معلول تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.